Doorgaan naar artikel
Final Fantasy VII Remake
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Final Fantasy VII Remake lijkt een geweldige ode aan een oud meesterwerk te zijn. Het vloeiende, nieuwe vechtsysteem maakt het ook toegankelijk voor de mensen die niet van Japanse RPG's houden, maar weet genoeg elementen te behouden om het toch een klassiek Final Fantasy-gevoel te geven voor liefhebbers. De demo was alleen iets te simpel, waardoor een echt oordeel nog uit moet blijven.

Final Fantasy VII wordt al zo’n twintig jaar lang door vele gamers aangeduid als een van de beste games ooit gemaakt. Echter waren de Japanse RPG’s van toen niet voor iedereen weggelegd: ze waren vaak wat traag, bevatten lange dialogen en de gevechten vonden in beurten plaats. Op Gamescom konden wij alvast met de Final Fantasy VII Remake aan de slag en we keken of deze gigantische poetsbeurt hier verandering in brengt.

De Final Fantasy VII Remake is natuurlijk veel meer dan alleen een poetsbeurt. Eigenlijk heeft Square Enix het verhaal en bepaalde gameplayelementen van Final Fantasy VII genomen en daarmee een volledig nieuw en modern spel gemaakt.

Het eerste dat daarbij opvalt is hoe anders de gevechten plaatsvinden. Je gaat niet meer beurtelings wachten tot een van jouw personages aan mag vallen, maar de actie is nu realtime. Je kan aanvallen door vierkantje meerdere keren achter elkaar in te drukken, je kan ontwijken en je kan blokkeren. Dit zorgt ervoor dat het voelt als een moderne actiegame. Als je aanvalt, bouw je je zogeheten ATB-balkjes op, tot maximaal twee. Een ATB-balkje kan vervolgens gebruikt worden voor een sterkere actie, zoals een krachtige zwaardslag met Cloud. Ook kan je hiermee Materia of voorwerpen gebruiken. Door Materia aan je uitrusting toe te voegen kan iedereen verschillende soorten magie gebruiken.

De combinatie van deze twee systemen zorgt ervoor dat, alhoewel alles aanvoelt als een actiespel, het Final Fantasy-element behoorlijk aanwezig is. Maak je gebruik van je ATB, dan staat de tijd stil en kan je rustig kiezen. En alhoewel je maar één personage (van de drie) tegelijkertijd kan besturen, moet je wel voor iedereen de ATB-handelingen kiezen. Hierdoor is het ouderwetse gevoel van strategie alsnog aanwezig en weet Square Enix het toch aan te laten voelen als een klassieke Final Fantasy-titel, zelfs met de grote veranderingen.

Tijdens onze demo speelden we een kort stukje van de Mako Reactor, het begin van het spel, en kwamen we de ‘Guard Scorpion’, de eerste eindbaas, tegen. Alhoewel het een spectaculair gevecht was, was het wel behoorlijk simpel. Hier is natuurlijk niets mis mee voor een allereerste eindbaas, maar het zorgde ervoor dat we bijvoorbeeld geen enkele aanval hoefden te ontwijken of blokkeren. De gevechten voelden geweldig goed aan, maar we kunnen dus niets zeggen over hoe het in de werkelijkheid zal werken wanneer dingen wat lastiger worden.

Een mooie bonus van de moderne technologie is dat alles nu ingesproken is. Hierdoor krijgen de personages veel meer persoonlijkheid, wat sowieso wel nodig is aangezien Final Fantasy VII berucht was vanwege zijn slechte vertaling uit het Japans. Ook zullen personages die voorheen maar een kleine rol kregen, zoals Jessie, nu veel meer aandacht krijgen. We kunnen niet wachten om te zien hoe dit de dynamiek van het verhaal (hopelijk) ten goede zal komen.

Final Fantasy VII Remake gamescom 2019

Alhoewel onze demo maar kort was, heeft het ons vooral veel hoop gegeven. Als fan van Final Fantasy VII ben je toch geneigd ook een beetje bang te zijn dat ze een van je favoriete games zullen verpesten, of dat het onherkenbaar zal worden. Final Fantasy VII Remake lijkt frisse vernieuwingen te bieden zonder de roots te vergeten. Het moderne vechtsysteem in combinatie met de ouderwetse ATB-elementen voelt tot nu toe geweldig en is hier het beste voorbeeld van. Kom maar op met die volledige release in maart!