Doorgaan naar artikel
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Gamescom 2019 is weer achter de rug en we hebben heel wat interessante dingen voorbij zien komen tijdens onze periode in Keulen. Het evenement begon met de Opening Night Live-show, gepresenteerd door Geoff Keighley, die we natuurlijk kennen van The Game Awards. Dat was ook het moment dat we de eerste beelden kregen te zien van Disintegration, een nieuwe tactische first-person shooter afkomstig van V1 Interactive. De Amerikaanse ontwikkelaar heeft niet veel mensen in dienst, maar het team zit boordevol met talent en vooral ook heel veel ervaring. Een van de oprichters is niemand minder dan Marcus Lehto, een van de briljante mensen achter de Halo-franchise, toen het nog in handen was van Bungie. Wij hadden de eer om de beste man een paar vragen te stellen over hun nieuwste game.

Voordat het afvuren van mijn vragen begon, kon ik het niet laten om nog even aan te geven dat ik een grote Halo-fan ben. Naast dat dit gewoon de waarheid is, kan het natuurlijk nooit kwaad om iemand een compliment te geven. Hij kon mijn opmerking gelukkig erg waarderen en een goed begin is het halve werk.

Voorafgaand aan het interview mocht ik al even met Disintegration aan de slag en ik vond de besturing in het begin best lastig. Mijn eerste vraag was dan ook of hij het spel toegankelijk vindt voor het grote publiek. Marcus gaf aan dat je kunt kiezen uit verschillende teams als het gaat om multiplayer. “Ieder team heeft zijn eigen manier van spelen, dus er is voor ieder wat wils. Het zal wel de nodige tijd kosten om te wennen aan de besturing en het omgaan met je team. Gelukkig is de campagne een stukje langzamer en geeft het de speler echt de tijd om te wennen aan het systeem. De bedoeling is wel om het zo toegankelijk mogelijk te maken, maar aan de andere kant willen we ook dat het aansturen van je grondtroepen een uitdaging blijft.”

De trailer die we te zien kregen tijdens de Opening Night Live-show, had wel iets weg van Destiny; ook een franchise van Bungie en iets waar Marcus bijna een jaar aan heeft gewerkt. Ik vroeg hem of hij ook inspiratie had gehaald uit die games of dat het puur toeval was. Marcus wou in eerste instantie aangeven dat het niet zo was, maar stelde al snel zijn antwoord bij. “Ik zal er niet omheen draaien dat ik flink wat mensen heb aangenomen die zowel aan Halo als Destiny hebben gewerkt. Ik weet dat er een aantal overeenkomsten zijn. Zo zijn de meeste personages robots en kwam er in de trailer ook iemand voor met een mantel. Wij proberen een spel te maken met een serieus verhaal waarin natuurlijk ook de nodige humor zit. Dat heeft Destiny natuurlijk ook, maar daar zijn ze niet alleen in.”

Tijdens de presentatie die voorafging aan de demo, werd duidelijk gemaakt dat het verhaal een belangrijk onderdeel gaat uitmaken van de campagne. Ik vroeg Marcus of hij daar wat meer uitleg over kon geven. “Het is verhaal is enorm belangrijk. Het begon eigenlijk allemaal met fictie die ik zo’n zes jaar geleden heb geschreven. We zijn pas drie of vier jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van het spel. Het is belangrijk voor mij dat een verhaal veel diepgang heeft en dat personages een groei doormaken. Het moet zo zijn dat je gaat nadenken over de wereld als je niet aan het spelen bent. Het spel zal ook de nodige cut-scenes krijgen die je dieper in het verhaal moeten trekken”.

Disintegration-gameplay, Disintegration-closed beta

Tijdens de demo hebben we alleen maar kunnen proeven aan de multiplayer-modus, maar we weten nog niks van de campagne. Ik vroeg aan Marcus of de gameplay van de campagne overeenkomt met die van de multiplayer. “De campagne zal een stukje trager zijn dan de multiplayer-modus. Ook kunnen we in de singleplayer-modus dingen doen die in multiplayer simpelweg niet kunnen. Zo kunnen we de tijd vertragen, waardoor je echt de mogelijkheid hebt om een tactiek te bedenken voor de grondtroepen. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om de omgeving te ontdekken en op zoek te gaan naar spullen die jou en je team kunnen helpen”.

In onze speelsessie hebben we alleen een stukje Retrieval kunnen spelen, maar tijdens de presentatie werd aangegeven dat er in totaal drie multiplayer-modi zullen zijn bij de lancering van het spel. Ik vroeg mij af wat die andere twee modi inhielden, maar daar kreeg ik helaas niet echt antwoord op. “We praten op dit moment nog niet over de toekomst. We zijn echt bezig met het bouwen van een ecosysteem, maar ik kan je wel zeggen dat de andere modi net zo leuk zullen worden.” Marcus gaf wel heel duidelijk aan dat er drie modi zullen zijn bij de lancering, maar uit de manier waarop hij dat zei, was op te maken dat er nog meer zullen volgen in de toekomst. Het lijkt erop dat ze Disintegration een lange tijd willen gaan ondersteunen.

Het spel krijgt zowel singleplayer als multiplayer, maar ik wou weten waar de focus op dit moment op ligt. “Op dit moment is de verdeling redelijk gelijk. De campagne kost natuurlijk wel erg veel tijd, omdat we flink wat missies hebben die behoorlijk groot zijn. De multiplayer is ook iets dat in de toekomst nog moet groeien en we willen dat ook voor elkaar hebben, dus moeten we daar ook genoeg tijd instoppen.”

Disintegration lijkt zijn eigen ding te doen en is niet echt te vergelijken met een andere game, maar ik wou graag weten hoe Marcus daarover dacht. “Disintegration is uniek en niet te vergelijken met iets wat nu al op de markt is. Dat maakt het ook lastig, omdat we niet echt kunnen kijken hoe andere ontwikkelaars bepaalde problemen hebben opgelost. We zijn een klein team van ongeveer dertig mensen, maar we kunnen enorm vertrouwen op de ervaring.”

Aan het einde van het interview gaf ik nog aan dat ik heel erg uitkijk naar de campagne. Marcus wist bijna zeker dat ik daar heel erg van ging genieten en daar ga ik ook vanuit. Zelf is hij ook meer van de singleplayer-avonturen en ze weten dat meer mensen daar van houden. Misschien heeft het ook wat met leeftijd te maken, want Marcus gaf aan dat zijn twintigjarige zoon hem finaal in de pan hakte tijdens multiplayer-sessies. Ik kon hem met enige trots vertellen dat ik mijn achtjarige zoon nog steeds de achterkant van mijn kart laat zien tijdens een potje Mario Kart 8 Deluxe.

Disintegration moet ergens in 2020 verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Tijdens mijn gesprek met Marcus kreeg ik ook te horen dat er nog een multiplayer-beta op komst is, maar een datum is helaas nog niet bekend. Houd onze site in de gaten voor al het nieuws rondom deze game.