Super Cane Magic Zero
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Super Cane Magic Zero is een game waarbij je lekker vanaf je luie stoel kunt spelen. Het is simpel opgezet en ook simpel getekend. Dit maakt het een opvallend leuke game. De flauwe humor en kinderlijke tekenstijl is wel iets waar je van moet houden, maar met de lokale multiplayer met vrienden op een vrijdagavond komt dit zeker goed. Het is helaas niet mogelijk om online met andere te spelen, Dit had de game nog completer gemaakt.

Er zijn door de jaren heen al talloze RPG’s ontwikkeld, maar er zijn er maar weinig die lijken op Super Cane Magic Zero. De ontwikkelaars van Studio Evil en cartoontekenaar Simone “Sio” Albrigi hebben de handen ineengeslagen en daarmee een coöperatieve RPG ontwikkeld. Deze titel is al even als Early Access beschikbaar op Steam voor pc en MacOS, maar de game is nu afgerond en is vanaf 30 mei beschikbaar voor PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.

Cake de tovenaar is dood en zijn hond AAAH! heeft zijn magische wandelstok opgegeten. Dit geeft hem niet alleen bijzondere krachten, maar zorgt er ook voor dat AAAH! de wereld van WOTF in gevaar brengt. Potentiële helden vallen uit de hemel om de wereld te redden en hier kom jij in beeld. Voordat de game gestart wordt zijn er enkele standaardpersonages waar je uit kunt kiezen. Ze hebben specifieke eigenschappen, maar ook sterke en zwakke punten. Zo heeft de ene meer aanvalskracht, maar dan ook minder levenspunten.

Na je afdaling word je wakker in een krater en ben je een beetje de kluts kwijt. Je weet niet wat of wie je bent, maar omdat je vanuit de hemel bent afgedaald denk je dat je een meteoor bent. Wanneer de politie arriveert, krijg je de gelegenheid jezelf een naam te geven waarna je in hechtenis wordt genomen. Vanaf dit moment start de game vanuit de gevangenis. Middels enkele tips word je duidelijk gemaakt hoe je kunt lopen, aanvallen, dingen kunt oppakken en nog veel meer.

Wat direct opvalt, is de tekenstijl waarop alles is gemaakt in Super Cane Magic Zero. Deze bijzonder kinderlijke, cartoonachtige stijl ziet er erg grappig uit en past ook goed bij de humor en het ietwat warrig verhaal. Gaandeweg wordt al snel duidelijk dat de speelwereld is bezaaid met allerlei soorten voorwerpen die kunt optillen, werpen en kan eten. Dit kan overigens op verschillende manieren worden toegepast. Zo kan een steen worden opgepakt en worden gegooid tegen vijanden of op een platform worden geplaatst zodat er een deur wordt geopend. Je kan hem ook opeten, al is dit niet altijd even handig want je raakt er levenspunten mee kwijt.

Super Cane Magic Zero

Toch zijn er talloze dingen die je kunt opeten om zo je gezondheidsbalk op te waarderen, maar ook om bepaalde statistieken te krijgen zodat je meer schade kan aanrichten of zelfs minder schade oploopt als je wordt geraakt. Sommige voorwerpen hebben ook een dubbele functie. Zo geeft een noot levenspunten, maar wanneer je de noot kapot gooit en daarna opeet krijg je levenspunten met een extra effect. Dit maakt het leuk om zo te experimenteren met de grote hoeveelheid voorwerpen die overal te vinden zijn in de wereld van WOTF.

Super Cane Magic Zero is een RPG, wat in dit geval inhoudt dat je gaandeweg ook verschillende wapens vindt of krijgt als loot bij het verslaan van vijanden. Dit geldt ook voor je uitrusting. Het wisselen van een liniaal als wapen kan ervoor zorgen dat je meer schade aanricht, maar een wc-ontstopper kan ervoor zorgen dat je levenspunten toenemen. Om je personage sterker te maken, kan je ook verschillende vaardigheden opwaarderen met punten die je verdient wanneer je een level omhooggaat. Hiermee speel je onder andere nieuwe aanvallen vrij die je later nodig hebt tegen sterkere vijanden.

Super Cane Magic Zero

De game hoef je niet alleen te spelen. Sterker nog, met enkele vrienden in coöp is het nóg leuker. Het is alleen wel een offline samenwerking. Het is dus niet mogelijk om online met je vrienden te spelen. Het zorgt er daarentegen wel voor dat je gezellig op de bank samen kunt spelen tot wel vier spelers. Door verschillende personages en uitrusting te kiezen, kan je elkaar ook ondersteunen en zo als een echt team samenwerken. Het mag uiteraard voor zich spreken dat wanneer je met meerdere spelers speelt, de vijanden ook moeilijker te verslaan zijn.

Grafisch gezien is Super Cane Magic Zero geen hoogstaande game, maar dit is ook totaal niet belangrijk. De getekende stijl ziet er grappig en bijzonder eenvoudig uit. Dit geldt ook voor de gameplay. De besturing is kinderlijk eenvoudig, waardoor de instap erg laag is en het spel door iedereen gespeeld kan worden, ook de jonge gamers onder ons. De geluidsfragmenten en de achtergrondmuziek kunnen overigens wel voor wat irritatie zorgen: het is veel van hetzelfde en elk dialoog wordt onderbouwd door geluidjes in plaats van spraak. Gelukkig maakt de (verborgen) flauwe humor veel goed. Deze game biedt meer dan twintig uur aan speelplezier over verschillende levels in de grote wereld van WOTF. Mocht je hierop zijn uitgekeken, is er altijd nog een Battle Arena-modus aanwezig waarin je met maximaal acht spelers lokaal tegen elkaar kunt strijden in een gesloten arena. Dit levert naast veel plezier ook een hoop chaos op, wat garant staat voor een leuk potje gamen op een vrijdagavond met vrienden.