Trüberbrook

Trüberbrook is eigenlijk een prima point-and-click-game die het vooral moet hebben van hoe het eruitziet. Het is jammer dat het een flink prijskaartje heeft, waardoor je misschien beter kunt wachten op een mooie aanbieding.

Trüberbrook begon in november 2017 als Kickstarter-project en binnen dertig uur werd het gestelde doel gehaald. De makers zeggen inspiratie gehaald te hebben uit tv-series als Twin Peaks, The X-Files, Stranger Things en Star Trek. En wat misschien nog wel het allerleukste is: het gaat hier om een point-and-click-adventure, een genre dat volgens ons te weinig aandacht krijgt. Weet Trüberbrook dit ouderwetse genre terug te brengen?

Hans Tannhauser, een Amerikaanse student kwantumfysica, wint een reis naar het Duitse stadje Trüberbrook. Gek, want hij kan zich niet herinneren mee te hebben gedaan aan een wedstrijd. Maar Hans besluit toch te gaan, omdat hij wel wat ontspanning kan gebruiken vanwege de drukte van zijn studie. Vlak na zijn aankomst in Trüberbrook wordt hij bestolen terwijl hij ligt te slapen in zijn kamer in het pension Waldeslust. Hij besluit op onderzoek uit te gaan en komt steeds meer te weten over het mysterieuze Duitse plaatsje.

Trüberbrook is zoals eerder gezegd een point-and-click-game. Dit betekent dat je voorwerpen zult moeten zoeken en gebruiken om vervolgens puzzels op te lossen. De interactie met deze voorwerpen gaat simpelweg door te wijzen en te klikken. Daarnaast heeft Hans ook nog de mogelijkheid om rond te lopen en met mensen te praten, maar dat zijn dan ook wel zo’n beetje alle mogelijkheden die het spel je biedt. Dat klinkt vrij saai misschien, maar dat is het zeker niet. De omgevingen in Trüberbrook zijn met de hand gemaakt en het ziet er werkelijk waar prachtig uit. Daarnaast zit het dorpje vol met interessante personages die allemaal hun eigen verhaal hebben. De bijpassende muziek maakt het plaatje compleet en dat maakt Trüberbrook een prettige omgeving om in rond te lopen.

Trüberbrook

De besturing is vrij simpel, maar kan in dit genre met name op consoles nog weleens voor de nodige problemen zorgen. Dat is in dit geval niet aan de orde. Met de linker joystick beweeg je Hans en met de rechter kun je personages en voorwerpen aanwijzen. Vervolgens kun je met de actie-knoppen kiezen welke interactie je wilt, alleen kijken, vastpakken, een ander voorwerp gebruiken of praten. Het spreekt allemaal voor zich en binnen enkele minuten ben je vertrouwd met de besturing en dat is prettig, want dit soort spellen vallen of staan met de besturing.

Games als Trüberbrook zitten vol met puzzels om op die manier steeds verder te komen in het verhaal. De moeilijkheidsgraad ligt over het algemeen niet heel erg hoog, maar toch waren er een aantal momenten dat het leek alsof we vast zaten. Op dat moment is het vooral een kwestie van maar iets proberen, want het spel geeft je eigenlijk geen echte hints. Wat wel erg prettig is, is dat je met een druk op de knop kunt zien waar de voorwerpen liggen die je eventueel kunt gebruiken. Dit hoef je natuurlijk niet te doen, maar kan je enorm helpen op de momenten dat je vast komt te zitten. Een handige optie die meer games zouden moeten hebben.

Naast puzzels vormt het verhaal ook een belangrijk onderdeel van het geheel. Helaas is het verhaal van Hans Tannhauser niet heel erg bijzonder. Het is zeker niet slecht, maar zal je ook niet omverblazen. Ook zit het vol met humor die je wel moet kunnen waarderen en dat zal lang niet voor iedereen van toepassing zijn. Het grootste punt van kritiek is eigenlijk niet het spel zelf, maar de prijs die gevraagd wordt. Trüberbrook heeft een prijskaartje gekregen van nog net geen €30,- en dat terwijl je er gemiddeld maar zo’n vijf à zes uur mee bezig zult zijn. Het heeft ook weinig zin om het spel nog een keer te spelen na voltooiing, dus dat maakt het vrij duur.

Trüberbrook

Trüberbrook is een prettige point-and-click-game en ziet er meestal prachtig uit. Daarnaast past de muziek ook bij het beeld en de sfeer en dat maakt het een prettig geheel. De besturing werkt goed, de personages zijn interessant en het verhaal is leuk genoeg. Het was een prima game geweest als je het voor zo’n €15,- had kunnen kopen. Helaas zal je het dubbele neer moeten leggen voor deze titel en dat is gewoon jammer. Ben je een echte fan van het genre, dan is dit misschien nog wel het overwegen waard, maar anders moet je gewoon even wachten op een mooie aanbieding.