Hoe Tem Je een Draak 3

Hoewel iets minder dan de vorige twee delen is Hoe Tem Je een Draak 3 nog steeds een genot om naar te kijken!

In 2010 bleek Hoe Tem Je een Draak een bijzonder grote hit. Het verhaal van Hikkie en zijn draak Tandloos bleek een schot in de roos en beviel zo goed dat er in 2014 een vervolg in de bioscopen kwam. Daarna verscheen in 2018 het sluitstuk van de trilogie in de vorm van Hoe Tem Je een Draak 3, die inmiddels ook op 4K, Blu-Ray en DVD te verkrijgen is. Krijgen de bijzondere vrienden een waardig afscheid?

Hikkie is in dit derde deel inmiddels de leider van de Berk-gemeenschap en vertrouwt nog steeds in alles op zijn Helleveeg-draak Tandloos. Maar dan krijgt de gemeenschap te maken met misschien wel de grootste dreiging tot nu toe in de vorm van de drakenjager Grimmel, die erop uit is om Tandloos te vangen. Noodgedwongen moeten ze hun veilige haven verlaten en gaan ze op zoek naar een geheime wereld, waarin ze vreedzaam kunnen samenleven met al hun drakenvrienden.

Hoe Tem Je een Draak 3 Foto: Universal

Waar deze film in uitblinkt, zijn zonder twijfel de prachtige plaatjes die we voorgeschoteld krijgen. De fraai vormgeven en creatieve draken zijn een lust voor het oog, net zoals de omgevingen die we bezoeken. Van het fleurige Berk-dorp met haar vele draken, tot uiteindelijk de verborgen wereld zelf, alles zit vol kleurrijke details en dat maakt dat we regelmatig met open mond naar de animaties zaten te kijken.

Op het gebied van het verhaal valt het wel een klein beetje tegen en is het minder dan we gewend zijn. Zo komt de schurk Grimmel minder dreigend over dan hij zou moeten zijn en mist hij een stukje achtergrond om hem geloofwaardig te maken. Doordat Hikkie voornamelijk aan het twijfelen is de hele film, is hij ook wat minder innemend dan in de vorige films. Overigens is de opbloeiende romance tussen Tandloos en de nieuwe Hemelfeeks-draak wel hartverwarmend en ook de gevolgen die dit heeft voor de vriendschap tussen Tandloos en Hikkie vormen een emotioneel hoogtepunt in het verhaal. Dit is uiteindelijk ook hetgeen waar deze afsluiter van de Hoe Tem Je een Draak-trilogie om draait en daarin stelt het zeker niet teleur.

Hoe Tem Je een Draak 3 is een uitstekende afsluiter van een mooie reeks animatiefilms. Hoewel we deze iets minder inschalen dan de vorige twee delen, staat de film nog steeds als een huis. De prachtige animaties en de emotionele band die je voelt tussen Hikkie en Tandloos maken ook van dit derde deel weer een aanrader.