The Forbidden Arts

De platform-elementen in The Forbidden Arts zijn best in orde, maar daarnaast heeft het spel zeer weinig te bieden.

Mocht je nog nooit van de ontwikkelaar Stingbot Games hebben gehoord, dan is dat ook niet zo gek. Het Amerikaanse bedrijf heeft namelijk nog maar één spel op de markt gebracht, de platformer The Forbidden Arts. De game is al een tijdje verkrijgbaar voor pc als Early Access-versie, maar heeft inmiddels ook zijn weg naar de Nintendo Switch en Xbox One gevonden. Gek genoeg is er nog geen PlayStation 4-versie, maar deze zal later dit jaar nog verschijnen.

In The Forbidden Arts kruip je in de huid van Phoenix, een jongeman die tijdens een avontuur steeds meer over zichzelf te weten komt. Het verhaal is weinig boeiend en het wordt ook nog eens op de meest saaie manier mogelijk verteld, door middel van eindeloze dialoogvensters. Nu is een leuk verhaal mooi meegenomen, maar niet altijd een vereiste bij dit soort spellen.

The Forbidden Arts

The Forbidden Arts is een platformer waarin je verschillende 2D-levels moet doorkruisen door middel van springen, rennen en vechten. De platform-elementen zijn best in orde. Het springen en rennen voelt goed en dat maakt het eerste deel in ieder geval best leuk om te doen. De problemen beginnen pas echt bij het trotseren van de zoveelste vijand. Het vechten is niet eens zo slecht, je kunt slaan met je zwaard of magie gebruiken, maar de tegenstanders zijn saai en weinig origineel. Daarnaast kun je er in de meeste gevallen ook overheen springen en hoef je het zwaard niet eens te trekken. Vooral dat laatste is een vreemde keuze van de ontwikkelaars, maar misschien wisten ze zelf ook wel dat de gevechten saai zijn.

Ook grafisch stelt The Forbidden Arts behoorlijk teleur, het ziet eruit als een spel voor de telefoon, maar dan eentje van een paar jaar geleden. Wij vragen ons dan ook sterk af waarom de laadtijden zo enorm lang zijn, want met dit soort graphics zou dat niet zo lang moeten duren. Lange laadtijden zijn altijd vervelend, maar in sommige gevallen valt het nog goed te praten. Bij deze game is dat echte niet aan de orde en wekt het vooral irritatie op.

The Forbidden Arts

The Forbidden Arts is waarschijnlijk met enorm veel liefde gemaakt door de mensen van Stingbot Games, alleen komt het er niet echt uit. Het design van de levels is niet bijzonder, de tegenstanders zijn te voorspelbaar en je kunt ze ook nog eens makkelijk ontwijken, de graphics zijn matig, de laadtijden veel te lang en het verhaal zul je waarschijnlijk niet onthouden. Het enige dat nog een beetje vermakelijk is aan deze titel, zijn de platform-elementen, maar daar zul je je niet lang mee vermaken. Laten we hopen dat de mensen van Stingbot Games het niet opgegeven en ons in de toekomst verrassen.

The Forbidden Arts is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is verkrijgbaar voor Xbox One, Nintendo Switch en pc.