Kerbal Space Program History and Parts Pack

Het Kerbal Space Program History and Parts Pack is een prima uitbreiding die eigenlijk een must-have is voor mensen die aan dit bijzondere spel willen beginnen. Dit komt omdat de missies je goed begeleiden. Voor de terugkerende speler is het een leuk beetje extra content, maar meer ook niet. Helaas is er niets veranderd aan de ronduit slordige port van de oorspronkelijke game.

Al sinds een aantal jaren kan men ruimtevaartuigen bouwen en de lucht insturen met Kerbal Space Program en sinds 2018 kunnen console-bezitters aan de slag met de Enhanced Edition. Vanaf nu is voor de PlayStation 4 en Xbox One ook het Kerbal Space Program History and Parts Pack beschikbaar, hoog tijd dus om een kijkje te nemen.

Voor wie het niet weet, in Kerbal Space Program moet je op vrij technische wijze ruimteschepen bouwen. Dit is niet zomaar een ontwerp nemen dat je leuk vindt en dan klaar, maar je moet echt onderdeel voor onderdeel voorzichtig uitkiezen en juist plaatsen. Gebruik je niet de juiste onderdelen voor je vlucht, dan zal het niet tot een goed einde komen.

De History and Parts Pack brengt niet echt nieuwe features met zich mee, maar vooral gewoon extra content. Je kan met name een boel nieuwe onderdelen vrijspelen om je ruimteschip nog meer aan te passen hoe jij dat wilt.

Echter vormen de missies verreweg de meest interessante nieuwe toevoeging: een stuk of tien missies die gebaseerd zijn op de ruimtewedloop houden de uitgespeelde speler weer bezig. Het is vooral ook goed omdat het weer even begint met makkelijkere levels en daardoor uitermate geschikt is voor terugkerende spelers om weer even in te komen. We raden dit pakket echter met name aan voor de persoon die Kerbal Space Program bijzonder interessant lijkt, maar het ook nogal overweldigend vindt.

Kerbal Space Program History and Parts Pack-gameplay

Wij waren namelijk ook beginners toen we ons aan dit pakket waagden. Eerst even de wat (ingewikkelde) tutorial doen en vervolgens aan de ruimtewedloop beginnen. Dit is slim aangepakt omdat je bijvoorbeeld bij de eerste missie maar uit een paar onderdelen kunt kiezen en daarom niet door de bomen het bos niet meer ziet. De latere missies worden steeds ingewikkelder, maar tegen die tijd heb je ook weer meer ervaring.

De History and Parts Pack is daarom wat ons betreft een ‘must-have’ te noemen voor mensen die aan Kerbal Space Program gaan beginnen, omdat het je veel beter begeleidt in het leerproces dan het originele spel dat doet. De enige klacht die we hebben, is dat de console-port van de game ongelooflijk slordig is en dit DLC-pakket hier niets aan verandert, helaas. Vooral de menu’s zijn veel te duidelijk direct overgenomen van de pc-versie en dit maakt het bijzonder onoverzichtelijk om te navigeren met je controller. Daarom moeten we toch wat kritisch zijn over dit pakket, alhoewel het wel een hele leuke toevoeging is.

Kerbal Space Program History and Parts Pack is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De DLC is beschikbaar op PlayStation 4 en Xbox One. De game is ook beschikbaar op pc.