Swag and Sorcery

Swag and Sorcery is prima als tussendoortje, maar slaat de plank een beetje mis als het gaat om de balans vinden tussen de verschillende genres. Daardoor is het vermakelijk, maar bereikt het niet dezelfde hoogtes als Graveyard keeper.

Swag and Sorcery is een mix tussen een RPG en een zogeheten ‘Idle Game’ en het is afkomstig van de makers van het verrassend vermakelijke Graveyard Keeper. Hoe het allemaal precies werkt en of het een geslaagde formule is, lees je in deze review.

In Swag and Sorcery is de koning van het land zijn magische outfit kwijt. Dit outfit heeft hij nodig om het kwaad te verdrijven, dus worden de lokale helden erop uitgestuurd om de landen te verkennen en onderweg de nodige monsters en beesten te verslaan.

Maar hoe werkt het? Zoals we al zeiden is Swag and Sorcery een mix tussen een ‘Idle Game’ en een RPG. Het RPG-gedeelte zit hem erin dat je personage in niveau zal stijgen en hem steeds zal kunnen voorzien van een betere uitrusting. Het Idle-gedeelte (nietsdoend) komt door het feit dat je zelf de meeste handelingen niet verricht. Je zal zelf niet gaan vechten of grondstoffen gaan verzamelen, dat gebeurt allemaal voor je.

Zo begint Swag and Sorcery met het inhuren van een enkele avonturier. Deze stuur je naar de stal, waar je kiest welk gebied hij kan gaan verkennen. Vervolgens krijg je te zien hoe jouw avonturier van links naar rechts loopt door het gebied en simpelweg alle grondstoffen op zijn pad verzamelt en de vijanden aanvalt. Na zo’n dertig seconden krijg je de resultaten te zien, met als belangrijkste aspect alle verkregen materialen.

Alles in Swag and Sorcery draaigt eigenlijk om de materialen die je vindt op je excursies. Van de materialen kan je bij de smid je uitrusting maken en die uitrusting kan je gebruiken om je avonturier sterker te maken of om te verkopen op de markt voor goud. En goud gebruik je weer om bijvoorbeeld nieuwe avonturiers in te huren en ze ook te trainen.

De voortgang in de eerste paar uren van het spel is verreweg het meest aantrekkelijke aspect en de voornaamste reden om Swag and Sorcery een kans te geven. Het voelt goed hoe je gaat van het hebben van één avonturier die in zijn onderbroek en met een houten zwaardje nauwelijks een deuk in een pakje boter kan slaan, naar uiteindelijk een heel team van ridders, boogschutters en tovenaars.

Echter begint de balans een beetje zoek te raken na een paar uurtjes gespeeld te hebben. Soms moet je wel erg vaak hetzelfde gebied opnieuw doorspelen om precies de materialen te vinden die je nodig hebt. Ook is het spel niet echt een volledige RPG en ook niet een echte ‘Idle Game’. Om de minuut moet je je avonturiers wel weer op avontuur sturen of moet je een boel handelingen voltooien om een drankje te brouwen of een spreuk te onderzoeken. Daarnaast is een van de meest bizarre keuzes dat je quests kan krijgen tijdens het spelen, maar die na een paar seconden weer verdwijnen. Je wordt op die manier dus bijna afgestraft voor het even wegkijken van het scherm, terwijl dit juist moet kunnen bij een spel binnen dit genre.

Swag and Sorcery character

Hierdoor is het meer een soort management/RPG en minder een echte ‘Idle Game’, maar het mist wel de diepgang van zowel een RPG als een management-game. Swag and Sorcery is uiteindelijk meer geschikt voor een paar minuutjes hier en daar als tussendoortje om je even bezig te houden. Als je dat eenmaal voor lief neemt, kan je best genieten van de voortgang van je avonturiers.

Swag and Sorcery is voor deze review gespeeld op de pc. De game is exclusief op dit platform beschikbaar.