Razer Ripsaw HD
Britt Luttik
Britt Luttik

De Razer Ripsaw HD is een capture card voor een prima prijs, die voldoende mogelijkheden biedt voor de beginnende streamer van pc- en console-games.

De afgelopen jaren is op gebied van apparatuur om te streamen vooral Elgato een marktleider geweest vanwege de kwalitatief goede capture cards. Daarnaast zijn er wat minder bekende merken zoals Avermedia. Recentelijk is Razer ook flink bezig geweest om haar lijn uit te breiden met professionele randapparatuur voor streamers zoals de Razer Kiyo, de Razer Seiren en nu ook de Razer Ripsaw HD. Laatstgenoemde betreft een capture card en we vertellen je alles erover in deze review.

Streamen is steeds toegankelijker en lucratiever geworden dankzij grote kanalen als Twitch en YouTube. Voor beginners kan het vaak toch nog wel een flinke klus zijn om een goede setup neer te zetten waar je professioneel mee kan streamen. Ruwweg betekent dat er twee opties zijn, gamen en streamen op dezelfde pc of een speciale stream-pc bouwen. Voor de tweede optie wordt meestal gekozen omdat gamen vooral afhangt van de videokaart, waar streamen meer belang heeft bij een krachtige processor. De verbinding tussen de grafische data en het opnemen kunnen we ook wel encoderen noemen en vaak kan dit gedaan worden door middel van de pc hard- en software. Echter kan het voorkomen dat de hardware dit proces niet ondersteund of dat je speelt vanaf een console. Dit is precies het scenario waar een capture card van pas komt.

Razer Ripsaw HD Foto: www.Razer.com

Tot nu toe waren de Elgato-kaarten eigenlijk de beste opties, maar nu komt daar serieuze verandering in met de Razer Ripsaw HD. De capture card is een minimalistisch, zwart kastje met het Razer-logo. Aan de voorkant bevinden twee 3.5mm-poorten voor audio en microfoon, en aan de achterkant een HDMI-input, een HDMI-output en een USB-C aansluiting. Waar wat aangesloten moet worden, wordt netjes uitgelegd in de handleiding met een aantal mogelijke situaties. Een voorbeeld is wanneer een aparte game- en streampc gebruikt wordt. De HDMI van de gamepc gaat naar de HDMI-input van de Ripsaw en de HDMI-output naar de monitor van de gamepc. De USB-C aansluiting verzorgt de verbinding met de streampc. De rest van de magie gebeurt in het mysterieuze kastje en de software.

Razer Ripsaw HD Foto: www.Razer.com

Het voordeel wat met de Razer Ripsaw wordt geboden is de zogenoemde 4K pass-through. Dit betekent dat er opgenomen kan worden tot Full HD (1080p) 60fps-kwaliteit, terwijl gamen gewoon op 4K 60fps blijft. Ondanks dat de Ripsaw er tussen zit, heeft dit geen impact op de kwaliteit of performance, wat zeker interessant is voor wie kwaliteit erg belangrijk vindt. Uiteraard houdt dat wel in dat wanneer je met betere kwaliteit wil streamen, dat deze capture card tekortschiet. Echter is Full HD 60fps prima voor streaming en vinden veel gamers het vooral fijn als de beeldkwaliteit van de game zelf goed blijft. De Razer Ripsaw HD ondersteund naast pc ook PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch, waardoor het product veelzijdig inzetbaar is. Aan de voorkant is een ingang voor audio input zoals een microfoon. De andere is een output waarmee je het geluid kunt beluisteren. Streamers die geavanceerde effecten willen maken met geluid en muziek zullen waarschijnlijk behoefte hebben aan andere hardware, maar opnieuw is de oplossing van Razer prima voor wie een eenvoudige plug-and-play setup wil hebben.

Razer Ripsaw HD Foto: www.Razer.com

Met het eenvoudige zwarte kastje creëert Razer een goede oplossing voor diegene die professioneel wil streamen zonder te veel dure en ingewikkelde apparatuur. Het enige klusje wat even moeite vereist is het softwarematig instellen van de Ripsaw. Dit kan met verschillende streaming softwarepakketten zoals OBS of Xsplit, maar het is bijzonder dat Razer zelf geen software heeft ontworpen hiervoor. Mogelijk heeft dit te maken met de populariteit van OBS, maar het zou interessant zijn als Razer’s Synapse in de toekomst hiermee wordt uitgebreid. Tot slot is een ander opvallend kenmerk dat rgb-verlichting en groene accenten ontbreken. Ook dit is geen enorm probleem aangezien het product goed zijn werk doet, maar toch missen we de welbekende ledjes waarmee een streaming setup een stukje kleurrijker wordt gemaakt.

Met de komst van de Razer Ripsaw HD wordt de keuze voor capture cards iets meer vergroot. De Ripsaw is vooral interessant omdat een betaalbare, doch professionele, oplossing wordt geboden voor het opnemen van gameplay via een capture card. Daarnaast is de 4K pass-through een specificatie die het product erg interessant maakt. Echter is de kaart geen alleskunner en veeleisende streamers met een meer geavanceerde opzet zullen waarschijnlijk toch verder kijken. Toch is het een goed geprijsde kaart voor de beginnende streamer, hoewel we hadden gehoopt op iets meer verlichting zoals we van Razer-producten gewend zijn.