Trover Saves the Universe

Trover Saves the Universe is een absurde en hilarische ervaring die alleen al om het verhaal en de debiele personages de moeite waard is om te spelen. Het is zelfs een van de tofste VR-games tot nu toe!

De kwaadaardige, vogelachtige Glorkon heeft jouw hondjes gekidnapt en in zijn ogen gestopt. Dit geeft hem de kracht om het universum te kunnen vernietigen. Aan jou als Chairorpian om met behulp van het paarse Eye-hole-monster Trover het heelal van zijn ondergang te redden. Dit is in het kort de intro van Trover Saves the Universe, de absurde nieuwe game van Justin Roiland, de man achter het illustere duo Rick & Morty.

Zoals je uit de introductie wel op kunt maken, vertelt de game geen normaal verhaal en dat was natuurlijk ook niet te verwachten met Roiland aan het stuur. Je valt werkelijk van de ene idiote gebeurtenis in de andere en hebt zelden tijd om bij te komen van het lachen. Want lachen, dat doe je overmatig veel tijdens het spelen van deze game. Een groot deel hiervan komt voor rekening van Trover zelf; hij is niet erg blij met de situatie waar je hem in hebt gebracht en dat laat hij je constant weten ook. Gedurende de ongeveer zes uur dat je bezig bent, loopt hij op de meest grappige manier tegen je aan te zeuren, zonder ook maar een moment zijn klep te houden. Ondertussen heeft hij ook nog commentaar op alles wat je doet.

Ook de gesprekken die de andere personages voeren zijn hilarisch. Allen lijken bijna een onuitputtelijke voorraad ingesproken teksten te hebben, de een nog grappiger dan de ander. Regelmatig blijf je even wachten om te horen wat de personages allemaal te vertellen hebben. Het zou zonde zijn om hierover verder uit te wijden, want eigenlijk moet je dit zelf beleven. Houd je van de humor uit Rick & Morty, South Park en Family Guy, dan is Trover Saves the Universe de perfecte game voor jou.

Onder alle lolligheden zit ook nog een game verstopt, die nog verrassend leuk blijkt. Doordat jij als Chairorpian niet je stoel uit kunt komen, zul je Trover moeten besturen met de controller vanuit je stoel. Dit doet wat dat betreft een beetje denken aan Astro Bot Rescue Mission, waarin je ook niet door de ogen kijkt van degene die je bestuurt. Je hebt overigens wel een iets actievere rol, want ook jouw stoel krijgt upgrades waarmee je omhoog en omlaag kunt vliegen, maar bijvoorbeeld ook dingen kunt gooien.

Het grootste deel komt echter op het conto van Trover. Met hem loop je door de levels en hij zal ook de platformpuzzels en gevechten voor je moeten oplossen. Dit is vermakelijk, maar stelt je eigenlijk zelden voor een uitdaging. Persoonlijk vonden wij dit ook niet erg, je speelt het spel voornamelijk voor het idiote verhaal en de laagdrempelige gameplay zorgt ervoor dat het tempo er lekker in blijft zitten. Wel is het leuk dat er collectibles in de vorm van Power Babies in de game zitten. Deze kleine groene wezentjes zitten overal door de levels verstopt en leveren een beloning op als je ze allemaal weet te vinden. Het loont dus zeker om het spel nog eens te spelen, wanneer je door het verhaal heen bent.

Trover Saves the Universe is een hilarische game die vooral in VR erg goed uit de verf komt. Alle personages die je tegenkomt, zijn zonder uitzondering ontzettend grappig en zorgen ervoor dat er bijna geen minuut voorbij gaat waarin je niet hardop hoeft te lachen. Voor de uitdaging hoef je deze game overigens niet te kopen, maar dat is dan ook niet waar Trover Saves the Universe om draait. Wat ons betreft is dit een van de tofste ervaringen die je voor je VR-bril kunt halen!

Wij speelden Trover Saves the Universe op de PlayStation 4 met een PSVR-headset. De game is ook zonder PSVR speelbaar en daarnaast verkrijgbaar voor pc.