River City Girls
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

River City Girls komt het beste tot zijn recht door het coöperatief te spelen met een vriend. De eenzame speler merkt al snel een aantal minpunten op, die het spelplezier een beetje onderuit kunnen halen.

Het zou zo maar kunnen dat de langlopende Japanse gameserie Kunio-Kun je niets zegt. Wellicht dat River City wel wat meer een belletje doet laten rinkelen, want zo heet deze gamereeks bij ons in het Westen. Ontwikkelaar WayForward (bekend van onder andere Shantae: Half-Genie Hero) komt nu met River City Girls. Deze 2D-brawler is een soort vervolg op River City Ransom, maar dan met een twist. Dit keer zijn het namelijk de dames Misako en Kyoko die hun vriendjes Kunio en Riki moeten bevrijden uit de klauwen van hun ontvoerders en ze delen daarbij rake klappen uit aan iedereen die hun in de weg loopt. Klinkt vermakelijk, maar levert het ook een leuke game op?

Terwijl de dames moeten nablijven op hun school, krijgen ze een bericht dat hun mannen zijn ontvoerd. Uiteraard komen ze meteen in actie en dat wordt niet op prijs gesteld door de leiding daar. De school verandert in een vechtclub en de dames slaan en schoppen er op los. Wat volgt is een serie ‘kamers’ die je moet doorlopen om de school te kunnen verlaten en het ene gevecht loopt over in het andere gevecht. Misako en Kyoko hebben elk hun eigen move-set, die je kunt uitbouwen door te levelen of aanvallen te kopen in de dojo. Het verslaan van vijanden levert ervaringspunten en geld op, wat voor een heus RPG-elementje zorgt. De gevechten zijn goed uitgewerkt met maffe moves, lekkere combo’s, het hanteren van wapens en verschillende vijanden die elk hun eigen manier van aanvallen hebben.

Al snel merken we dat River City Girls gemaakt is om samen met een vriend te spelen, want voor de eenzame speler komen er al snel een aantal minpunten aan het licht. Zo kies je of je met Misako of Kyoko wilt vechten, waarbij de ander daarna in geen velden of wegen te bekennen is. Alleen tijdens de dialogen merk je dat er toch echt twee hoofdpersonen zijn. In plaats daarvan kan je tegenstanders rekruteren zodat ze voor jou gaan vechten. Deze rekruut voert een aanval uit, neemt een pose aan en verdwijnt dan weer uit het beeld. Vervolgens is het aftellen tot dat je deze weer op kunt roepen. Doordat je vaak flink in de minderheid bent, is het frustrerend wanneer de aanval van een rekruut mislukt. Dit voelt dan ook een beetje als een nutteloze toevoeging.

Ook de levels worden al snel wat eentonig. Je hebt verschillende omgevingen zoals de school of een winkelcentrum, maar de diverse kamers die elk level bevatten, zien er hetzelfde uit. Sommige personages hebben een opdracht voor je, waarna je door het hele level aan het heen en weer rennen bent om de opdracht te kunnen voltooien. Overal zijn vijanden, die na een aantal seconden weer ‘respawnen’, waardoor de gevechten op den duur toch wat repetitief gaan aanvoelen.

Speel je het samen met een vriend, dan is River City Girls een prima en vermakelijke brawler. De eenzame speler zal al snel een aantal minpunten tegen gaan komen, die het spelplezier een beetje onderuit halen.

River City Girls is voor deze review gespeeld op de Xbox One. Het spel is verkrijgbaar voor Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.