Who’s the Dude?
Danielle Rooijakkers
Danielle Rooijakkers

Who's the Dude? is een leuk en hilarisch partyspel dat je makkelijk tevoorschijn haalt tijdens een gezellig avondje met vrienden. De opdrachten zijn lekker gevarieerd en zorgen in combinatie met de opblaasbare 'Dude', voor een avond waarin gegarandeerd veel gelachen wordt.

‘Het spel waarin je het met elkaar doet!’, prijkt er onder de titel van het partyspel Who’s the Dude?. Neem dit vooral niet letterlijk, je doet het namelijk niet met elkaar, maar tegen elkaar. Degene waar je het wél mee doet, is een opblaasbare pop van anderhalve meter groot, in een groen hemd en witte short. Dude genaamd. En met deze Dude ga je echt van alles doen in dit hilarische partyspel van Identity Games.

Het doel van Who’s the Dude? is namelijk om binnen 45 seconden samen met je opblaasbare vriendje zoveel mogelijk dingen uit te beelden. Hiervoor heb je 110 opdrachtenkaartjes, met daarop maar liefst 440 verschillende opdrachten. Aan de hand daarvan ga je uitbeelden wat de Dude aan het doen is, wat jullie samen aan het doen zijn, welke dans of sport de Dude beoefent, maar ook dingen als spreekwoorden, films, letters of locaties. Er zit wat dat betreft meer dan genoeg variatie in de opdrachten, ook qua moeilijkheidsgraad. Waar het uitbeelden van een letter eenvoudig is, kost het uitbeelden van een nuchterheidstest waarschijnlijk net wat meer tijd en moeite.

Who’s the Dude? kan met drie tot acht spelers gespeeld worden en bestaat uit vier ronden, waarin elke speler 45 seconden krijgt om zoveel mogelijk dingen uit te beelden met de Dude. Degene die als eerste raadt wat de Dude uitspookt, krijgt een punt en ook de speler die aan de beurt is krijgt voor elk goed geraden kaartje een punt. De vierde en laatste ronde krijgt iedereen het dubbele aantal punten. Wie aan het einde van de vier ronden de meeste punten heeft, is de winnaar van Who’s the Dude?.

Who's the Dude

Heel nieuw is het principe van dingen uitbeelden zonder te praten natuurlijk niet binnen het partyspel-genre. Een vergelijking met het spel 30 Seconds is snel gemaakt, ook daarin beeld je in een bepaald aantal seconden zoveel mogelijk dingen uit. Who’s the Dude? onderscheidt zich hierin vooral door de opblaasbare pop die je moet gebruiken tijdens de opdrachten. En dat is een erg leuke en vooral hilarische toevoeging. Hoeveel grappiger is het bijvoorbeeld om een dokter uit te beelden mét de Dude. Of wat dacht je van borstvoeding geven, neuspeuteren, een zuigzoen zetten, of het gezegde ‘de vloer met iemand aanvegen’. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de opdrachten die voorbij komen tijdens het spel.

Zoals de meeste partyspellen is Who’s the Dude? geen spel met heel veel diepgang of uitdaging, maar dat is dan ook niet de bedoeling. Who’s the Dude? is vooral een erg luchtig en grappig spel waarbij je jezelf en je medespelers niet te serieus moet nemen. Dit maakt dit partyspel perfect geschikt voor een gezellige avond op de bank met vrienden (en een biertje).