Persona Q2: New Cinema Labyrinth

Persona Q2: New Cinema Labyrinth is een behoorlijk niche-game. Het is helaas, net zoals het vorige deel, niet echt toegankelijk voor nieuwkomers. Mocht je bekend zijn met de Persona-franchise en vond je de vorige game ook leuk, dan zul je je ongetwijfeld ook weer vermaken met deze game.

Persona of Shin Megami Tensei: Persona, zoals het oorspronkelijk in Japan heet, is een RPG-reeks met meerdere games die draaien om leerlingen op een school. De meest recente grote game is Persona 5 en deze game bleek enorm goed in de smaak te vallen. Maar daarnaast bevat de franchise ook kleinere titels voor andere systemen dan die van Sony. In 2014 verscheen Persona Q: Shadow of the Labyrinth; een spel dat de personages en gameplay van Persona combineert met Etrian Odyssey, een andere reeks van Atlus. Ook dit spel viel goed in de smaak en nu, zo’n vijf jaar later, is het eindelijk tijd voor het vervolg: Persona Q2: New Cinema Labyrinth. Een mooi moment om de Nintendo 3DS weer eens uit de kast te halen en te duiken in een nieuw avontuur.

Het verhaal begint met de hoofdpersonen die door de straten van Mementos rijden in de Morgana Car. Al vrij snel gebeuren er rare dingen met de bus en raken ze de controle kwijt over het stuur. Voordat The Phantom Thieves, zoals de groep heet, het weten, bevinden ze zich in een onbekende, vreemde stad vol met tegenstanders die ze nog nooit gezien hebben. Ze weten ternauwernood te ontsnappen door een bioscoop binnen te stappen zonder uitgangen. Het is aan The Phantom Thieves om het avontuur tot een goed einde te brengen en weer veilig thuis te komen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Persona Q2: New Cinema Labyrinth is niet voor iedereen. Het spel leunt heel erg op de personages uit de verschillende Persona-games, waardoor je eigenlijk wel meerdere spellen gespeeld moet hebben. Zo komt de protagonist, Joker, uit Persona 5 en de overige teamleden verschenen eerder in onder andere Persona 3 en Persona 4. Als nieuwkomer ken je de achterliggende verhalen niet en is het dus vrij lastig om een band te krijgen met de leden van The Phantom Thieves. Aan de andere kant, mocht je wel bekend zijn met de franchise, dan is het een waar feest van herkenning.

Ook op gebied van gameplay zal het niet iedereen aanspreken. In Persona Q2: New Cinema Labyrinth zul je verschillende gebieden, dungeons, moeten uitkammen door te ontdekken, puzzelen en vechten. De wereld is niet zo levendig, zoals je gewend bent van andere RPG’s, maar toch ziet het er niet verkeerd uit. Op het onderste scherm zie je de kaart van het gebied dat je aan het verkennen bent. Je kunt notities maken, shortcuts tekenen en vlakjes inkleuren. Op deze manier kun je een gebied helemaal uitkammen en weet je precies waar je moet zijn, mocht het nodig zijn om terug te keren. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde als de vorige game, dus handig voor gamers die het eerste deel hebben gespeeld.

Tijdens je zoektocht kom je de nodige vijanden tegen. Zo zijn er redelijk simpele tegenstanders, maar ook zogenaamde FOE’s, die je eigenlijk moet proberen te ontwijken. Wanneer het op een gevecht aankomt, moet je voordat de beurt begint, kiezen wat je wilt gaan doen. Het is allemaal vrij standaard voor dit soort spellen en liefhebbers van turn-based-gevechten zullen flink aan hun trekken komen.

Voor de rest bestaat de gameplay eigenlijk alleen maar uit een enkele cutscene en veel, heel veel dialogen tussen de verschillende personages. Het verhaal pakt je vrij snel, maar het is wel een vereiste dat je bekend bent met de wereld van Persona. De verschillende gesprekken zitten ook vol met humor, tenminste je moet er wel van houden. Maar als je aan die vereisten kunt voldoen, zul je zeker kunnen genieten van dit nieuwe verhaal. Het zit deze keer ook vol met referenties naar bekende films, dus voor filmliefhebbers is het nog eens extra leuk. Ook staat de serie bekend om de toffe muziek en dat is deze keer niet anders.

Persona Q2: New Cinema Labyrinth is absoluut niet voor iedereen. Als nieuwkomer is het heel erg lastig om in te stappen en dit spel lijkt ook vooral bedoeld voor fans van de Persona-franchise. Het spel draait namelijk heel erg om de dialogen tussen de verschillende personages uit onder andere Persona 3, Persona 4 en Persona 5. De gameplay lijkt heel erg op die van het vorige spel, dus mocht je genoten hebben van Persona Q: Shadow of the Labyrinth, dan zul je je deze keer ook weer prima vermaken, want het is vooral het verhaal dat anders is. Het is gewoon erg jammer dat deze game maar voor een heel select groepje gamers geschikt is.

Persona Q2: New Cinema Labyrinth is alleen speelbaar op de Nintendo 3DS.