Recensie: Borderlands 2
Maurice van Wordragen
Maurice van Wordragen

Vault hunters, veel vijanden en nog veel meer wapens. Dit en veel meer zit allemaal in Borderlands 2. Benieuwd? Lees dan snel deze recensie!

Veel gamers hebben er twee jaar naar uitgekeken. Na het vervolg van Borderlands ligt nu deel twee van de serie in de winkels. Deze first person shooter die aardig wat dungeon crawler en RPG elementen met zich meekrijgt heeft zich op alle fronten verbeterd. En het misschien wel belangrijkste deel van de game zit er natuurlijk gewoon weer in, de vier speler coöperatieve modus!

Handsome Jack is niet altijd aardig…
Het verhaal van Borderlands 2 is een vervolg van het origineel  De game speelt zich af op de planeet Pandora. Omdat er vijf jaar voorbij is gegaan is de planeet redelijk wat veranderd. Handsome Jack heeft in deze vijf jaar niet stil gezeten. Zo heeft hij de inhoud van de  Vault uit het vorige deel weten bemachtigen. In deze Vault zat de zeldzame stof Eridium. Deze stof zorgt ervoor dat mensen krachten krijgen die ze normaal niet hebben. En je raad het al, deze mensen zijn jouw tegenstanders! Naast de Vault uit het vorige deel heeft hij ook een nieuwe Vault gevonden. Deze is nog niet geopend, maar wanneer dit gebeurt zal de macht van Handsome Jack alleen maar toenemen en kan hij al het levende op Pandora vernietigen. Aan jou de taak om Handsome Jack te stoppen en de rust op Pandora terug te brengen.

De aanwezigheid van Handsome Jack is duidelijk te merken in de game. Zo krijg je redelijk vaak korte filmpjes te zien rechtsboven in je scherm. Meestal komt Handsome Jack met mededelingen die betrekking hebben tot de missie waar je mee bezig bent. Maar wanneer je wat verder in de game komt zul je merken dat ook Handsome Jack niet altijd even slim is. Door sommige wat knullige opmerkingen zul je merken dat de game ook een dosis humor met zich mee brengt. Naast Handsome Jack zorgt ook je altijd vrolijke Clap Trap voor wat leuke momenten in de game. Tevens is duidelijk te merken dat de inwoners van Pandora de aanwezigheid van Handsome Jack niet waarderen. Veel van hen zullen zeggen dat hij weg moet gaan en sommigen wensen hem zelfs de dood toe.

Samen sterker dan alleen
De complete singleplayer campaign is met vier man te spelen. Je zult merken dat dit zeker een toevoeging geeft op de spelervaring. Wanneer je alleen speelt kom je er al snel achter dat het lastig wordt. Omdat de game veel vijanden kent die tegelijkertijd op je af komen zul je vaak dekking moeten zoeken als je in je eentje speelt. Dit haalt een beetje de snelheid uit de game. Maar als je de hulp van je vrienden, of mensen van het internet inschakelt is deze snelheid geen probleem meer. Wanneer je echt een team bent en elkaar goed helpt zul je makkelijker door de shootouts komen. Wat niet weg neemt dat er nog steeds een uitdaging in zit. De vijanden worden namelijk ook iets sterker wanneer je met meer man in een game zit. Veel voordelen dus aan het coöperatieve modus. Maar zoals je wijze uitspraak van Johan Cruijf luid: elk voordeel heb z’n nadeel.

Dit nadeel is niet heel groot, maar voor sommige mensen zeker niet onbelangrijk. De spullen die droppen in de wereld, ook wel loot genoemd, zul je moeten verdelen. Wanneer je iemand joined die je niet kent kan deze zomaar dat wapen oppakken wat speciaal voor jou karakter bedoeld is. Het is dus zeker aan te raden om met bekenden te spelen zodat je eerlijk de loot kunt verdelen. Daarnaast heeft ieder karakter zijn eigen level. Hoe verder je in de game komt, hoe hoger het level. Klinkt natuurlijk erg logische en dat is het ook. Alleen is er nog steeds niet nagedacht over het verschil in levels tussen de gamers. Een gamer met een lager level zal het erg moeilijk krijgen in de game van zijn vriend met een hoger level. Maar voor de gamer met het hogere level is het weer te makkelijk om zijn vriend te helpen. Om echt goed samen te spelen zul je dus ongeveer het zelfde level moeten hebben.

Shoot and loot
Het is net al even ter spraken gekomen, het looten. Borderlands 2 kent namelijk een gigantische arsenaal aan wapens. Ieder wapen of item ziet er anders uit en heeft andere statistieken. Hierdoor blijf je nooit bij het zelfde wapen steken en dit zorgt voor een erg verfrissende gameplay. Omdat je altijd nieuwe dingen blijft vinden zul je merken dat je veel variatie hebt in de wapens. Ook is het uiterlijk van de wapens verbeterd. Soms zul je wapens vinden die bijna uit elkaar vallen van ellende  waar andere juist erg high-tech zijn. Door de aparte art stijl die de game kent zien niet alleen de wapens, maar ook de animaties er goed uit. Waar in deel één de animaties wel eens wat haperden is dat nu niet meer het geval.

Naast de verbeterde animaties, nog meer wapens en het coöperatieve systeem is Pandora meer geworden dan alleen een zandvlakte. De planeet kent namelijk nu ook ijsvlaktes, bosgebieden en grotere steden. Dit zorgt voor meer variatie in het uiterlijk van de game en het brengt tevens nieuwe vijanden met zich mee. Als laatste zijn er ook een stuk meer side-quests en challenges in de game gestopt. En deze zijn zeker de moeite waard om te proberen. De side-quest zijn erg verschillend en met de challenges unlock je unieke vaardigheden voor je karakter.

Borderlands 2 is een game die het erg goed doet wanneer je samen speelt. Het is misschien niet een geheel vernieuwd concept na het eerste deel, maar door alle punten te verbeteren kan Borderlands 2 zich toevoegen aan het rijtje toppers van dit najaar. Borderlands 2 is speelbaar op de Xbox360, Playstation 3 en de PC.