Konami Anniversary Collection Arcade Classics

Konami Anniversary Collection Arcade Classics is vooral de moeite waard als je groot fan bent van shoot 'em ups. Helaas hebben niet alle titels de tand des tijds doorstaan, maar met name Nemesis, Vulcan Venture en Thunder Cross maken deze collectie toch nog best aantrekkelijk.

Konami bestaat binnenkort 50 jaar en dat vieren ze met het uitbrengen van een drietal collecties. In mei kunnen we aan de slag met acht verschillende Castlevania-games in de Castlevania Anniversary Collection en in de zomer is het tijd voor de Contra Anniversary Collection. Maar voordat het allemaal zover is, kunnen we eerst genieten, tenminste dat hopen wij, van verschillende games die oorspronkelijk te spelen waren in de arcade-hallen. Is het de moeite om deze bundel voor nog geen €20,- in huis te halen of kun je het rustig overslaan?

Arcade Classics

Konami Anniversary Collection Arcade Classics bestaat uit zeven verschillende shoot ‘m ups en Haunted Castle. Die laatste titel valt onder de Castlevania-franchise en gebruikt zelfs muziek uit het eerder uitgebrachte Castlevania II: Simon’s Quest. Het is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat dit alles behalve een shoot ‘m up is. Daarnaast is het ook nog eens het minst speelbaar, de besturing is lomp en het ziet er ook gewoon uit als een spel uit 1988. De collectie was eigenlijk een stuk logischer geweest zonder deze titel.

Ook onder de overige spellen zitten een aantal fossielen die vooral zijn bedoeld om uiteindelijk aan acht spellen te komen. Met name Scramble heeft de tand des tijd niet doorstaan en ook TwinBee zal niet iedereen meer aanspreken. Deze collectie is vooral de moeite waard door de twee Gradius-games, Nemesis en Vulcan Venture, en Thunder Cross. De besturing voelt goed aan, ook al zijn deze ooit ontworpen voor een arcade-stick. Alle drie de games waren eerder al te spelen op een console, Gradius op de NES en Thunder Cross op de PlayStation 2, maar er gaat natuurlijk niets boven de originele arcade-versie. Ook hebben ze grafisch gezien een upgrade gekregen waardoor het er allemaal redelijk goed uitziet.

Arcade Classics

Aangezien deze spellen niet gemaakt zijn voor moderne televisies, zullen ze niet compleet het scherm vullen. Konami heeft je de mogelijkheid gegeven om de lege vlakken te vullen met een achtergrond. De keuze daarin is echter vrij beperkt en het was leuker geweest als je wat meer afbeeldingen had om uit te kiezen. Ook is het mogelijk om een filter toe te passen zodat het meer lijkt op het beeld van de arcadekast. Het is allemaal vrij standaard voor dit soort collecties en Konami heeft geen bijzondere dingen gedaan. Het is wel erg handig dat je tussendoor kunt opslaan, omdat arcadespellen over het algemeen niet heel gemakkelijk zijn. Ook zul je in het menu een eBook aantreffen met de nodige weetjes over de games die in de collectie zitten. Dit gaat vooral om achtergrondinformatie, maar er zitten bijvoorbeeld ook vroege ontwerpen in. Het is vooral voor fans van deze games erg leuk om eens te bekijken.

Arcade Classics

Konami Anniversary Collection Arcade Classics is vooral bedoeld voor fans van shoot ‘m ups. Niet alle games in deze verzameling zijn de moeite waard, maar NemesisVulcan Venture en Thunder Cross zijn zelfs nu nog leuk om te spelen. Haunted Castle, Castlevania voor de arcadekast, valt behoorlijk tegen; de besturing is lomp en het ziet er gewoon heel erg oud uit. Gelukkig is de prijs van €20,- niet al te hoog en dat maakt deze collectie toch best aantrekkelijk.

Konami Anniversary Collection Arcade Classics is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.