American Animals

American Animals is een erg toffe heist-film, die door de documentaire-achtige insteek erg verfrissend voelt.

De bevriende tieners Spencer Reinhard en Warren Lipka leiden een doorsnee studentenleven dat maar weinig opwinding kent. In een poging hun leven een boost te geven, besluiten ze om het meest waardevolle boek uit de schoolbibliotheek te stelen. Samen met de zorgvuldig geselecteerde Eric Borsuk en Chas Allen smeden ze een plan om deze onmogelijk geachte stunt te laten slagen. Hoe dit allemaal afloopt, zien we in de op waarheid gebaseerde film American Animals van regisseur Bart Layton die we voornamelijk kennen van documentaires en zijn vorige docu-film The Imposter.

De documentaire-roots van Layton zien we goed terug in American Animals, aangezien de film echt als een documentaire voelt. Tijdens het kijken schakelen we regelmatig naar de echte daders die hun licht laten schijnen op de gebeurtenissen. Dit maakt dat de film, samen met de vlotte montage en muziek, erg verfrissend aanvoelt en dat je eigenlijk de volle twee uur geboeid naar je scherm zit te kijken.

Ook de humor wordt niet uit het oog verloren en zeker het uitwerken van de roof is regelmatig goed voor de nodige grinnik-momenten. De heren zijn namelijk niet erg ervaren in het plegen van een grote diefstal, dus baseren ze hun plan vooral op films, boeken en een flinke dosis fantasie.

Qua acteerprestaties valt er eigenlijk ook maar weinig te klagen. Vooral Spencer (Barry Keoghan, Dunkirk) en Warren (Evan Peters, X-Men: Apocalypse) worden met verve vertolkt en blijven ondanks alle idioterie geloofwaardige personages. De andere twee hadden van ons wel iets meer aandacht mogen krijgen, aangezien zij redelijk platte hulpjes blijven, terwijl zij toch ook een groot aandeel hadden in de uiteindelijke actie. Het leuke is dat ook de daadwerkelijke daders die aan het woord komen, ondanks hun ontbrekende acteerachtergrond, erg goed overkomen. Wij vroegen ons oprecht af of ook de echte daders niet gewoon acteurs waren.

American Animals is een erg toffe heist-film, die door de documentaire-achtige insteek erg verfrissend voelt. Ook de vlotte montage en prima acteerprestaties dragen daaraan bij. Een schot in de roos voor regisseur Bart Layton!