Monster Jam Steel Titans
Britt Luttik
Britt Luttik

Monster Jam Steel Titans is een interessante game voor liefhebbers maar heeft te weinig diepgang en variatie om de aandacht vast te houden

Het is wat lastig voor te stellen hoe Monster Jams zijn immense populariteit heeft weten te bewijzen door de jaren heen. Grote, monsterlijke trucks met pure paardenkracht doen de meest heftige stunts, wat zeker niet zonder slag of stoot gaat. Gelukkig zijn er wel de games die altijd hun charme en aantrekkingskracht hadden. Het is tijd voor een nieuw deel en daarmee komt Monster Jam Steel Titans om de hoek kijken. Je leest er alles over in deze review.

De game is een typisch voorbeeld van een titel dat vooral een specifiek publiek trekt: liefhebbers van racegames en monster trucks. Met bekende namen zoals Grave Digger, El Loco Toro en Monster Mutt gaan we de weg op en af. Althans, de bekendere trucks zijn pas na een tijdje speelbaar wanneer je voldoende gespaard hebt om ze te ontgrendelen. Een beetje jammer als je direct aan de slag wil, maar als de titels niet zoveel zeggen, is de starterstruck net zo wreed als zijn kleurrijke broertjes. Monster Jam Steel Titans is een echte racegame met wat verschillende modi binnen de carrièremodus en quick-play. Een aantal voorbeelden zijn de klassieke circuitrace, een 1-vs-1 en een waar je flinke heuvels moet overwinnen. Daarnaast zijn er ook non-race competities waar je in grote stadia verschillende stunts uitvoert en zoveel mogelijk objecten met de grond gelijk maakt.

Monster Jam Steel Titans

Een echte monster truck is niet zichzelf zonder gruwelijke stunts, al lijken deze in de game een stuk verder weg dan in het echt. Met weinig moeite maak je een hele reeks combo’s in de lucht en op de grond. Zwaartekracht speelt op sommige momenten nauwelijks een rol, want je maakt dan gemakkelijk een driedubbele salto. Dit is hilarisch en spectaculair om te zien maar niet geheel realistisch, wat wel jammer is voor diegenen die hopen op een simulatie van de Monster Jams. De basis van het besturen en stunts uitvoeren, is niet heel erg moeilijk en wordt in het begin uitgelegd op de Monster Jam University. Daarna word je vrijgelaten om mee te doen aan de verschillende competities. Hoewel de stunt-wedstrijden vrij gemakkelijk zijn, geldt dit niet voor iedere race. Het niveau schiet dan merkbaar een flink stuk omhoog, zeker wanneer je tegen de computer een race speelt. Vreemd genoeg lijken deze trucks geen verminderde zwaartekracht te hebben, terwijl je zelf al bij iedere hobbel een dubbele salto maakt.

Monster Jam Steel Titans

Monster Jam Steel Titans is vooral leuk voor het jongere publiek en voor diegenen die van een avondje vermaak willen genieten. De nadruk ligt grotendeels op de freestyle-wedstrijden en zoveel mogelijk verschillende stunten uitvoeren. Het valt wel een beetje tegen dat er niet veel variatie is. Er is een breed aanbod van stadia, geïnspireerd op de echte uit de Verenigde Staten, maar het komt vooral neer op verschillende heuvels en verhogingen op- en afrijden. We hadden gehoopt op wat meer sensatie en verassingen, en zeker in de game was genoeg ruimte geweest voor wat speciale omgevingen. Naast het stadion en het racecircuit is er een kleine open wereld waar je vrij bent om in te racen. Het is een prachtige omgeving, maar het geheel voelt leeg en vooral doelloos. Het gebrek aan online multiplayer is daarnaast nog een extra gemis, wat juist het lege en monotone had kunnen opvullen. Het was vooral interessant geweest als je tegen andere spelers kon strijden om de beste stunts of gekke trucjes uit te halen in de woestijnachtige open wereld. Het is vooral jammer dat Monster Jam Steel Titans een goede basis heeft en mooie grafische effecten, maar je niet echt weet bezig te houden. Na ongeveer twee uur weet de game de aandacht al niet meer vast te houden.

Monster Jam Steel Titans

Monster Jam Steel Titans is dan ook alleen een aanrader als je een echte fan bent of het leuk lijkt voor een avondje met verpletterende Monster Trucks. De game is de prijs van €39,99 eigenlijk niet echt waard. Er ligt een goed concept dankzij de kleurrijke, bekende trucks en de variatie tussen stunten en racen. Echter is er weinig variatie en mist de game de diepgang en creativiteit die het had kunnen hebben. Het helpt dan ook niet mee dat er geen online multiplayer is, wat je enkel tot lokale co-op beperkt. Tot slot zijn de effecten regelmatig wat vreemd omdat de zwaartekracht soms wel en soms geen parten speelt.

Monster Jam Steel Titans is voor deze review op de PlayStation 4 gespeeld. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc.