SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech is een unieke combinatie van een kaartspel en een RPG. Het resultaat is een zeer vermakelijke, kleurvolle en humoristische wereld met zeer uitdagende strategische gevechten. Met de zachte prijs is het een absolute aanrader voor strategie- en kaartspelliefhebbers op de Nintendo Switch.

Eind 2017 verraste Slay the Spire de wereld van pc-gamers in haar Early Access-periode. Eerder dit jaar verscheen de volledige versie en later komt het ook nog naar de Nintendo Switch. Het gaat om een kaartspel waarbij je begint met een heel simpel deck kaarten en gaandeweg nieuwe kaarten toe kan voegen en ze ook kan upgraden. De monsters worden ook steeds sterker en zo gaat het van een heel simpel potje naar iets met vrij gecompliceerde strategieën. Ga je dood, dan moet je weer van vooraf aan beginnen en ga je een nieuw deck opbouwen. Voordat deze game ook op de Switch verschijnt, komt 25 april SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech; een game die deze spelvorm omtovert naar een heuse RPG, zonder het definitief doodgaan natuurlijk.

In SteamWorld Quest volgen we de overenthousiaste Armalilly en haar robotkameraden. Armalilly wil niets liever dan toegelaten worden tot de avonturiersgilde en gaat daarom op avontuur uit om grootse daden te voltooien en zo indruk te maken op iedereen.

Het verhaal wordt wat lollig gebracht en daar is helemaal niets mis mee. Je zal niet snel geëmotioneerd raken tijdens het avontuur, maar de personages zijn wel om van te houden en de dialogen zorgen vooral voor een luchtige en humoristische pauze voor tussen de bedrijven door. Regelmatig liet een gesprek ons achter met een glimlach op ons gezicht.

SteamWorld Quest-verhaal

De gameplay is echter waar het allemaal bijzonder begint te worden. Je begint het spel met twee leden in je team, beide met een deck met maximaal acht kaarten die worden samengevoegd om één groot deck te vormen. In het begin zijn het hele simpele kaarten die wat schade aanrichten of een schild vormen en je kan er drie per beurt spelen. Naarmate je meer speelt en verborgen schatten vindt die nieuwe kaarten bevatten, wordt het ingewikkelder. Voor elk effect of elke strategie zijn er wel kaarten te vinden. Later vind je ook meer leden voor in je team en moet je veel keuzes gaan maken.

Wij speelden op de hoogste moeilijkheidsgraad en dat raden we ook zeker iedereen aan die van een strategische uitdaging houdt. Wanneer het spel wat lastiger wordt, wordt het erg leuk om voor elk gevecht het beste team samen te stellen en te kiezen welke kaarten je meeneemt en welke je beter niet kan gebruiken. Defensieve en offensieve speelstijlen moeten gecombineerd worden om het spel te doorlopen. Zo dachten we dat we wel zo snel mogelijk een defensief stel kaarten konden weggooien omdat we toch niet zo snel doodgingen, alleen maar om erachter te komen dat we dan toch wel erg veel gevaar liepen.

SteamWorld Quest-cards

Het spel houdt je alert: denk je net dat elk gevecht wel erg makkelijk gaat, dan komt het weer met een nieuw type vijand aan zetten die snel korte metten maakt met je oudere strategie. Zeker omdat je verloren levenspunten niet zomaar hersteld worden na een gevecht, zorgt het ervoor dat elke beurt als een belangrijke keuze aanvoelt. Maak je geen zorgen: verspreid over de levels zijn standbeelden te vinden die je volledig genezen en als checkpoint dienen voor als je ‘game over’ geraakt, iets dat zeker zal gebeuren wanneer je op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt.

Levels bestaan verder uit een boel kamers. In elke kamer vind je vaak ofwel een tegenstander om een gevecht mee te beginnen, of iets van een schatkist of iemand om mee te praten. Gelukkig kan je na een level uitgespeeld te hebben, gewoon via het menu weer opnieuw beginnen om extra ervaringspunten op te doen of meer te ontdekken. Dat laatste is vooral handig, omdat je regelmatig meerdere kanten op kan gaan of verborgen paden mist, waardoor je niet alle verborgen schatten (die zeker de moeite waard zijn) hebt.

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech heeft een lekker tempo en dat is waarom je steeds verder wilt blijven spelen. Je personages stijgen in niveau en worden sterker en je vindt steeds nieuwe kaarten, daarom ben je steeds benieuwd wat er komen gaat en wat voor dingen je later zal kunnen doen met je helden-in-wording. De dialogen zijn ook lekker kort, zodat het niet verveelt, maar bevatten genoeg leuke teksten zodat je toch van de personages gaat houden. Daarnaast is de gameplay enorm uitdagend en uitgebreid en juist deze combinatie van een kleurige, humoristische wereld en zeer strategische gameplay maakt van SteamWorld Quest een uitstekende en gewoon erg vermakelijke kaartspel-RPG.

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is exclusief voor de Nintendo Switch beschikbaar.