Doorgaan naar artikel
Interview met Naoki Yoshida: Final Fantasy XIV is voor iedereen
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Afgelopen februari waren we al in Parijs voor het gigantische Final Fantasy XIV Fan Festival waar we tot de conclusie kwamen dat het daar aanvoelde als één grote familie. Eerder deze maand reisden we naar Londen. Daar speelden we alvast een stukje van de uitbreiding Shadowbringers, die volgende maand komt, en gingen we zitten voor een zeer uitgebreid interview met Naoki Yoshida. Naoki Yoshida is een bijzonder geval; hij is namelijk zowel de regisseur als de producer voor Final Fantasy XIV. Dit betekent dat hij eigenlijk alle touwtjes in handen heeft en dus alle verantwoordelijkheid draagt, of het nou goed of slecht gaat met de game.

Final Fantasy XIV Fanfest Parijs Naoki Yoshida

Final Fantasy XIV staat erom bekend dat het makkelijk is om mee te beginnen voor elk type gamer. Het spel wordt gespeeld door MMORPG(Massively Multiplayer Online Role-playing Game)-veteranen die al veertien jaar lang World of Warcraft hebben gespeeld, maar ook door enorm veel Final Fantasy-fans die nog nooit een online game in handen hebben gehad of zelfs mensen voor wie dit hun eerste Final Fantasy-titel is. “Het is vol overtuiging onze bedoeling geweest om vanaf het begin een ervaring te maken die voor iedereen toegankelijk is,” vertelt Yoshida ons. “Zoals je misschien wel weet, was het spel een complete mislukking toen het oorspronkelijk uitkwam. Toen ervaren gamers die bijvoorbeeld World of Warcraft speelden aan Final Fantasy XIV begonnen, waren ze geschokt en enorm teleurgesteld. Ze hadden alleen een negatieve indruk van de game.”

“Toen we het leiderschap binnen het team veranderden, moesten we niet alleen ons best doen om het vertrouwen van die teleurgestelde spelers terug te winnen, maar ook om het toegankelijk te maken voor de mensen die nog nooit een MMO hadden gespeeld. Zo hebben we bijvoorbeeld expres het begin van het spel behoorlijk traag gemaakt. Alhoewel dit wellicht in de eerste uren wat irritant is voor de ervaren speler, is dit een hele bewuste beslissing geweest zodat de mensen zonder ervaring met soortgelijke online games rustig kunnen leren hoe het vechtsysteem werkt en hoe alles in realtime beweegt. Dit is iets waar we in geloven en dit is iets waar we ook in de toekomst op blijven letten. Zo hebben we in Shadowbringers het Trust-systeem, waarmee spelers computergestuurde personages mee kunnen nemen in een dungeon. Hiermee kunnen ze rustig leren hoe hun personage en alles om hen heen werkt.”

Het lastige aan een grote online game met een open wereld is dat niet iedereen hetzelfde wil doen. In God of War kan je ervan uitgaan dat iedereen het verhaal door gaat spelen en flink wat monsters in elkaar wil hakken, maar in een spel als Final Fantasy XIV heeft iedereen een ander doel. Hoe zorg je er dan toch voor dat iedereen volledig in de wereld kan duiken en een meeslepende ervaring heeft? “Dat is een lastig punt. Omdat dit een MMORPG is, hangt de definitie van een meeslepende ervaring echt af van de speler. Er zijn zoveel verschillende spelers die verschillende gedachtes hebben en andere dingen waar ze zich op richten binnen onze wereld. Een paar van mijn vrienden houden bijvoorbeeld absoluut niet van vechten, zelfs niet als het onderdeel is van het hoofdverhaal. Maar ze houden enorm van het inrichten van huizen. Ze richten hun eigen huis in en gaan daarna hetzelfde bij al hun vrienden doen, of ze adverteren hun services zelfs voor Gil (de munteenheid van het spel) zodat je ze in kan huren om jouw huis mooi voor je te maken. Dat is wat het voor hen betekent om echt midden in de wereld te zitten. Maar we hebben ook mensen die puur houden van de content omtrent het vechten. Ze zitten op Discord om met hun groep alle eindbazen uit te dagen. Ze slapen bijna niet meer en wachten met smart op de volgende. Dat is weer een volledig andere ervaring.”

Als je een keer een gesprek met mensen aangaat over Final Fantasy XIV, dan gaat het op een gegeven moment vrijwel altijd over de community en dan is het vrijwel altijd enkel en alleen positief. Dat is ook zeker de waarheid, want als je bijvoorbeeld in World of Warcraft aangeeft dat je nieuw bent, zijn er helaas veel mensen die negatief reageren en alleen maar klagen omdat het misschien allemaal vijf minuten langer zal duren met een ‘noob’ in de groep. In dezelfde situatie in Final Fantasy XIV, reageert een veel groter aandeel van de spelers met een hartelijk welkom en laten ze je weten dat ze het je allemaal wel uit zullen leggen als je iets niet snapt. Dat is niet alleen een wereld van verschil, maar volgens Yoshida ook enorm belangrijk: “Er zijn wat mij betreft drie belangrijke factoren als we het hebben over een MMORPG: wat er te doen is (vechten, spullen maken, je huis decoreren, een rollenspel spelen), hoeveel er te doen is en ten derde is er het bouwen van een community. Dit is iets dat we altijd proberen te doen, maar het is altijd een uitdaging. Als voorbeeld: als je je huis mooi hebt ingericht, maar je kan het met niemand delen, dan verlies je misschien de motivatie om echt je best te doen om je huis er cool uit te laten zien.”

Final Fantasy XIV is voor iedereen, dat moge wel duidelijk zijn. We vroegen Yoshida als afsluiter nog wat hij de grootste verbetering in Shadowbringers, de aanstaande uitbreiding, vindt. Het antwoord kwam wederom overeen met wat hij eerder zei, wat het des te geloofwaardiger maakte: “Voor deze uitbreiding wilden we echt begrijpen dat er veel verschillende spelers zijn die aan andere dingen waarde hechten. Als je houdt van een goed verhaal, dan weet ik zeker dat Shadowbringers een interessant en spannend verhaal voor je heeft. En als je, ondanks het feit dat dit een MMORPG is, graag alleen speelt, dan hebben we het eerdergenoemde Trust-systeem voor je zodat je dit hele verhaal in je eentje kan ervaren. Sommigen willen niets liever dan met zoveel mogelijk verschillende mensen samenspelen. Voor hen hebben we nu het World Visit-systeem, waardoor je kan gaan spelen met vrienden die zich op een andere server dan jij bevinden. Dus ik denk echt dat met Shadowbringers de grootste verbetering is dat we voor verschillende spelers een verscheidenheid aan manieren hebben geïntroduceerd om van het spel te genieten.”

Ben je dus een beetje angstig voor het proberen van een online spel? Misschien is Final Fantasy XIV dan toch de moeite waard. Binnenkort komen we ook met het tweede deel van ons interview, waar we ons meer zullen richten op de filosofie van Yoshida, de samenwerking met NieR: Automata-genie Yoko Taro en meer. Onze preview naar aanleiding van onze speelsessie van Shadowbringers zal ook in de komende dagen verschijnen. Houd onze site dus goed in de gaten.