Mighty Switch Force! Collection

Mighty Switch Force! Collection brengt een vermakelijke combinatie van platformer- en puzzelelementen. Wel lijken alle games uit de bundel heel erg op elkaar, waardoor het al snel repetitief wordt.

Mighty Switch Force! Collection is een bundel die maar liefst vier games (eigenlijk drie, maar dat leggen we zo uit) bundelt voor een boel platform-actie op hoog tempo. Of we daar blij mee moeten zijn, lees je in onze review.

Alle Mighty Switch Force!-spellen gaan eigenlijk uit van hetzelfde principe. Je hebt een level waar vijf mensen gevonden moeten worden. Als je ze alle vijf gevonden hebt, heb je het level uitgespeeld. Je gaat van punt a naar b door te rennen en te springen. Echter is er een probleem, meestal zijn zo ongeveer de helft van de blokken waarover je moet lopen en de platformen waarop je moet springen niet tastbaar. Door op een knop te drukken activeer je ze en kan je dus op ze lopen of springen, maar wordt de andere helft weer gedeactiveerd. Dit is het belangrijkste onderdeel van het spel en dit zorgt voor een continu puzzelelement en houdt de platform-actie interessant.

Daar komt bij kijken dat de levels heel kort zijn (een paar minuutjes hooguit de eerste keer) en als je er eenmaal een uitgespeeld hebt, je kan gaan voor de doeltijd. Dit is vaak niet heel lastig, maar zorgt er net voor dat je een level een keer of twee extra kan spelen om zo een efficiënte route te leren.

Mighty Switch Force! Collection-gameplay

Dat de levels kort zijn, zorgt ervoor dat het uitnodigend is om gewoon even af en toe een paar missies te doen. Mocht je voor die snelste tijd willen gaan, dan is het ook niet zo stressvol als je een fout maakt, aangezien het toch maar een minuutje of twee duurt.

De Mighty Switch Force! Collection bestaat uit vier games: deel 1, deel 2, de remaster van deel 1, en Mighty Switch Force! Academy. Eigenlijk zijn het dus welteverstaan drie volledige spellen die je krijgt, aangezien het eerste deel twee keer aanwezig is. Het eerste en tweede deel werken vrijwel hetzelfde. Alleen heb je bij Mighty Switch Force! een pistool en zijn de vijf dames die je moet vinden boeven en heb je in Mighty Switch Force! 2 een brandslang en zijn de dames die je moet vinden bange burgers. Voor de rest is het qua gameplay voor het overgrote deel hetzelfde. Houd je dus heel erg van de gameplay, dan is meer van hetzelfde prima. Hoop je dat er steeds meer diepgang zal komen, dan valt dat wel mee en kan het snel eentonig worden.

Academy is het enige deel dat echt iets anders doet. Hier is het beeld namelijk heel erg uitgezoomd, zodat je ten allen tijde het gehele level kan zien en je je route vanaf het begin al kunt gaan uitstippelen. Dit is gedaan omdat Academy ook met meerdere mensen te spelen is. Het is een leuke aanpassing, maar verder blijft de gameplay nog steeds hetzelfde.

Mighty Switch Force! Collection bevat voor een zacht prijsje een boel levels om door te spelen. Houd echter wel in je achterhoofd dat alle delen vrijwel hetzelfde werken, dus het wordt relatief snel repetitief. Ondanks dit is het een prima bundel voor tussendoor, maar het is absoluut geen must-have.

Mighty Switch Force! Collection is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.