Falcon Age

Falcon Age is een van de meest bijzondere PSVR-ervaringen tot nu toe en eigenlijk een must wanneer je een PSVR-bril en Move-controllers tot je beschikking hebt. Heb je dat niet, dan wordt de game een stuk minder gedenkwaardig.

In een wereld die onderdrukt wordt door een buitenaards robotras, ben jij een slaaf die voor niets anders goed is dan het ontginnen van grondstoffen. Je hoort geen vragen te stellen over wat je doet en je wordt gedrilld tot iemand die alleen nog doet wat hem gevraagd wordt. Tijdens deze “opleiding” vliegt er plots een jonge valk je cel in die je helpt ontsnappen, waarna je je aansluit bij het verzet. Dit alles vormt de opening van Falcon Age van ontwikkelaar Outer Loop, waarin je als een ware valkenier te werk gaat om het gespuis van je planeet te verjagen.

Falcon Age is ontwikkeld met de PSVR als uitgangspunt en dat is goed te merken. Wanneer je de bril opzet en een paar Move-controllers aansluit, voelt het al snel als een tweede natuur. De valk roep je door je linkerhand naar je mond te bewegen, waarna hij op je hand landt. Vervolgens kun je hem voeden, aaien en op een doel afsturen. In je rechterhand heb je een elektrische zweep, waarmee je hendels over kunt halen of spullen op kunt pakken om in je tas te stoppen. Het voelt erg tof om het spel op deze manier te besturen en zeker de interactie met je valk is geweldig goed gedaan. Het voelt echt als een maatje dat je helpt, maar je ook moet verzorgen.

Falcon Age

Je valk kan je daarnaast ook helpen met vechten, wat het teamgevoel nog verder versterkt. Hij kan bijvoorbeeld robots voor je uit de lucht halen, waarna jij ze kapot kunt slaan, of een tegenstander vasthouden op de grond zodat jij zijn zwakke plek kunt aanvallen. Dit vechten is opvallend leuk, hoewel het op een gegeven moment wel wat repetitief aanvoelt. Gelukkig hoef je dit niet al te vaak te doen en heeft Outer Loop zelfs een modus toegevoegd voor als je helemaal geen zin hebt om het gevecht aan te gaan.

Zoals gezegd zul je je valk ook moeten verzorgen. Zo zul je eten voor hem moeten maken uit grondstoffen, maar zul je ook de verdovingspijlen van de tegenstander uit hem moeten trekken. Daarnaast kun je hem voorzien van allerlei hulpmiddelen zoals graafklauwen en gepantserde mutsjes. Wat leuk is, is dat de ontwikkelaars ook een hoedje hebben toegevoegd die je valk weer terug veranderd in zijn schattige jonge zelf uit het begin van de game, iets dat de aaibaarheidsfactor van het beestje duidelijk verhoogd.

Falcon Age is ook te spelen zonder PSVR en met de Dual Shock-controller, maar verliest daarmee een heleboel charme. Juist de handelingen die je met je handen doet, zorgen ervoor dat de band met je valk zo goed voelt. Wanneer je niet de beschikking hebt over een PSVR-bril met een paar Move-controllers, kun je de game dan ook rustig aan je voorbij laten gaan.

Hoewel het verhaal zeker in het begin best indrukwekkend lijkt, blijkt het uiteindelijk wat simpel te zijn en daarmee wat teleurstellend. Op zich is het thema van een overheersende partij ten opzichte van kleine onafhankelijke groepen best interessant, maar Falcon Age doet er gewoon te weinig mee om het memorabel te maken. Daarbij is het spel met een speelduur van ongeveer 3,5 uur ook niet al te lang.

Uiteindelijk draait Falcon Age dan ook voornamelijk om de band die je krijgt met je valk en dat is dan ook veruit het meest indrukwekkende aan het spel. Dit is een van de meest bijzondere PSVR-belevingen tot nu toe en is absoluut de moeite waard wanneer je zo’n bril en de Move-controllers tot je beschikking hebt.

Falcon Age is voor deze review gespeeld op PSVR. Het spel is beschikbaar voor PlayStation 4 met of zonder PSVR.