Headspun

Headspun geeft een twist aan het FMV-genre en stopt er wat meer gameplay-elementen in. Helaas zijn die elementen wel wat repetitief, waardoor je het niet snel nog eens zult spelen. Gelukkig kost het maar een tientje en is het debuut van Superstring wat ons betreft geslaagd.

Mocht je nog nooit gehoord hebben van de ontwikkelaar Superstring, dan is dat niet zo heel gek. Headspun is namelijk hun eerste game en deze wordt uitgegeven door Wales Interactive, bekend van titels als Late Shift, The Infectious Madness of Doctor Dekker en The Shapeshifting Detective. Headspun is net als de hiervoor genoemde titels een FMV-game, maar doet dit op een iets andere manier. Is het debuut van Superstring geslaagd of moeten ze maar snel verder werken aan een opvolger? Wij zochten het voor je uit.

Headspun, Headspun-launchtrailer

Headspun speelt zich af in Cortex, het brein van hoofdpersoon Theo. Maar eigenlijk is Theo ook weer niet echt de hoofdpersoon, maar speel je het spel als Ted. Aangezien Ted onderdeel is van het bewustzijn van Theo, draait het toch vooral om Theo. Beetje verwarrend misschien of niet? Dat valt eigenlijk best wel mee. Theo heeft een ongeluk gehad en ligt in een bed en kan zich nog maar weinig herinneren. Zijn brein is beschadigd en hij zal moeten werken aan zijn herstel. Hier komt Ted om de hoek kijken, de rationele, intelligente stem in het hoofd van Theo. Hij is echter niet alleen, want ook Teddy, de emotionele kant van Theo, is van de partij. Ze wisselen elkaar af als het gaat om het in de gaten houden van het brein van Theo en zorgen ook voor de nodige interessante dialogen.

Waarschijnlijk klinkt het nog steeds een beetje ingewikkeld, maar dat is het echt niet. Het doel van het spel is om het brein van Theo te herstellen. Hiervoor zul je elke dag oefeningen moeten doen en opdrachten moeten uitvoeren. De oefeningen zijn vrij simpel en het komt er vaak op neer dat je op het juiste moment de juiste knop moet indrukken of snel iets moet uitrekenen. Doe je dit goed, dan krijg je daarvoor een beloning in de vorm van geld. Hiermee kun je mensen aannemen die opdrachten voor je uit gaan voeren en de voltooiing van die opdrachten zorgt voor herstel van het brein. Bijna alles wat je kunt doen, is te vinden in de controlekamer die zich vlak achter de ogen van Theo bevindt. Dat is ook de plek waar het FMV-gedeelte van het spel is. Je ziet namelijk de full motion video’s door de ogen van Ted en dat hebben ze best op een leuke manier gedaan.

Headspun

Wanneer je klaar bent met je dienst in de controlekamer, is het tijd om te gaan slapen of om de rest van het brein eens goed te verkennen. Zo zul je op de verschillende verdiepingen kamers tegenkomen die getroffen zijn door het ongeluk. Deze zullen gerepareerd moeten worden door het personeel dat je hebt aangenomen. Bijna alle ruimtes bieden weer nieuwe mogelijkheden. Zo zal de R&D-kamer weer nieuwe opdrachten geven die het herstel zullen versnellen en zal een gerepareerde lift je de mogelijkheid geven om nieuwe gebieden te ontdekken. Het brein van Theo is niet heel erg groot, maar het constante heen en weer lopen van je vertrek naar de controlekamer, gaat op een gegeven moment wel wat vervelen. Gelukkig heeft Superstring het mogelijk gemaakt om snel te reizen, de zogenaamde fast-travel.

Toch gaat fast-travel je niet helpen met de repetitieve taken die je zult moeten uitvoeren in de controlekamer. Zo zul je elke keer dezelfde oefeningen moeten doen om maar genoeg geld bij elkaar te krijgen om nieuwe mensen aan te nemen of om nieuw onderzoek uit te voeren. Gelukkig is Headspun niet heel erg lang en blijft het verhaal boeiend genoeg om de oefeningen zonder zeuren uit te voeren. Het zorgt er wel voor dat het spel niet echt nog een keer te spelen is na het voltooien van het verhaal. De meeste Wales Interactive-games zul je meerdere keren moeten spelen om het beste eruit te halen, maar dat is niet van toepassing op Headspun. Wanneer je weet hoe het verhaal in elkaar steekt, de echte waarheid achter het ongeluk, zul je merken dat de keuzes die je moet maken niet echt veel invloed zullen hebben. Gelukkig kost het spel ook maar zo’n €10,- en is dat dus niet zo heel erg, maar hou daar wel rekening mee.

Headspun

Headspun is een leuke, interessante aanpak als het gaat om FMV-games. De manier waarop het verhaal wordt verteld, is leuk gevonden. Het is jammer dat de oefeningen die je moet uitvoeren voor het herstel van Theo op een gegeven moment wel wat gaan vervelen. Dit maakt het ook niet echt aantrekkelijk om het nogmaals te gaan spelen, wat vrij normaal is bij het FMV-genre. Gelukkig kost het spel maar een paar euro en is het voor fans van dit soort games zeker de moeite waard om een keer te proberen.