Effie

Effie is best een vermakelijk game, maar wordt wel wat tegengehouden door de saaie combat. Mocht het spel voor een paar euro in de aanbieding komen, dan kun je het zeker eens overwegen.

We kennen natuurlijk allemaal de gouden periode als het gaat om platformers. De PlayStation 2 bracht ons titels als Ratchet & Clank, Maximo, Jak & Daxter en Rayman. De mensen van Inverge Studios waren waarschijnlijk ook fans van deze games en komen nu met hun eigen 3D-platformer, namelijk Effie. Weet deze titel de klassiekers van toen te evenaren of slaat het de plank finaal mis? Wij zochten het voor je uit.

In Effie speel je Galand, een man die bezig is met het terugkrijgen van zijn jeugd, nadat een heks die van hem afgenomen heeft. Galand moet door middel van springen, rennen, vechten en puzzelen proberen om zijn avontuur tot een goed einde te brengen. Het verhaal stelt niet zo heel erg veel voor, maar gelukkig wordt het wel op een leuke manier verteld. Tijdens het spelen hoor je hoe Galand het verhaal, waar je op dat moment middenin zit, vertelt aan een kind. De verhalen zijn nooit heel erg lang en omdat je gewoon kunt spelen, zit het ook niet in de weg. Dit soort spellen moet het over het algemeen niet hebben van ijzersterke verhalen, maar het is leuk dat die van Effie toch de moeite waard is.

Effie

Het gaat natuurlijk vooral om de platform-elementen, puzzelen en het vechten. Na het voltooien van het eerste hoofdstuk, waarin je vooral bezig bent met het leren van de besturing, komt Galand terecht in de open wereld van Oblena. Helaas is de open wereld niet meer dan een manier om een andere level binnen te stappen. Met andere woorden, ze hadden het net zo goed niet kunnen doen. Het enige dat wel leuk is, is dat je je schild kunt gebruiken als een soort van hoverboard en dat gaat in een open gebied een stuk makkelijker dan binnen een level.

Het platform-gedeelte is erg goed uitgewerkt. Het voelt allemaal prima aan en de besturing doet precies wat jij wilt dat het doet. Hierdoor is het zeker geen straf om in de huid van Galand te kruipen. Hetzelfde kunnen we helaas niet zeggen over het vechten. In het begin moet je het nog doen met een lichte aanval en blokkeren, maar hoe verder je komt, hoe krachtiger je wordt. Dat is normaal niet zo erg, maar de verschillende vijanden blijven ongeveer even sterk, hierdoor wordt het vechten alleen maar makkelijker. Daarnaast lijkt het ook alsof de framerate een flink stuk naar beneden gaat tijdens een gevecht. Dit bij elkaar opgeteld, maken van het geheel geen pretje.

Gelukkig ziet de wereld van Effie er wel erg mooi uit. Zeker wanneer je voor het eerst de open wereld binnenkomt, kan de hoeveelheid felle kleuren ervoor zorgen dat je mond even openvalt. Het is daarom erg jammer dat niet alles goed is aan deze game, want het heeft zeker veel potentie. Wanneer ze de combat minder eentonig zouden maken en ook de puzzels niet zo eenvoudig waren, was het al een heel ander verhaal geweest.

Effie

Effie is zeker geen slechte game. De platform-elementen zijn goed uitgevoerd en zijn erg leuk om te doen. Ook ziet de wereld er heerlijk kleurvol uit en is het racen op je schild leuk om te doen. Helaas stelt de open wereld weinig voor, zijn de puzzels te makkelijk en is het vechten meer een verplichting dan iets leuks. Mocht het spel een keer in de aanbieding komen, dan is het zeker de moeite waard om aan te schaffen als je fan bent van games als Ratchet & Clank.