Tales of the Neon Sea
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Tales of the Neon Sea is een leuke puzzel- en adventuregame. Het verhaal is boeiend, de graphics zijn mooi en de gameplay blijft de gehele speelduur leuk. De enige nadelen zijn het einde van het verhaal en de puzzels die soms herhaald worden.

In een wereld waar mensen en zelfbewuste robots samen moeten werken om te overleven, groeit er steeds meer vijandelijkheid tussen de twee. Je speelt als een voormalige politie-detective die met pensioen is gegaan omdat hij steeds meer gefrustreerd raakte door de huidige gang van zaken. Hij probeert nu geld in het laatje te krijgen door af en toe zaken op te pakken als privédetective en wanneer hij daar niet mee bezig is, grijpt hij naar de fles. Totdat hij ineens raakt verwikkeld in een moordzaak die uitmondt in een groot complot waarbij het aan jou is om alle mysteries op te lossen. Dit is het verhaal van Tales of the Neon Sea, het klinkt erg interessant, maar is de game verder ook goed?

Je speelt dus als bovengenoemde privédetective en ontdekt met hem de met neon-lichten gevulde stad. Deze verken je als een side-scrolling 2D-wereld met af en toe wat platform-elementen. Soms mag je ook je kat besturen en de gameplay bestaat voornamelijk uit puzzels en soms wat platform-actie met de kat. De wereld ziet er prachtig uit en combineert een 8-bit-stijltje met felle kleuren en een klein beetje cyberpunk. Het loont af en toe echt om eens rustig te wandelen en de gedetailleerde achtergronden te bekijken die je constant overspoelen met felle kleuren. Ondanks dat dit vrolijk klinkt, heeft de omgeving altijd wel iets onheilspellend.

Zodra je de moordzaak toegewezen krijgt, begint Tales of the Neon Sea pas echt. Zoals eerder vermeld, ben je voornamelijk bezig met puzzels en deze zijn over het algemeen vrij leuk. Ze variëren van makkelijk tot redelijk moeilijk, maar worden nooit frustrerend of oneerlijk. Af en toe waren we nog wel een tijdje bezig met een puzzel, maar gefrustreerd werden we nooit. Het enige nadeel van de puzzels is dat ze soms herhaald worden in een net iets ander jasje. Dit is soms vervelend aangezien je hetzelfde aan het doen bent, maar gelukkig ben je er dan sneller vanaf aangezien je weet wat je moet doen.

Het verhaal vordert prima en er zitten een aantal leuke personages in, ook de droge humor viel bij ons regelmatig in de smaak. Je ontrafelt steeds meer over de wereld en we wilden bijna continu doorspelen om meer te weten te komen. Het einde is wel vrij onbevredigend, maar daar kunnen we natuurlijk niet te diep op ingaan. Het is in ieder geval geen gesloten einde aangezien dit pas hoofdstukken een tot en met drie zijn, maar gezien het feit dat dit als een pakket verkocht wordt, hadden we wel een spannende cliffhanger of iets dergelijks verwacht.

Uiteindelijk is Tales of the Neon Sea een leuke indiegame met meestal leuke en soms uitdagende puzzels. De platformstukjes wisselen het tempo mooi af en het verhaal blijft interessant en met vlagen grappig gedurende de gehele speelduur. De omgevingen zijn prachtig en kleurrijk en toch weet de wereld een onheilspellende sfeer te creëren. De enige nadelen zijn het onbevredigende einde en de soms herhalende puzzels, maar dat kon bij ons de algemene pret zeker niet drukken.

Voor deze review speelden we Tales of the Neon Sea op pc. De game is exclusief voor pc verkrijgbaar.