Vambrace: Cold Soul

Vambrace: Cold Soul is een game met een degelijke basis, maar het mist duidelijk de verfijndheid van een ervaren studio. Hierdoor is de besturing onprettig, zijn de gevechten oninteressant en mist de hele spanning die bij een roguelike hoort. Dit is jammer, want visueel gezien is het geweldig, de muziek mag er ook wezen en het verhaal zorgt ervoor dat je zin krijgt in een leuk avontuur.

Het mag voor niemand nog als een verrassing komen dat roguelike-games de afgelopen jaren enorm populair zijn geweest en daar momenteel nog geen einde aan lijkt te komen. Echter is nog niet iedereen bekend met dé hit uit 2016: Darkest Dungeon. De mensen van het Koreaanse Devespresso Games kennen die game duidelijk wel en daarom komen ze met hun eigen variant van die titel: Vambrace: Cold Soul.

Het kost niet langer dan vijf seconden om erachter te komen dat Vambrace: Cold Soul een kloon is van Darkest Dungeon: het is donker, de gevechten vinden op dezelfde manier plaats en de gameplay is op wat details na identiek.

Wel valt op dat de wat fantasievollere Koreaanse visuele stijl net iets meer levendigheid brengt dan bij Darkest Dungeon het geval is. Alle inwoners van de wereld zijn mooi gemaakt, omgevingen zien er fantastisch uit en het zorgt ervoor dat het geheel beeldschoon is, zelfs als het een donkere boel is. Maar helaas is het na dit aspect lastig om écht positief over de speelervaring te blijven.

De problemen beginnen met de besturing, wat toch wel erg verbazend is voor een singleplayer-spel dat beurtelings wordt gespeeld. Hoe kan dit nou fout zijn gegaan? Het lijkt er erg op dat de hele lay-out van de UI (user interface, oftwel alle menu’s, balkjes, knoppen en informatie) volledig ontworpen is voor het gebruik met een controller. Het is natuurlijk goed om rekening te houden met mensen die liever met een controller spelen, maar niet als dit betekent dat iedereen met een toetsenbord en muis een veel mindere ervaring heeft. De UI is onduidelijk en de besturing is erg onhandig, waardoor het lastig is om lekker in het spel te komen.

Vambrace: Cold Soul-characters

Vambrace draait veel meer dan andere roguelikes/roguelites om een verhaal dat je kan volgen. Dit is dan ook de voornaamste, en om eerlijk te zijn enige, reden om het mogelijk aan te raden in plaats van zijn grote broertje. Personages kunnen best interessante achtergrondverhalen hebben en het hoofdverhaal geeft je meer reden om door te spelen dan ‘ontdek maar wat’. Dat maakt het des te jammerder dat qua gameplay je personages niet te veel uitmaken. Hun uitrusting is enorm belangrijk, maar als iemand doodgaat vervang je hem of haar zonder ook maar je schouders op te halen weer met iemand anders. Dit is zonde, want bij een game als Darkest Dungeon staat het zweet op je voorhoofd en speel je soms met geknepen billen omdat je vreest voor je manschappen.

Daar komt bij kijken dat de gevechten gewoonweg saai zijn. Waar het bij Darkest Dungeon draait om het strategisch plaatsen van ‘wie staat waar en waarom’, is het hier simpelweg zo dat iedereen met een zwaard of bijl vooraan staat en iedereen met een boog of magie achteraan. Er komt geen tactiek bij kijken, al helemaal niet omdat er ook geen tot weinig interessante vaardigheden zijn voor de verschillende personages.

Vambrace: Cold Soul heeft een interessante visuele stijl, mooie muziek en een prima achtergrondverhaal om te volgen met best interessante personages. Daarom is het zo doodzonde dat de gameplay onhandig en saai is. De UI en de besturing zijn onprettig, de gevechten voelen eentonig aan en het lijkt alsof niets uitmaakt, omdat het weinig impact heeft of je manschappen wel of niet verliest. Het is duidelijk dat de expertise van een studio met meer ervaring mist, dus daarom hopen we op een (spiritueel) vervolg waar de minpunten weg gepolijst zijn. De visuele artiesten verdienen dat zeker.

Vambrace: Cold Soul is momenteel exclusief beschikbaar voor de pc. Later dit jaar komt de game ook naar PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.