Songbird Symphony

Songbird Symphony biedt een geweldige combinatie van platformer en muziekspel. Met lieflijke personages en een kleurrijke wereld daarbij opgeteld, wil je niet stoppen tot je het hebt uitgespeeld.

Songbird Symphony is een vrij bijzondere game van Joysteak Studios, een kleine indie-ontwikkelaar uit Singapore. Echter zijn bijzondere spellen niet altijd een garantie voor succes. Waarom de combinatie van platformer en rhythm-game in Songbird Symphony dat wel is, lees je in onze review.

In Songbird Symphony speel je als het schattige vogeltje Birb. Birb wordt opgevoed door Uncle Pea, de pauw, en op een dag wordt het kleine vogeltje het toch wel beu dat alle pauwen in het bos er maar over door blijven gaan hoe anders hij is. Birb is namelijk helemaal geen pauw en daarom gaat hij op een zoektocht naar de wijze uil om erachter te komen tot welke vogelsoort hij behoort.

En zo begint het avontuur en even zul je bijna denken dat je met een platformer te maken hebt. In principe is dat ook wel zo, maar het platformen fungeert voor verreweg het grootste deel als een soort rustige wandeling tussen de dialogen en de muzieksecties van het spel door. Af en toe zijn er kleine puzzelsecties, maar die vormen niets om je brein over te breken.

Wacht even, muzieksecties? Jazeker, Songbird Symphony is ook een muziekspel. Birb wordt zoals eerder gezegd geholpen door de uil, maar hiervoor moet Birb alle verschillende muzieknoten leren. Dit doet hij door naar de verschillende vogels van het bos (en verder) te gaan en met ze te zingen.

Dit zingen gebeurt in de vorm van verschillende ritmische spelletjes. In de meest basale vorm vallen er noten naar beneden en moet je de bijbehorende knop indrukken wanneer ze de onderkant van het scherm aanraken, maar elke vogelsoort heeft zijn eigen muziek en daarmee ook zijn eigen verschillende vorm van spelen. Zo verschijnen in het ene nummer de noten op een soort snaren, worden ze in een ander nummer afgeschoten door een kanon of gaan ze bij weer een ander nummer in een cirkel rond.

Het begint allemaal heel simpel: met twee noten heb je ook maar twee knoppen om op te letten en dan gaat het eigenlijk puur om het ritme. Naarmate je meer noten leert, begin je hele melodieën te spelen en wordt het behoorlijk pittig. Vrijwel niemand zal het hoogste cijfer halen de eerste keer dat ze de latere nummers proberen. Overigens is wel belangrijk om op te merken dat je niet bang hoeft te zijn voor dit onderdeel. Songbird Symphony is een vrij rustgevend spel en zelfs als het wat minder lekker loopt, zal je niet ‘game over’ raken. Hierdoor is het bijzonder toegankelijk voor de speler die een rustige ervaring wil, zonder dat de uitdaging ontbreekt voor de wat serieuzere gamer.

Songbird Symphony-rhythm

Geen enkel onderdeel van Songbird Symphony is echt spectaculair, maar het is allemaal vermakelijk. De soundtrack is aandoenlijk, Birb is ongelooflijk schattig en het verhaal is net een leuke kinderfilm die je ook als volwassene stiekem toch wel leuk vindt. De platform-actie is niet bepaald ingewikkeld, alhoewel er af en toe een paar prima puzzels om op te lossen zijn, en de muzieksecties zijn uitdagend zonder dat het je ervan weerhoudt om rustig van alles te genieten. Daar komt bij dat het rondlopen door de wereld, de muzieknummers en de dialogen elkaar lekker afwisselen zodat geen van de drie gaat verdelen. Dit alles maakt van Songbird Symphony een heerlijke ervaring voor een paar uurtjes.

Songbird Symphony is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.