Preview: Borderlands 3

Patrick van Meijl, 25 augustus 2019
Profiel
De eerste indruk van Borderlands 3 is fantastisch. De graphics en effecten zijn beter dan ooit, de variatie qua loot en wapens is onwijs groot en vooral het algemene plezier dat de gameplay biedt is geweldig. Wij kunnen absoluut niet wachten tot de release.

Tijdens Gamescom 2019 mochten we op bezoek komen bij 2K Games voor een presentatie en speelsessie van Borderlands 3. In de presentatie werd vooral ingegaan op dat alles nog grootser, gekker, uitgebreider en leuker is dan de voorgaande delen en dat de ontwikkelaars in dit deel echt het complete Borderlands-pakket willen afleveren. Het laatstgenoemde ging over de endgame, waar tot nu toe nog niet heel veel over bekend was. Naast een horde-modus waarin golven aan vijanden op je afkomen, zullen er ook proving grounds zijn. Hiermee mochten we aan de slag.

Bij deze proving grounds is het de bedoeling om achter elkaar in drie gebieden een grote groep aan monsters te verslaan. Het hoofddoel is om tot het einde te komen zonder dood te gaan, maar er zijn ook secundaire doelen zoals de proving ground binnen een bepaalde tijd af te ronden. Hoe meer doelen je haalt, hoe beter de loot aan het einde. Er zullen tijdens het levelen steeds meer proving grounds verschijnen en de ontwikkelaars hebben nu al plannen om na de release er nog meer toe te voegen.

Wij konden aan de slag met ieder van de vier speelbare personages en we kozen FL4k. Hij is een beastmaster die altijd vergezeld wordt door een van zijn huisdieren die hem beschermt of voor hem vecht. Daarnaast heeft hij nog de keuze om een van drie extra vaardigheden te gebruiken, zoals twee vogels eropuit sturen om in kamikaze-stijl vijanden te bombarderen. Het eerste waar we mee aan de slag gingen, was vaardigheidspunten besteden. Aangezien we op level 30 begonnen, hadden we 28 punten te verdelen over de drie vaardigheidsbomen. Ieder personage heeft er drie en als FL4K een goed voorbeeld is, lopen deze erg uiteen qua variatie en mogelijkheden om verschillende builds te maken. Wij gingen voor een build die erg gefocust was op ons dierlijk hulpje.

Toen was het tijd om de proving ground in te gaan. Het duurt niet lang alvorens er een grote variatie aan vijanden op je afkomt en je heen en weer aan het springen en rennen bent terwijl je deze vijanden probeert neer te schieten. Dit doe je met een groot scala aan wapens en granaten waar de serie ook om bekendstaat. Zoals belooft door de ontwikkelaar is de variatie en originaliteit groter dan ooit. Vele wapens hebben ook twee schietmodi waardoor ze voor verschillende vijanden gebruikt kunnen worden.

Tijdens de onwijs chaotische, maar superleuke actie hadden we gelukkig ook tijd om van de prachtige graphics en effecten van Borderlands 3 te genieten. De serie heeft altijd een cell shaded-stijltje gehad dat ieder deel mooier werd, maar nu is het echt prachtig. Het is kleurrijker dan ooit en alles, van details tot omgevingen, ziet er super uit. Ook de visuele effecten vliegen je om de oren en zijn stuk voor stuk fantastisch. Alleen al in een proving ground was de variatie tussen de drie gebieden enorm, dus dat belooft veel goeds voor het gehele spel. Een klein puntje dat ons wel bezorgd maakt, is of het niet te druk wordt qua effecten als je met z’n vieren speelt. Dat moet nog blijken, aangezien we nog niet de kans hebben gehad met andere spelers te spelen.

We zouden nog een heel boekwerk vol kunnen schrijven met alleen al eerste indrukken die we van de demo van een half uur kregen, maar laten we wachten tot Borderlands 3 uit is. Als de trend qua graphics, effecten, variatie en vooral plezier wordt doorgezet in het volledige spel, dan kan het niet anders dan dat dit een topgame wordt. Gelukkig hoeven we niet lang meer te wachten, want Borderlands 3 komt 13 september al uit voor PlayStation 4, Xbox One, pc en later voor Google Stadia.