Tour de France 2019
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Ondanks de arcade-achtige physics biedt Tour de France 2019 voldoende mogelijkheden om je een ware profwielrenner te voelen. Wel zorgt het veeleisende managen van je energie ervoor dat etappes al snel saai en eentonig aanvoelen, waardoor dit spel vooral bedoeld is voor de verstokte wielerfan.

Voor wielerfans is juli een speciale maand, want dan vindt elk jaar het grootste wielerevenement ter wereld plaats: de Tour de France. Drie weken lang wordt er gekoerst door de schitterende omgeving die Frankrijk te bieden heeft. Dit jaar helaas zonder Tom Dumoulin. Voor uitgever Bigben en ontwikkelaar Cyanide is het weer tijd om hun game rond de Ronde van Frankrijk te lanceren en die heet dit jaar uiteraard Tour de France 2019. Of we meer dan ‘alleen voor fans’ aan dit spel kunnen plakken, lees je in deze review.

De hoofdmoot van Tour de France 2019 bestaat uit het aanmaken van je eigen renner of ploeg en jezelf op te werken naar de top. Je kan niet direct aan elke wedstrijd meedoen, maar je zal eerst moeten bewijzen dat je er klaar voor bent om aan bijvoorbeeld de Ronde van Frankrijk deel te nemen. Dit doe je door opgegeven doelstellingen te behalen en goed te presteren tijdens de verschillende wedstrijden. Nieuw dit jaar is de mogelijkheid om te worden opgeroepen om je land te verdedigen tijdens het wereldkampioenschap. Bij deze wedstrijd staat uiteraard de regenboogtrui centraal, een mooie bonus na een zwaar seizoen.

Tijdens de etappes draait het erom dat je je energieniveau weet te managen. Dit komt neer op het plannen van je strategie: wanneer zet je een aanval in, is het beter om even in het peloton te blijven fietsen, waar zitten de bevoorradingspunten, et cetera. Dit is niet zo eenvoudig en vergt behoorlijk wat oefenen en dingen uitproberen. Gelukkig heb je een paar handige methodes om dit iets makkelijker te maken. Met de spanningsregelaar bepaal je hoe hard je renner moet gaan fietsen. Hij houdt die snelheid dan vast zolang je niet versnelt of afremt. Ook kan je andere renners volgen voor een vermindering van luchtweerstand. Pas dan wel op wanneer die renner ineens gaat versnellen. Het kan er zomaar voor zorgen dat je jezelf opblaast als je hem blijft volgen.

De complexiteit van het fietsen zorgt er helaas wel voor dat het al vrij snel wat saai en eentonig begint te worden. Etappes duren redelijk lang en op veel momenten gebeurt er eigenlijk niets. Je hebt de mogelijkheid om de tijd te versnellen of om de controle van een andere renner in je team over te nemen, maar dit verandert weinig van het saaie karakter. Natuurlijk ligt dit ook een beetje aan de sport zelf.

Wat verder opvalt zijn de physics, die behoorlijk arcade-achtig aanvoelen. Aan de start van een wedstrijd fietsen er natuurlijk ruim honderd renners op een kluitje en dan lijkt het net alsof ze in botsautootjes zitten in plaats van op de fiets. Ook merken we dat ze af en toe door elkaar heen gaan. Verder bewegen ze nogal blokkerig en dat zie je vooral wanneer er een scherpe bocht aankomt. We hebben renners nooit onderuit zien gaan. Volgens het spel zou er een grotere kans zijn op een val wanneer je over kasseien rijdt, maar daar hebben we niets van gemerkt. Het rempedaal lijkt ook wel wat gevoelig te zijn: iets te hard afremmen en je staat meteen stil. Het is lastig om hier de juiste balans in te vinden en kan dan ook tot wat frustratie leiden.

De etappes zijn op basis van de werkelijkheid gemaakt, dus je zal best wat mooie plaatjes voorbij zien komen. De graphics zijn verder wel oké, maar niets om over naar huis te schrijven. De focus ligt dus vooral op de omgeving en dat gaat ten koste van de renners zelf, want die zien er allemaal precies hetzelfde uit. Tijdens het fietsen zie je af en toe wat toeschouwers en hier en daar een auto langs de kant staan, maar ook deze zijn allemaal gekopieerd en geplakt door de etappe heen.

Nieuw in Tour de France 2019 is de mogelijkheid om online te gaan. Via uitdagingen, die bestaan uit korte afdalingen en sprints, kan je het opnemen tegen de rest van de wereld of lokaal tegen een vriend. Het is best een leuke toevoeging, maar helaas zijn er in totaal slechts twaalf uitdagingen. Wij waren hier hierdoor al vrij snel op uitgekeken.

Tour de France 2019 is geen slecht spel, maar het is puur bedoeld voor de wielerfan die graag zes uur lang naar een etappe kijkt op tv. Door de grote focus op het managen van je energie, worden de etappes al snel saai en eentonig. De arcade-achtige physics staan dan weer lijnrecht tegenover het serieuze energiemanagement en dat voelt nogal scheef aan.

Tour de France 2019 is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is verkrijgbaar voor Playstation 4 en Xbox One.