Blood & Truth

Blood & Truth moet het voornamelijk van zijn schietactie hebben en deze is dan ook dik in orde. Helaas zijn een aantal andere onderdelen, waaronder het verhaal, van een duidelijk minder niveau.

Een van de eerste titels voor de PSVR was PSVR Worlds, een verzameling demo’s die demonstreerden waartoe de headset in staat was. Een van die demo’s was The London Heist, waarin je een kijkje kreeg in de Londense onderwereld waarbij een diamantroof centraal stond. Door middel van shoot-outs en achtervolgingen ontspon zich een erg vermakelijke game die we ons nog steeds herinneren als een van de leukste dingen die we op de PSVR hebben gespeeld. Ook Sony voelde dat er meer zat in deze korte game en komt nu met Blood & Truth, een volledige game van de mensen achter The London Heist.

Blood & Truth is een eerbetoon aan de ouderwetse Hollywood actiefilms zoals Die Hard. Je kruipt in de huid van Ryan Marks, een voormalig Special Agent die zijn familie uit de handen moet redden van een Londonse gangsterbaas. Het verhaal wordt uit de doeken gedaan door flashbacks aan de hand van een interview dat met je gehouden wordt en je dus van situatie naar situatie loodst. Hoewel het verhaal zeker een paar leuke wendingen kent, zal het je niet dagenlang bijblijven, want daarvoor is het eigenlijk te standaard en weinig verheffend. Het is een leuke rode draad om de verschillende scènes aan op te hangen, maar daar is alles ook wel mee gezegd.

Blood & Truth

De game moet het dan ook vooral hebben van zijn gameplay en die is bij vlagen heel erg vet. Wie The London Heist heeft gespeeld komt in een warm bad terecht, want de manier waarop je het spel speelt komt praktisch overeen. Door middel van de Move-controllers richt je op de verschillende bad-guys die je vervolgens met de trigger neerknalt. Ondertussen is het zaak om continu munitie te herladen door middel van de magazijnen die op je borstkas zijn gehangen. Dit geeft een ontzettend tof gevoel, aangezien je echt bezig met met een shoot-out en alles wat daarbij komt kijken. Dus niet simpelweg herladen met een knop, maar de actie daadwerkelijk zelf uitvoeren en het magazijn onderin je geweer rammen.

Een geniale toevoeging is daarbij de zogeheten bullet-time die ervoor zorgt dat alles, jezelf uitgezonderd, zich in slowmotion afspeelt. In een kort tijdsbestek leg je een kamertje criminelen met een paar headshots om. De eerste paar keer geeft dit een heel erg machtig gevoel en dat is ook waarin de game uitblinkt. Zeker op het moment dat je aan het rennen bent, wat voor je gedaan wordt, en je af en toe de slowmotion activeert geeft Blood & Truth je een enorme kick.

Meestal ben je echter niet aan het rennen, maar transporteer je je van het ene naar het andere punt door middel van het richten van de Move-controller. Ook op die momenten blijft die schietactie erg tof en waan je je een volwaardig commando.

Helaas is niet alles aan de game even boeiend. Zo wordt de gameplay naast het schieten opgevuld met de nodige mini-games. Zo zul je sloten onklaar moeten maken door middel van lockpicking en je zult je af en toe een weg naar boven moeten klimmen. Waar dit in het begin nog wel leuk is, worden het later hinderlijke onderbrekingen. Zeker in het geval van het klimmen krijg je al snel het gevoel dat je gewoon je geweer tevoorschijn wilt halen en weer lekker wilt gaan knallen.

Vervelender zijn in onze beleving de vele gesprekken waar je je doorheen moet worstelen. Het acteerwerk is niet van een dusdanig niveau dat je er lang je aandacht bij kunt houden en het geleuter houdt soms ellenlang aan. We begrijpen dat dit nodig is om het verhaal te vertellen, maar dit had een stuk boeiender gekund en eigenlijk ook wel gemoeten.

Grafisch is de game wel weer dik in orde en weet het perfect om te gaan met de beperkingen van de PSVR. Vooral aan de personages en hun gezichtsuitdrukkingen is veel aandacht besteed en dat maakt van Blood & Truth een van de mooiste games voor het platform die we hebben gespeeld.

Uiteindelijk is het vooral de schietactie die de game tot een aanrader maakt en dat is ook de reden dat we Blood & Truth toch vier sterren geven, ondanks de minpunten. Het schieten en de set pieces waar je af en toe in terechtkomt zijn namelijk zo tof dat het alleen daarom al de moeite is om deze game in huis te halen. Waren de verhaalvertelling en de mini-games van hetzelfde niveau geweest, dan waren er met gemak vijf sterren aangetikt.

Wij speelden Blood & Truth op de PlayStation 4 met een PSVR-headset. De game is exclusief voor dit platform.