Crash Team Racing Nitro-Fueled

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een geslaagde remake van het origineel. Hoewel de vrolijke, speelse beelden doen vermoeden dat het een soort Mario Kart is, hebben we hier te maken met een behoorlijk pittige game. Dat is niet erg, maar hou daar wel rekening mee.

Wanneer je denkt aan kart-racegames, denk je al snel aan Mario Kart. Helaas is die titel exclusief voor Nintendo-consoles en moeten bezitters van een PlayStation 4 of Xbox One op zoek naar een alternatief. Eerder dit jaar verscheen Team Sonic Racing, een prima racegame, maar het mist wel de charme van Mario Kart 8 Deluxe. Deze maand kwam Crash Team Racing Nitro-Fueled uit, een remake van Crash Team Racing dat oorspronkelijk verscheen voor de eerste PlayStation in 1999. Is dit wel een waardig alternatief voor Mario Kart of is een Nintendo Switch aanschaffen toch echt de enige optie?

Crash Team Racing Nitro-Fueled heeft verschillende online en offline modi en die zijn in je eentje te spelen of met meerdere mensen. De belangrijkste singleplayermodus is Adventure Mode. Deze is op twee verschillende manieren te spelen, namelijk op de klassieke manier en nieuwe stijl. Wanneer je voor de originele manier kiest, moet je vooraf een personage selecteren en kun je dat ook niet meer aanpassen. De nieuwe modus geeft je de mogelijkheid om tussen de races door te wisselen en je kunt de personages en voertuigen voorzien van de nodige aanpassingen. Zo kun je Crash eruit laten zien als in het origineel uit 1999, kun je stickers plakken op je auto en gebruikmaken van een nieuwe set banden. Het is een leuke manier om wat meer variatie te brengen in de Adventure Mode, die voor de rest bestaat uit het rijden van races in verschillende werelden. Wanneer je alle races hebt voltooid, volgt een wedstrijd tegen een eindbaas. Wanneer je deze hebt verslagen, kun je door naar de volgende wereld of kun je verschillende uitdagingen proberen te voltooien in de vorige wereld. Indien je alle eindbazen het achterste van je kart hebt laten zien, is het tijd om het op te nemen tegen Nitros Oxide, de eindbaas der eindbazen.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

De Adventure Mode is niet enorm groot en met een paar uur is het ook uit te spelen, maar dan moet je wel de besturing onder de knie hebben en dat blijkt behoorlijk lastig. Wanneer je gewend bent om je rondjes te rijden met Mario en Peach in Mario Kart 8 Deluxe, is het een enorme aanpassingen ten opzichte van de ritjes met Crash en zijn vrienden. De besturing van Crash Team Racing Nitro-Fueled luistert enorm nauw en er is bijna geen ruimte om fouten te maken. Mocht je je powerslide te vroeg inzetten, dan heb je grote kans dat je achter een muurtje of iets anders blijft haken. Dit zorgt met name in het begin voor de nodige frustraties, maar wanneer je door blijft zetten, zul je het uiteindelijk doorhebben. Powerslides zijn een belangrijk onderdeel van het racen en het is bijna noodzakelijk om dit goed te leren. Indien je er drie goed achter elkaar uitvoert, wordt er een extra boost geactiveerd. De hoge moeilijkheidsgraad van het racen lijkt in het begin het spel een beetje tegen te werken omdat het daardoor misschien wat minder toegankelijk is, maar het blijkt uiteindelijk de grote kracht te zijn. Het is namelijk enorm bevredigend wanneer je een race winnend weet af te sluiten en je ook het gevoel hebt dat het aan je eigen kwaliteiten ligt. Bij Mario Kart wil het nog weleens voorkomen dat je een race wint door het gebruik van een hele sterke power-up, of je verliest juist door het duivelse blauwe schildje. In Crash Team Racing Nitro-Fueled komt het gelukkig meer aan op talent dan geluk en dat is positief. Het spel bevat overigens wel power-ups, maar deze hebben aanzienlijk minder invloed op het eindresultaat.

Grafisch gezien hebben we ook weinig te klagen. Het ziet er haarscherp uit en is van hetzelfde niveau als Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en Spyro Reignited Trilogy. Ook als het gaat om content is er weinig aan te merken: er zijn in totaal 32 verschillende banen – niet allemaal aanwezig in Adventure Mode – en ook heel wat personages uit zowel Crash Team Racing als Crash Nitro Kart. Het mooiste is misschien nog wel dat je niet de volle prijs voor dit spel hoeft te betalen, maar dat het nog net geen €40,- kost en dat maakt het toch wel heel erg aantrekkelijk.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

Crash Team Racing Nitro-Fueled heeft op het eerste gezicht misschien wel erg veel weg van Mario Kart, maar vergis je niet, de moeilijkheidsgraad ligt een stuk hoger. Het zorgt er wel voor dat niet iedereen eenvoudig kan instappen, maar wanneer je de besturing onder de knie hebt, geeft het een enorme voldoening wanneer je als eerste over de finish komt. Wat betreft content zit het ook wel goed, het bevat verschillende online en offline modi, je kunt kiezen uit 32 verschillende banen en ook heeft Crash heel wat verschillende vriendje meegenomen om mee te racen. Onderaan de streep kunnen we alleen maar concluderen dat deze remake erg goed is uitgevoerd door Beenox en we het iedereen kunnen aanraden.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.