Recensie: Angry Birds Trilogy
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Vindt je Angry Birds ook helemaal geweldig en wil je dit op groot scherm spelen in plaats van je smartphone of tablet? Angry Birds is nu ook speelbaar op andere consoles, namelijk de Xbox 360, Playstation en Nintendo 3DS.

Intro
Sinds 28 september is Angry Birds ook voor de consoles beschikbaar, deze heeft de titel Angry Birds Trilogy gekregen. De wereldberoemde vogels die hun wraak nemen op de gemene groene varkens is bij iedereen wel bekend. Dit spel werd uitgebracht voor iOS maar werd zo populair dat dit al snel werd uitgebreid naar Android. Sindsdien was Angry Birds op zowel smartphones als tablets te spelen. Overal waar je keek: in de bus, in de trein, op straat, overal zag je mensen Angry Birds spelen. De makers van dit spel, het Finse bedrijf Rovio, zag dit succes en ging hierop verder door meerdere varianten te maken en meer levels. Na een verloop van tijd had je Angry Birds Classic, wat de eerste originele variant was, deze werd uitgebreid met extra levels.

Rovio vond dit niet genoeg en kwam met een Angry Birds Seasons, hierin kwamen verschillende seizoenen en gebeurtenissen aanbod waaronder Halloween. Bij dit thema waren de levels voorzien van pompoenen en een griezelige achtergrond. Na dit Angry Birds pakket en diverse level uitbreidingen hiervan kwamen ze met een nieuwe variant gebaseerd op de tekenfilm Rio, deze heeft ook de naam gekregen, Angry Birds Rio. Bij deze variant is het de bedoeling om gevangen papegaaien uit hun kooi te redden in plaats van het vernietigen van de groene varkens. Rovio bracht hierna nog een titel uit op de Angry Birds Reeks namelijk, Angry Birds Space, de titel zegt het al, het speelt zich af in de ruimte. De speler moet bij deze levels ook rekeninghouden met de gewichtloosheid en aantrekkingskracht. Doet de speler dit niet dan zal hij de vogels niet de juiste richting uit kunnen schieten.

Angry Birds Trilogy
In Angry Birds Trilogy hebben ze drie Angy Birds varianten gestopt, Angry Birds Classic, Angry Birds Seasons en Angry Birds Rio. Angry Birds Space zit niet in dit spel verwerkt. Rovio heeft bij Angry Birds Trilogy de levels gehouden zoals deze waren op iOS en Android, ze hebben echter wel de graphics aangepast en 19 exclusieve levels toegevoegd. Ze hebben ook nieuwe biografieën van de vogels in het spel toegevoegd. Rovio heeft aangegeven dat er voor meer dan 100 uur spelplezier in het spel zit. Angry Birds Trilogy is ook te spelen met Xbox Kinect en Playstation Move.

Besturing
De besturing op de smartphones en tablets was makkelijk, je sleept met je vinger de vogel naar achter om de spanning op de katapult op te bouwen. En je beweegt je vinger naar boven of beneden om de juiste hoek aan te geven waar de vogel naar toe geschoten moet worden. Vervolgens laat je de vinger lost van het scherm om de vogel te lanceren richting de constructie waar de varkens zich schuilhouden. Een andere actie die vereist was is het tikken op het scherm om de unieke eigenschap van die vogel te activeren, dit kan variëren van het exploderen van een vogel tot het splitsen naar drie vogels.

Op de consoles hoeven niet veel meer knoppen gebruikt te worden, je gebruikt voor de Xbox 360 en Playstation 3 de linker stick op de gamepad om de richting en snelheid van de vogel in de katapult aan te geven. Vervolgens druk je op de A knop (Xbox 360) om de vogel te lanceren. Om de speciale krachten van de gelanceerde vogel te activeren druk je wederom de A knop in. Mocht je wat verder willen uitzoomen of inzoomen kun je dit met de zogeheten trigger knop doen aan de achterzijde van de controller. Wanneer je niet tevreden bent met je geschoten vogels kun je het level herstarten door de X knop even ingedrukt te houden. Wat me opviel is dat er vrijwel geen laadtijd is en dat alles lekker soepel draait.

Beweging
Voor de actieve spelers is er ook een mogelijkheid om via de Xbox Kinect of Playstation Move te spelen. Door middel van je bewegingen zul je de vogels kunnen katapulteren. De spelers die dit via Xbox Kinect gaan spelen zullen hun handen gebruiken om de vereiste acties te voltooien. Op je tv zie je een afbeelding van een hand, deze is met je rechterhand te besturen. De bedoeling is dat je deze hand navigeert naar de vogel die in de katapult wacht. door je hand te bewegen kun je de richting en de snelheid bedienen. Wanneer je denkt dat je de juiste positie hebt moet je de linkerhand met een duwbeweging naar voren maken om de vogel te lanceren.

Het was even een gepuzzel om hier achter te komen aangezien er weinig wordt uitgelegd over hoe dit werkt. Het activeren van de speciale krachten wordt gedaan wanneer je met je arm een verticale zwaai beweging maakt, echter werkt dit niet zonder slag of stoot. Het komt vaak voor als je een onverwachte beweging maakt dat de Kinect dit zit als een actie zonder dat je dit wilt. Mocht je met de Kinect gaan spelen dan heeft Rovio wel hier speciaal een ander menu voor gemaakt die ook met de handbewegingen te bedienen is.

Angry Birds blijft een leuk spel om de tijd mee te doden en ik denk dat het hier ook wel bij blijft. Het is geen spel wat je uren achter elkaar zult spelen ondanks het wel een uitdaging is om alle sterren te halen en alle filmpjes en extra’s vrij te spelen. Wat betreft de Kinect ervaringen; deze zijn niet super maar het is wel een leuke toevoeging als je met meerdere spelers speelt. Het is vrij frustrerend wanneer je nog maar één vogel hebt en dat deze kans verloren gaat omdat er een beweging gedetecteerd wordt die niet de bedoeling is. Maar aan de andere kant het zijn korte spelletjes en het is in een mum van tijd opnieuw gedaan. Kortom, de fans zullen het geweldig vinden en de kinderen zullen het fanatiek meebewegen fantastisch vinden, maar de meeste mensen zullen dit toch op hun smartphone of tablet spelen omdat het zo lekker makkelijk is en een leuk tijdverdrijf.