Life is Strange 2 – Episode 4

Life is Strange 2 - Episode 4 is in onze ogen de minste die we tot nu toe hebben mogen spelen. De spelelementen zijn praktisch afwezig en ook qua indrukwekkende momenten valt het tegen. We zijn beter gewend!

In Life is Strange 2 volgen we de avonturen van Sean en Daniel Diaz, die op de vlucht slaan, nadat hun vader door een noodlottig ongeval is omgekomen. Inmiddels zijn we alweer bij Life is Strange 2 – Episode 4 aanbeland, de een na laatste. Vanzelfsprekend proberen we in deze review het aantal spoilers tot een minimum te beperken, maar mocht je totaal niet voor verrassingen willen komen te staan, dan raden we je aan om eerst de episode te voltooien voor je verder leest.

Na de gebeurtenissen uit episode 3 zijn Sean en Daniel elkaar uit het oog verloren. Sean ligt in het ziekenhuis bij te komen van zijn verwondingen en is daardoor gescheiden geraakt van zijn kleine broertje Daniel. Hij blijkt bij een religieuze groepering te zitten, waarna Sean besluit te ontsnappen uit het ziekenhuis en de lange tocht naar Nevada te maken om zich weer bij Daniel te kunnen voegen, waar hem een belangrijke ontmoeting wacht.

Life is Strange 2 - Episode 4

Van alle episodes die we tot nu toe van Life is Strange hebben, voelt episode 4 wel echt het minst als een game. De aflevering is niet al te lang en we hoeven maar weinig te onderzoeken of te puzzelen. Wel komen er een paar belangrijke keuzemomenten voorbij die ook weer urgente maatschappelijke thema’s zoals racisme behandelen. Een ontmoeting halverwege de episode is wat dat betreft een van de sterkste voorbeelden uit de hele serie en je voelt de vernedering in je eigen botten.

Die ontmoeting is wat ons betreft het hoogtepunt van een episode die ons verder eigenlijk teleurstelt. Een religieuze groepering is natuurlijk een erg interessant uitgangspunt om van meerdere kanten te belichten, maar de personages daar zijn zo eendimensionaal en bewust slecht gemaakt dat het eigenlijk nergens echt goed overkomt. Dat is bijzonder te noemen, want het is iets waar de serie juist zo bekend om staat en we snappen dan ook niet echt goed hoe de makers dit hebben laten gebeuren.

Met episode 4 zijn we bijna aan het eind gekomen van Life is Strange 2 en we zijn nog steeds erg benieuwd hoe het gaat aflopen, ondanks deze in onze ogen wat mindere aflevering. We hopen wel dat Dontnod zorgt voor een waardige afsluiter van deze serie, want dat hebben de gebroeders Diaz zeker verdiend.

Wij speelden Life is Strange 2 – Episode 4 op de PlayStation 4. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox One, pc en Mac.