Super Mario Maker 2
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

De mogelijkheden zijn eindeloos in Super Mario Maker 2 en dat maakt het spel nog beter dan zijn voorganger. Samenspelen, nieuwe gameplay en een uitdagend verhaal maken van het spel de perfecte tijdsbesteding voor iedere Mario-fan.

Eind deze week ligt Super Mario Maker 2 in de winkels en kunnen we voor de tweede keer ooit (derde keer als je de 3DS-versie meerekent) zelf levels maken uit de zeer geliefde Super Mario-reeks. Daar waar de Wii U en de Nintendo 3DS perfecte apparaten waren voor het maken van levels, is de Nintendo Switch dit op het eerste gezicht veel minder, maar is dit ook echt zo?

Super Mario Maker 2-gameplay, Super Mario Maker 2-informatie

Super Mario Maker 2 kent in vergelijking met het origineel een drietal grote wijzigingen. De belangrijkste wat ons betreft is de toevoeging van een heus verhaal. Super Mario Maker was altijd al een vermakelijke game, maar miste voor veel spelers een echt doel. Dat is nu wel anders. Het kasteel van de prinses is per ongeluk verwijderd en er is geld nodig om deze opnieuw te bouwen.

Het mooie aan deze modus is, dat het niet alleen aanvoelt als een klassieke Mario, maar ook zeer veel inspiratie geeft voor je eigen bouwsels. Nintendo heeft levels uniek en bijzonder gemaakt en gebruik gemaakt van alle oude en nieuwe onderdelen die het spel kent. Bijzonder is ook in tegenstelling tot een normale Mario-game dat er veel gekker wordt gedaan. Denk aan een Bowser die op een totaal onlogische plaats staat, combo’s die gemaakt moeten worden en geluiden die uit het niets verschijnen. Een doel toevoegen aan het spel is absoluut met veel succes gelukt.

De tweede vernieuwing is het samenspelen. Voor het eerst is het mogelijk om samen met anderen levels te voltooien. Alhoewel ieder level zo gespeeld kan worden, is niet ieder level hier geschikt voor. Tevens is het op dit moment nog niet mogelijk om met vrienden te spelen. Dat is echt heel jammer, maar gelukkig komt daar nog verandering in. Mede daarom zijn we er nog niet zo positief over als wanneer dit wel was geweest, maar we hebben gemerkt dat het ook al wel leuk is met onbekenden.

Super Mario Maker 2-releasedatum, Super Mario Maker 2

De laatste grote vernieuwing is de toevoeging van heel veel nieuwe content, met als belangrijkste onderdeel de 3D-Mario-elementen, maar dan wel in 2D. Hierdoor kun je weer heel veel nieuwe dingen bouwen en maken. Het is echter niet mogelijk om onderdelen uit de traditionele 2D-games met een druk op de knop om te zetten. Logisch ook, want beide stijlen kennen eigen unieke elementen.

Door deze nieuwe elementen en de vele nieuwe bouwelementen in het spel voelt het spel vele malen groter. Waar de mogelijkheden in de originele spellen oneindig leek, is dit in Super Mario Maker 2 ook echt zo.

Super Mario Maker 2-update

En dan is er dus nog de kwestie dat Super Mario Maker op de Nintendo 3DS en de Wii U echt perfecte speelde door het standaard gebruik van de touchscreens. In eerste instantie leek het spelen op de Nintendo Switch in TV-mode enigszins onwennig, maar door de vele tips en goede tutorial krijg je het toch al snel onder de knie. Neemt niet weg dat de game het beste gespeeld kan worden in handheld-mode.