Beyond Medusa’s Gate – Assassin’s Creed Escape Room
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Beyond Medusa's Gate biedt spelers van games en liefhebbers van Escape Rooms een unieke kans om deze twee te combineren in de wereld van Assassin's Creed.

Virtual reality geeft gamers tegenwoordig mogelijkheden die tot een aantal jaar geleden nog onmogelijk waren. Denk bijvoorbeeld aan het zelf betreden van de Animus van Abstergo (Assassin’s Creed), waarin je terug naar het verleden gaat. Ubisoft heeft verschillende VR Experience-centra over de wereld voorzien van Beyond Medusa’s Gate waarin je middels de Animus de wereld van Assassin’s Creed betreedt. Levert dit een bijzondere ervaring op, of kun je beter thuis blijven?

Beyond Medusas Gate

Beyond Medusa’s Gate is de tweede Escape Room van Ubisoft en omdat we de eerste niet hebben gespeeld, hebben we helaas geen vergelijkingsmateriaal. We hebben in deze review er alles aan gedaan om spoilers te vermijden, maar als je echt spoilervrij wilt blijven kun je het beste ervoor kiezen alleen de conclusie te lezen.

In de Escape Room krijgen spelers de kans om met z’n tweeën of met z’n vieren te spelen. Met drie is geen optie, omdat veel puzzels samengespeeld moeten worden. Er is vervolgens de keuze om samen te spelen, of in een tijdsgevecht te gaan. Wij hebben ervoor gekozen samen te werken. Eenmaal begonnen moet je eerst een kleine tutorial door, die zeker nodig is om de besturing te leren kennen. Aan het einde van de tutorial mag je nog een outfit kiezen.

Beyond Medusa’s Gate werkt als een echte Escape Room. Schakels omzetten, puzzels oplossen en samenwerken vormen de sleutel om tot het einde te komen. Echter biedt een virtuele Escape Room nog heel veel extra mogelijkheden. Zo konden we als echte ‘assassins’ muren beklimmen, met pijl-en-boog schieten en echt vechten tegen … (hier stoppen we vanwege spoilers). Alhoewel het klimmen voor een Escape Room een extra dimensie is, moet je ook opletten dat je niet te misselijk wordt. Dit kan door sommige spelers echt als heel intensief ervaren worden.

De besturing is in het begin misschien enigszins onhandig, maar wordt wel beter naarmate je langer speelt. Je kunt kleine stukjes lopen, maar de meeste afstanden leg je met een teleport af. Door met je controller te wijzen naar een bepaald punt, verschijn je daar. Het oppakken van voorwerpen, klimmen op muren en bijvoorbeeld pijl-en-boogschieten werkt soepel, maar kan nog wel iets verbeterd worden. Volgens het VR Experience-center waar wij waren, zijn er al wel updates onderweg.

Een echt nadeel hebben we niet kunnen vinden, behalve de prijs. Een gemiddelde Escape Room kost €100,- tot €120,-  voor zes spelers. Bij Beyond Medusa’s Gate ben je €30,- per persoon kwijt. Toch is de ervaring die je ervoor terugkrijgt ook anders en beter dan bij de meeste Escape Rooms.

Alles bij elkaar biedt Beyond Medusa’s Gate een leuke en toffe ervaring, waarin gaming en Escape Rooms op een heel erg leuke manier samen worden gebracht. Mocht je niet te misselijk worden van VR, dan raden we deze zeker aan!