Arrans Top 5 Worker Placement-spellen Anno 2019

Arran Winmai, 02 juni 2019
Profiel

Nu jullie allemaal wat meer bekend zijn met een aantal bordspelgenres na onze serie instapspellen leek het ons hoog tijd onze fans wat meer diepgang te bieden in een aantal genres met deze serie top 5-spellen. Deze week bespreken we Arrans Top 5 Worker Placement-spellen.

Worker Placement is een genre waarbij spelers acties uitvoeren door een werker ergens op het bord te plaatsen. Wil je een stal bouwen? Dan moet een werker gaan timmeren. Wil je een nieuwe koe? Dan is het hoogtijd dat een werker naar de markt gaat. Spelers kunnen elkaar hinderen door net de laatste koe die Jaap graag wou hebben op te kopen, of door de laatste vrije actie in te pikken bij de timmerman zodat Regina haar stal niet uit kan breiden. Zodoende zijn Worker Placement-spellen vaak hoogst strategisch en moeten spelers hun tegenstanders goed in de gaten houden. Uiteraard hebben lang niet alle Worker Placement-spellen iets te maken met boerderijen, maar het idee is duidelijk.

Nummer 5: Agricola

Niet alle Worker Placement-spellen hebben iets te maken met boerderijen. Maar in Agricola staan koeien centraal. Spelers zijn boeren die met niets beginnen en hun boerderij langzaam maar zeker uitbreiden tot een heus… Nou ja, een veel grotere boerderij. Bouw hekken om weilanden heen zodat er koeien, schapen en varkens in kunnen, breid je gezin uit om meer werkers te krijgen nog lang en gelukkig te leven.

In Agricola kunnen spelers hun eigen ding doen en dat is best leuk. Uiteindelijk ziet elke boerderij er totaal anders uit en de houten hekken en dier-meeples zorgen ervoor dat het er ook tof uitziet. Natuurlijk zal de meest efficiënte speler uiteindelijk winnen, maar dat neemt niet weg dat dit speelplezier voor ieder is. Hou jij wel van plannen en bouwen? Dan ben je met Agricola als een koe in een weiland.

Nummer 4: Het Dorp

In Het Dorp streven spelers ernaar zoveel mogelijk aanzien te verkrijgen voor hun familie. Dit doen ze door de boerderij uit te breiden, maar ook door familieleden naar het klooster of het stadshuis te sturen en zo hoog mogelijk te laten klimmen. De tijd tikt echter altijd door en na een poosje zullen familieleden komen te overlijden. Maar niet getreurd! Overleden familieleden zijn ook punten waard!

Wat Het Dorp het meest interessant maakt is de manier waarop acties geselecteerd worden. Er wordt namelijk geen werker op een vakje geplaatst, maar juist een blokje van het bord afgepakt. Als een vakje geen blokjes meer heeft kan de actie niet meer uitgevoerd worden. Maar daar houdt het nog niet mee op. De blokjes hebben verschillende kleuren en voor sommige acties moeten bepaalde blokjes ingeleverd worden. Hierdoor wordt het spel een interessante balans tussen acties selecteren omdat dat is wat je wil doen, of omdat daar het blokje ligt dat je nodig hebt voor de volgende beurt. Geniepige spelers weten ook altijd welke blokjes ze voor de neus van hun tegenstanders weg moeten kapen.

Nummer 3: Gùgōng

Politiek en corruptie gaan samen als Chinees eten en eetstokjes. Ik had het genot dit weer te beleven toen ik afgelopen jaar naar Spiel ging en het voorrecht kreeg Gùgōng uit te proberen. Helaas was het spel uitverkocht, anders had ik het ter plekke aan mijn collectie toegevoegd. Gùgōng speelt zich af in het 14e eeuwse China, waar ministers afkopen verboden was geworden. Slimme en ambitieuze politieke klimmers bedachten echter dat er geen wetten waren tegen iemand een gift geven, dus werd dat het nieuwe systeem.

In Gùgōng wisselen spelers geschenken uit om leden van het kabinet een gunst voor ze uit te laten voeren. Is het geschenk dat de speler aanbiedt meer waard dan wat hij ervoor terug krijgt, dan krijgt hij er wat voor terug. Let er echter wel op dat de nieuw ontvangen geschenken jouw beschikbare acties voor de volgende ronde zullen bepalen. Hierdoor zullen spelers steeds moeten afwegen of het misschien beter is een duur geschenk aan te nemen en er een actie voor op te offeren.

Nummer 2: Architects of the West Kingdom

Misdaad loont, maar soms is het ook beter om een goede reputatie op te bouwen. In Architects of the West Kingdom kan het gelukkig allebei. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk aanzien te verkrijgen door de stad zoveel mogelijk uit te breiden. Hiervoor huren ze assistenten in en schaffen ze bouwmaterialen aan om er vervolgens gebouwen mee te bouwen of om de kathedraal nog mooier te maken. Maar deze werkzaamheden kosten geld en het kan daardoor soms verstandig zijn de wet meer te zien als een richtlijn dan een harde regel. Spelers kunnen de zwarte markt bezoeken of het tolhuis beroven. Ze kunnen zelfs werkers van hun tegenstanders gevangen nemen en er een rantsoen voor eisen! Let er echter wel op dat deze kwade daden aan het einde van het spel punten zullen kosten.

De werkers van je tegenstander gevangen nemen is leuk maar wat Architects vooral bijzonder maakt is het werker-systeem. Elke beurt mag een speler één werker plaatsen om een actie uit te voeren, maar alle werkers die er al staan zullen helpen. Hierdoor worden acties steeds beter, tot iemand denkt dat het mooi is geweest en dat het groepje houthakkers een bezoekje verdient van de stadswacht.

Nummer 1: Dungeon Lords

Monsters hebben ook gevoelens. Maar dat kan die vervelende avonturiers niet zoveel schelen, als ze maar betaald krijgen. In Dungeon Lords proberen spelers, zonder verdere kwade bedoelingen, een kerker op te bouwen om een goede indruk te maken bij de “Ministry of Dungeons” en om eindelijk het officiële certificaat te verdienen. Helaas komen de nare ‘helden,’ die geen dag in hun leven gewerkt hebben, op bezoek om de boel te molesteren. Het is daarom zaak om de kerkers te beschermen met monsters en valstrikken.

Dungeon Lords bestaat eigenlijk uit twee fases. In de eerste fase proberen spelers elkaar te slim af te zijn om de beste kamers in hun kerker te bouwen. Ook is het zaak de sterkste monsters en meest gevaarlijke vallen aan te schaffen om de kerker te beschermen. De tweede fase is echter een heel ander verhaal. Plots is het spel een puzzel. Spelers moeten uitvogelen hoe ze, met de monsters en vallen die ze verkregen hebben, het beste hun kerker kunnen beschermen. De mooiste kerker zal aan het einde van het spel winnen. Maar iedereen die niet in het rood staat verdient een certificaat!

Dit waren mijn top vijf Worker Placement-spellen. Krijg jij ook geen genoeg van bordspellen? In de komende weken zal Joost komen met een top vijf van spellen gebaseerd op of geïnspireerd door videogames. Danielle zal haar vijf favoriete spellen voor twee spelers bespreken.