Weedcraft Inc

Weedcraft Inc is een prima management-game, maar het slaat de plank te vaak mis bij de punten waar het bijzonder wil zijn. Hierdoor blijft het uiteindelijk toch een behoorlijk middelmatige ervaring.

Weedcraft Inc is een simulatiespel waarin je wiet moet telen om dit vervolgens te gaan verkopen. Hier komen een boel facetten bij kijken en ontwikkelstudio Vile Monarch wil de hele industrie zo eerlijk mogelijk belichten. Heeft dit een tof managementspel tot gevolgen of is het meer een geinig experiment?

Weedcraft Inc begint als een soort mini-game. Je plant zaadjes om een heel goedkoop cannabisplantje te maken en onderhoudt deze. Onderhouden kan door de plant te bevochtigen, waarmee je de kwaliteit van de oogst verbetert, en door de plant bij te knippen, waardoor het product sneller klaar is. Dit doe je allemaal door een knopje een paar seconden ingedrukt te houden. Dit is allemaal niet zo spetterend en helaas begint de game daardoor ook behoorlijk sloom. Als je plantje eenmaal volgroeid is, oogst je hem en verkoop je hem op de markt. Dit gebeurt weer door te wachten tot er een icoontje van een klant verschijnt en door erop te klikken.

Zodoende is met name het eerste uur van Weedcraft Inc vrij monotoon en om eerlijk te zijn saai. Gelukkig komt naarmate je meer speelt, het management-aspect van de game meer naar boven. Op een gegeven moment kan je werknemers inhuren om het proces van zaadjes planten en onderhouden, over te nemen. Ook kan je betere verlichting aanschaffen of manieren om de temperatuur te beïnvloeden, wat de groei van je cannabis verbetert. Steeds wordt het belangrijker om te kijken op welke plekken je wat kan verkopen, waar wat voor klanten komen en wat er dus te halen valt. Zo heeft de ene locatie een boel toeristen die veel geld uit willen geven voor een chique type cannabis dat ook nog eens puur moet zijn, terwijl je op een andere plek weer heel makkelijk geld kan verdienen door troep te verkopen aan junkies.

Weedcraft Inc-gameplay

Dit soort dingen zorgen ervoor dat Weedcraft Inc gelukkig meer een echte sim begint te worden en minder een aaneenschakeling van saaie mini-games is. Het geeft voldoening wanneer je imperiumpje geautomatiseerd raakt en je alleen nog maar de grote beslissingen hoeft te maken. Het voelt nóg veel beter wanneer je bijvoorbeeld je competitie uit een gewilde locatie drijft om zo het alleenrecht op te eisen.

Echter heeft de game ook een groot aspect dat een stuk minder succesvol is: de relaties tussen de speler en zijn/haar werknemers, de politie en concurrentie zijn een behoorlijk arbitrair iets. Door met mensen te praten kan je een betere relatie opbouwen en toegang krijgen tot meer mogelijkheden. Zo is de politie makkelijker om te kopen als je bevriend bent met de wijkagent en kan je werknemers vragen meer voor je te doen als je ze goed kent.

Klinkt goed, toch? Echter is het veel te simpel om met iedereen de hoogste haalbare bevriendheidsstatus te krijgen. Iedereen is wel te paaien door een gesprek te openen en een paar vragen over familie en zaken te stellen. Hierdoor voelt het meer als een extra klusje om ‘even bevriend met iemand te raken’ dan als een intelligente zet. Ook zijn er simpelweg te vaak onlogische gebeurtenissen die je even uit het spel halen. Zo kan een werknemer je beste maatje zijn die alles voor je doet, maar stapt hij een week later zomaar naar de concurrent omdat die hem honderd dollar per maand meer aanbiedt.

Al met al is Weedcraft Inc een interessante simulatiegame die helaas net iets te vaak de systemen raar uitvoert en daardoor niet bij de top behoort. De management-aspecten zijn leuk, maar het zijn juist alle facetten van de cannabis-industrie die minder geslaagd zijn. Helaas is dat ook wat het spel bijzonder zou moeten maken en dat is daardoor niet gelukt. Wat overblijft is een leuke maar doorsnee management-game die een grappig sausje er overheen heeft, maar meer ook niet.

Verder willen we nog even duidelijk maken dat Weedcraft Inc de cannabis-industrie niet verheerlijkt. Het probeert zowel de positieve als negatieve kanten te belichten. Echter moeten we ook niet overdrijven: het is geen leerzame game. Als je echt van plan bent te leren over deze industrie, bekijk dan lekker een documentaire.

Weedcraft Inc is voor deze review gespeeld op pc. De game is exclusief beschikbaar voor dit platform.