Creed II

Creed II laat het verleden en heden op een fraaie manier samenkomen wat voor de nodige ontwikkeling van alle personages zorgt. De fraaie boksscènes maken het geheel af.

In 2015 werden we verrast met een onverwachte opvolger van de Rocky-films. Sylvester Stallone keerde terug als Rocky Balboa, maar ditmaal nam hij de rol als mentor op zich van de zoon van zijn in de boksring overleden vriend Apollo Creed. Eind 2018 verscheen daarvan de opvolger in de vorm van Creed II met wederom Ryan Coogler (Fruitvale Station) aan het roer. Deze film is nu beschikbaar voor je thuisbioscoop en in deze review lees je of het de moeite waard is om hem aan te schaffen.

In Creed II keert de tegenstander uit Rocky IV, Ivan Drago (Dolph Lundgren, Aquaman), terug in beeld. Zijn zoon heeft zojuist het wereldkampioenschap op zijn naam gezet en wil het nu opnemen tegen Adonis Creed (Michael B. Jordan, Black Panther). Een pikant duel, aangezien Drago verantwoordelijk is voor de dood van Apollo. Verblind door haatgevoelens gaat Adonis het duel aan en het is aan Rocky om hem op het goede pad te houden.

Creed II Foto: Warner Bros.

Naast dat er natuurlijk gebokst wordt, duikt Creed II ook dieper in de personages en krijgen zij de ruimte om zich te ontwikkelen. Waar Rocky het in eerste instantie totaal niet ziet zitten om de confrontatie aan te gaan, is er bij Adonis van twijfel geen sprake. Rocky-liefhebbers zullen weten waar de angst bij de voormalig bokser vandaan komt en op die manier worden het heden en verleden op een mooie manier met elkaar verbonden. Daarnaast krijgt ook Adonis te maken met nieuwe verantwoordelijkheden die zijn karakterontwikkeling extra diepte geeft.

Creed II zou natuurlijk geen Rocky-film zijn zonder spectaculaire boksscènes en ook hier komen we ruimschoots aan onze trekken. De actie is zeer fraai in beeld gebracht en wanneer je je thuisbioscoop hebt voorzien van een goede speakerset of soundbar voel je de klappen echt binnenkomen. Samen met de interessante personages maakt dit de film helemaal af.

Waar we in eerste instantie een oppervlakkige Sylvester Stallone-show verwachtten, zijn we aangenaam verrast door Creed II. De film laat het heden en verleden mooi in elkaar overlopen en we krijgen daarbij de nodige ontwikkeling te zien bij alle betrokken personages. De fraaie boksscènes zijn daarbij de slagroom op de taart.