Destroyer

Nicole Kidman zet een uitstekende aan lager wal geraakte LAPD-agente neer in wat misschien wel de beste rol van haar carrière is. Helaas laat de film op andere plekken wel de nodige steekjes vallen.

Een undercoveractie lang geleden heeft de nodige sporen achtergelaten bij LAPD-detective Erin Bell (Nicole Kidman, Eyes Wide Shut). Ze is aan lager wal geraakt en de fles is haar grootste vriend geworden. De schrik is dan ook groot, wanneer de voormalig bendeleider van de overvallers destijds aan haar laat merken dat hij er weer is en ze besluit alles op alles te zetten om hem te stoppen. Hoe dit afloopt, zien we in Destroyer, van regisseuse Karyn Kusama (Aeon Flux). De film is nu te verkrijgen op Blu-Ray en DVD.

Wanneer je op bovenstaande beschrijving en de titel afgaat, zou je denken dat we hier te maken hebben met een stevige actiefilm, maar niets is minder waar. Het draait vooral om het verhaal dat detective Bell heeft meegemaakt en hoe ze geworden is zoals ze nu is. Dit pakt goed uit voor Destroyer, want Bell is een buitengewoon interessant personage. Ze heeft meer lagen dan je op het eerste oog zou denken en deze worden zorgvuldig afgepeld.

Destroyer Foto: The Searchers

Dit alles zou natuurlijk niet zonder een uitstekende actrice kunnen en gelukkig heeft Kidman de nodige ervaring. De manier waarop ze de aan lager wal geraakte detective met haar vele problemen neerzet, is bewonderenswaardig. De emoties die ze losmaakt, worden nog versterkt door de scènes met haar dochter waarmee ze een moeilijke verstandhouding heeft. De make-up doet de rest voor Kidman die misschien wel een van de beste rollen uit haar carrière neerzet.

Op de momenten dat het spannend wordt, kiest Kusama ervoor om vooral de opbouw te tonen en niet de daadwerkelijke actie. Dat zorgt ervoor dat deze scènes vooral krachtig worden door de verbeelding die je er als kijker bij hebt. Wat daarbij jammer is, is dat de film hierbij niet altijd even realistisch is. Zo is het zeer onwaarschijnlijk dat drie agenten gezamenlijk besluiten om een zwaarbewapende bankoverval af te stoppen met het risico dat er een heleboel burgerslachtoffers vallen. Ook lijkt het ons zeer sterk dat de alcoholverslaving van detective Bell nergens aan de kaak wordt gesteld door haar collega’s. Het zorgt ervoor dat Destroyer op die momenten behoorlijk aan kracht inboet.

Destroyer is vooral de moeite waard om de formidabele rol die Nicole Kidman neerzet als detective Erin Bell. Het is goed voor te stellen hoe de gebeurtenissen rondom de undercoveractie diepe sporen bij haar hebben achtergelaten. Helaas laat de film wel wat steekjes vallen door bij vlagen onnodig voor onrealistische gebeurtenissen te kiezen, waardoor het geheel uiteindelijk wel aan kracht inboet.