De Slimste Mens ter Wereld Pocket Edition
Arran Winmai
Arran Winmai

De Slimste Mens ter Wereld Pocket Edition is vermakelijk met een leuke groep en spelers leren wat feitjes. Daarentegen is het saai om toe te kijken nadat je uitgeschakeld bent. Ook is een zandloper om de tijd bij te houden toch wat onhandig en moet je het ook niet met te veel mensen doen.

Heb jij je altijd al afgevraagd wie de meeste feitjes weet in jouw familie, vriendengroep of dispuut? Dan is De Slimste Mens ter Wereld Pocket Edition misschien wel iets voor jou. Niet te verwarren met De Slimste Mens Het Bordspel. Is het spel zo slim als het doet klinken? Lees daarvoor gauw verder.

Het spel is gebaseerd op het bekende televisieprogramma De Slimste Mens en het bootst de serie grofweg na. Spelers moeten in verschillende rondes vragen beantwoorden. Zo winnen of verliezen ze tijd. Deze tijd wordt in de finaleronde gebruikt om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. De vragen vergen weinig denkwerk, maar het zijn meer dingen die je moet weten. Zo stelt een van de kaarten de vraag hoelang een gemiddelde bezoeker van het Louvre kijkt naar de Mona Lisa. De Slimste Mens is dus geen test van intelligentie maar kennis.

Het voelt goed als je een antwoord weet en de tijd zorgt voor de nodige spanning. Ook zijn de vragen actueel. Sommigen hebben betrekking op de Olympische Spelen van 2020! En zelfs als je niet aan de beurt bent, ben je ofwel de quizmaster (de persoon die de vragen stelt) of mag jij de vraag beantwoorden als de voorganger het antwoord niet weet. Zodoende is het nog steeds spannend als je niet aan de beurt bent. Daar staat wel tegenover dat je uitgeschakeld kan worden. Dit gebeurt alleen na de voorlaatste ronde en de finale duurt maar een paar minuten. Toch zijn uitgeschakelde spelers niet erg betrokken bij de finale en eten zij vooral uit hun neus terwijl de winnaar bepaald wordt, niet ideaal.

Een ander probleem is de tijd. Dit is een belangrijk aspect van het spel omdat het zorgt voor de nodige spanning en druk. Het is daarom jammer dat het gaat via een zandloper. Het is namelijk lastig te zien hoeveel tijd er nog is. Ook wordt de zandloper vaak na een verkeerd antwoord omgedraaid, waarna de tijd overgaat naar de volgende speler. Hoeveel tijd die heeft, is echter geheel afhankelijk van zijn voorganger. Gaf de voorganger direct een fout antwoord, dan heeft de volgende speler haast geen tijd om te antwoorden. Een betere oplossing zou bijvoorbeeld een app of een schaakklok geweest zijn. Daarentegen zouden deze dingen het spel natuurlijk een stuk duurder maken.

Nog een punt is de hoeveelheid spelers waarmee gespeeld wordt. Op de doos staat dat het spel met 3+ spelers gespeeld kan worden, maar met hoeveel is ideaal? Drie is eigenlijk al het beste aantal. Een persoon is de quizmaster, de andere twee krijgen een kans om de vraag te beantwoorden. In de finale kan de uitgeschakelde speler de rol van quizmaster aannemen en hoeft niemand zich te vervelen. Hoe meer mensen er meedoen, hoe meer men echter zit te wachten. Als er een vraag gesteld wordt, is dat eigenlijk alleen interessant voor de eerste drie spelers in de beurtvolgorde. De rest luistert wel mee, maar de kans dat zij wat te doen krijgen, is erg klein. Ook zijn er meer mensen die zich vervelen in de finale. Het speelplezier neemt daarom snel af als er meer dan vijf spelers zijn.

Tenslotte is er het probleem dat spelers die het spel vaker gespeeld hebben een vrij groot voordeel hebben. Een groot verschil met het programma is dat de vragen altijd hetzelfde blijven. Zodoende zullen spelers die het al een paar keer gespeeld hebben een vraag al eerder hebben gehoord. Hierdoor neemt de kans dat zij het antwoord weten erg toe. Dit zorgt ervoor dat De Slimste Mens eigenlijk een beetje een wegwerpspel is. Dat is niet heel erg, omdat het spel maar €14,95 is op Bol.com, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden.

De Slimste Mens ter Wereld Pocket Edition is een leuke quiz om met een groepje spelers te spelen. Deelnemers leren wat leuke feitjes en ze krijgen allen de kans om te laten zien hoeveel zij wel niet weten. Ook is het goedkoop. Helaas is de zandloper wat onhandig en soms oneerlijk en hebben sommige spelers soms niets te doen. Dat wordt vooral een probleem met een grotere groep.

De Slimste Mens ter Wereld Pocket Edition is nu te verkrijgen in lokale spellenwinkels.