TT Isle of Man Switch-versie
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De TT Isle of Man Switch-versie biedt dezelfde inhoud als de uitvoering die eerder op andere platformen verscheen. Dit heeft als gevolg dat ook deze versie vrij weinig content bevat en dat je al snel bent aangewezen op wat races op het officiële circuit van Isle of Man. De game zal desondanks voor de echte liefhebbers een leuke game zijn die ze ook onderweg in handheld kunnen spelen. Het is daarmee ook de eerste echte motorracegame voor de draagbare console van Nintendo. Hopelijk zullen er nu meer volgen.

Ruim een jaar geleden verscheen de titel al op verschillende platformen. Op de console van Nintendo was tot op heden nog geen motorracegame verschenen. Dit was voor de ontwikkelaars genoeg reden om de TT Isle of Man Switch-versie uit te brengen.

Al sinds 1907 vindt elk jaar de TT-motorrace plaats op het Britse eiland Man. Coureurs over de hele wereld scheuren met hun motoren over het 60 kilometer lange circuit tussen de weilanden en de smalle straatjes omringt met huizen, rotsen, rotondes en alles wat je doorgaans in een dorp tegenkomt. Dit maakt het daarom ook een van de gevaarlijkste races waar al 259 doden bij zijn gevallen, waarvan de meest recente op 3 juni 2019 was in de laatste editie.

TT Isle of Man Switch-versie

Bij het starten van de eerste race word je stapsgewijs door de besturing geloodst. Naarmate de race vordert wordt het niveau wat opgeschroefd naar wat meer bedoeld is voor de doorgewinterde racer. Hulpmiddelen worden uitgeschakeld en je zult ook handmatig moeten schakelen. Het zal je dan ook regelmatig overkomen dat je te veel gas geeft en tegen het asfalt smakt. Gelukkig is het mogelijk om in het menu verschillende instellingen aan te passen om het wat makkelijker te maken. Je kan zelfs per onderwerp onderdelen in- of uitschakelen om zo de beste samenstelling te krijgen waar jij mee uit de voeten kunt.

TT Isle of Man Switch-versie

De TT Isle of Man Switch-versie bevat dezelfde inhoud als de oorspronkelijke versie op de andere platformen. Er zijn geen onderdelen geschrapt, maar helaas ook niet toegevoegd. Zo beschikt deze editie over vrij weinig content, zoals dit ook in het origineel het geval was. Naast de standaard single- en multiplayermodus is er een carrière-modus aanwezig. De laatstgenoemde modus is vrij standaard en biedt niet al te veel diepgang. Vanzelfsprekend kan je een eigen coureur maken en selecteer je een betaalbare motor om mee te starten. Je postvak loopt vol met nieuwe races waarmee geld verdient kan worden. Met dit geld kan je betere motoren vrijspelen en kopen om zo vervolgens op het Isle of Man-evenement deel te nemen en met de winst naar huis te gaan. Dit klinkt allemaal erg gemakkelijk, maar dit is zeker niet het geval.

TT Isle of Man Switch-versie

Als we kijken naar de gameplay dan merk je vooral in het begin dat de game veel tijd vergt om de besturing onder de knie te krijgen. De besturing is niet ingewikkeld, maar de combinatie van hoge snelheid, de smalle straten en het feit dat je op een kwetsbaar voertuig racet, zorgt ervoor dat je meer op het asfalt ligt dan dat je op de motor zit. Dit is aan de ene kant bijzonder frustrerend en kan leiden tot het niet meer willen spelen, maar aan de andere kant geeft het wel voldoening als je eenmaal op volle snelheid door de bochten scheurt en een steeds betere tijd neerzet. Dit maakt de game wel echt voor de doorzetters. Ook de TT Isle of Man Switch-versie zit vol met details. Vooral als we kijken naar het hoofdcircuit wat tot in de kleinste details volledig is nagemaakt. Er zijn nog wel meer circuits aanwezig, maar deze vallen een beetje in het niet omdat ze gewoonweg niet boeiend genoeg zijn en te veel op elkaar lijken.

TT Isle of Man Switch-versie

Wat de makers wel hebben weten te creëren is het echte racegevoel. Wanneer je op de tweewieler met ruim 300 kilometer per uur door de smalle straten scheurt heb je ook echt het gevoel dat je hard rijdt. Het kleinste stuurfoutje resulteert dan ook direct in een meters verre vliegpartij. De meest intense ervaring krijg je overigens wanneer je de camerapositie aanpast naar first person. Je kijkt vanuit je cockpit kort op de baan en bij hoge snelheid schiet alles aan je voorbij. Dit resulteert in de nodige zweethandjes en het gevoel dat je ook echt hard en gevaarlijk rijdt. De geluidseffecten dragen hieraan ook een steentje bij. Naast dat de motorgeluiden realistisch klinken hoor je ook de wind langs je helm suizen wanneer je hoge snelheden bereikt.

De TT Isle of Man Switch-versie bevat net als het origineel ook de mogelijkheid om met een zijspan te racen. De bijzitter heeft de belangrijke rol om onder andere te zorgen voor het tegengewicht, zodat je niet uit de bocht vliegt. Ook hierbij is de hulp te minimaliseren zodat je naast het besturen van je motor ook de bijzitter kan besturen. Ook dit blijkt een lastig karwei en vergt veel oefening. Toch draait het voornamelijk om de races met motoren zonder zijspan, maar het is leuk voor de afwisseling. De game is met ongeveer €50 vrij prijzig voor hetgeen je ervoor terug krijgt. Het zal ook voornamelijk interessant zijn voor de echte liefhebbers van motorraces. Al met al is het een prima eerste game uit dit genre voor de Nintendo Switch en mogelijk zullen er nu ook meer volgen.

TT Isle of Man is voor deze review op de Nintendo Switch gespeeld. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One.