Sniper Elite V2 Remastered
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Sniper Elite V2 Remastered valt onder de shooters, maar onderscheidt zich toch een beetje van de andere games. Dit komt doordat je voornamelijk aan de slag gaat met je sluipschuttersgeweer. Je dient tactisch te werk te gaan om de missie tot een goed einde te brengen. Helaas is het grafisch wat ondermaats, maar de gameplay maakt dit weer goed met genoeg speelplezier.

In 2012 werd het tweede deel in de Sniper Elite-serie uitgebracht. De shooter die zich voornamelijk richt op de sluipschutters werd opnieuw onder handen genomen door Rebellion en daaruit verscheen Sniper Elite V2 Remastered. Of het oppoetsen van de game veel veranderingen met zich meebrengt, lees je in deze review.

In Sniper Elite V2 Remastered kruip je in de huid van officier Karl Fairburne, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Berlijn is gestationeerd. Hij heeft als missie meegekregen om de V2-raket uit de handen van de Russen te houden om zo een grote ramp te voorkomen. Je wordt middels verschillende missies door Berlijn geleid met onder andere een sluipschuttersgeweer op je rug.

Fairburne heeft met zijn expertise de voorkeur voor zijn sluipschuttersgeweer. Dit is waar het ook voornamelijk om draait in deze serie. Daarnaast is hij ook voorzien van een machinegeweer en een handpistool met demper. De twee laatste zijn uiteraard bedoeld voor de korte afstand, maar hebben vrij weinig munitie in tegenstelling tot het primaire wapen. Dit weerhoudt de spelers ervan om als Rambo door Berlijn te rennen en gaandeweg iedereen neer te schieten. Je moet tactisch te werk gaan en een weg vrijmaken voor dat perfecte schot op die hoge pief op 500 meter afstand.

Wanneer je het schot goed uitvoert, dan krijg je met de kenmerkende slowmotion-beelden te zien hoe de kogel de vijand raakt. Je verdient punten op basis van de afstand van het schot, maar ook op basis van hoe dodelijk het schot is. Bij een perfect schot wordt dit nog eens benadrukt met röntgenbeelden. Het geeft extra voldoening wanneer je in deze beelden ziet hoe de botten breken, schedels barsten of organen uit elkaar worden geknald. Dit heeft Rebellion erg goed gemaakt en het ziet er indrukwekkend uit. Helaas is ook wel te zien dat er is gebouwd op een oude engine, want het ziet er allemaal toch wat gedateerd uit.

Het originele Sniper Elite V2 is inmiddels al zeven jaar oud en ontwikkeld voor de vorige generatie consoles. Met de remaster zou dit allemaal wat opgepoetst en van deze tijd moeten zijn, maar helaas zijn de grafische verbeteringen minimaal. Wel is te zien dat het er allemaal wat gedetailleerder uitziet en net wat helderdere kleuren toont, maar ook zijn er onderdelen die vrijwel gelijk zijn aan de game uit 2012. Zo zijn de gezichten van de personages niet erg gedetailleerd en zijn ze behoorlijk statisch. Soldaten blijven dezelfde gezichtsuitdrukking tonen, of ze nu rondlopen of wanneer ze bruut worden neergeschoten. Met de technologieën van vandaag had hier wel meer ingezeten. Voor de ervaring had op zijn minst de gezichtsuitdrukking kunnen veranderen wanneer een soldaat wordt neergeschoten.

Gelukkig draait het in een game niet altijd om het grafische gedeelte. De gameplay van Sniper Elite V2 Remastered maakt gelukkig veel goed. Bij elke missie ga je vol goede moed op pad om de wereld te verbeteren. Bepakt met wapens, explosieven en een steen kruip je door gevaarlijke gebieden en probeer je de vijanden zo voorzichtig mogelijk uit te schakelen. Je kan ook verschillende valstrikken plaatsen, want je bent immers alleen en je hebt geen ogen in je rug. Zo kom je stap voor stap dichterbij je doelwit om deze vervolgens met een goed gemikt schot uit te schakelen.

Sniper Elite V2 Remastered

Wat tijdens het spelen al vrij snel opvalt, is dat de kunstmatige intelligentie van de computergestuurde soldaten niet ideaal is. Wanneer je niet goed oplet of een schot lost, weten ze vrijwel direct de precieze locatie te vinden van waar jij je schuil houdt. Dit is wat overdreven. Ze komen je dan ook direct met flinke groepen opzoeken en dan heb je het hard te halen.

Je hebt een beperkt aantal kogels voor je machinegeweer en op korte afstand is een sluipschuttersgeweer ook niet echt praktisch. Alsof het hierdoor niet moeilijk genoeg is, ben je ook vrij snel dood nadat ze eenmaal op je aan het schieten zijn. Het zorgt wel voor wat frustraties als dit enkele keren achter elkaar gebeurd, maar het hoort nu eenmaal bij deze game. Opvallend is dat de vijanden je behoorlijk snel weten te vinden nadat je een schot hebt gelost, maar ze toch enorm lang doen over hun andere beslissingen. Ze staan vaak wat voor zich uit te staren en kunnen veelal simpel worden uitgeschakeld.

Sniper Elite V2 Remastered

Geluidtechnisch zijn er ook enkele aandachtspunten. De spraak tussen de personages en de geluidseffecten zijn wat ondermaats, er eigenlijk zit geen body in. Ook zijn de ingesproken zinnen vrij beperkt waardoor je vaak dezelfde zin hoort. De aanwezige muziek daarentegen zorgt voor extra spanning tijdens de vuurgevechten. Zo blijkt toch maar weer dat Sniper Elite V2 Remastered een leuke ervaring op het gebied van sluipschutters biedt, maar het nog steeds de nodige kanttekeningen heeft.

Sniper Elite V2 Remastered is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.