Cold Pursuit

Cold Pursuit probeert van alles wat te zijn, maar is uiteindelijk vooral een verzameling leuke ideeën die nergens echt bijzonder wordt. Ook Liam Neeson hebben we wel eens beter gezien.

Kehoe, Colorado is een behoorlijk rustig, luxueus skigebied in de Rocky Mountains, waar sneeuwruimer Nels Coxman (Liam Neeson, Taken) de wegen schoonhoudt. Het is echter snel gedaan met de rust als de zoon van Coxman wordt vermoord door een drugsbaas met de bijnaam Viking (Tom Bateman, Murder on the Orient Express). Coxman besluit wraak te menen op het kartel en doet dat zoals we van films waarin Liam Neeson de hoofdrol speelt gewend zijn: namelijk met veel en bruut geweld. Dit alles zien we in Cold Pursuit van regiseur Hans Petter Moland (Kraftidioten) die vanaf nu verkrijgbaar is op DVD en Blu-Ray.

De opening is zonder meer het beste aan de film. De mooie plaatjes van de ‘Rockies’ zetten meteen de juiste toon en tot aan de eerste paar wraakacties is Cold Pursuit erg tof gedaan. Leuk, zwarte humor, eigenzinnige plaatjes en een Liam Neeson zoals we hem kennen uit veel van zijn andere rollen. Kiezelhard, brommend en zonder genade. Helaas valt de film na de sterke opening al snel uit elkaar.

Cold Pursuit Foto: The Searchers

Het grootste probleem is dat er eigenlijk geen touw aan vast te knopen is. Op een gegeven moment vraag je je af wie in vredesnaam nou wie is. Dat ligt ook aan de introductie van de personages, deze zijn namelijk maar weinig memorabel, op een enkele uitschieter na. Daarnaast springt het verhaal van de hak op de tak, waardoor het lastig is om de aandacht erbij te houden.

Wat overblijft, is een mengelmoesje van een heleboel toffe ideeën, maar geen van allen brengt de boodschap echt over. Zo worden er verscheidene thema’s geïntroduceerd, waar verder niets mee wordt gedaan. We zien bijvoorbeeld aan het begin van de film dat de vrouw van Nels hem verlaat, na de dood van hun zoon. Dit is ongetwijfeld gedaan vanuit het oogpunt dat het gezin is verscheurd door deze gebeurtenis. Vervolgens wordt er echter niets mee gedaan, zelfs niet in de motivatie van Nels bij zijn uiteindelijke wraakacties. Zo zitten er veel van dit soort momenten in de film die we niet zullen verklappen, maar tijdens het kijken weet je ongetwijfeld wat we bedoelen.

Uiteindelijk is Cold Pursuit bij vlagen best een vermakelijke film. Los van elkaar zitten de actiescènes prima in elkaar, is de humor best leuk af en toe en zijn de beelden best tof. Ze weten elkaar echter niet te versterken, waardoor het uiteindelijk niets bijzonders aflevert. Ook Liam Neeson hebben we wel eens beter gezien, waardoor dit uiteindelijk een beetje van alles maar veel van niets is.