Preview: Trine 4: The Nightmare Prince

Rutger Engel, 14 september 2019
Profiel
Al met al belooft het begin van Trine 4: The Nightmare Prince veel goeds voor de volledige game. De vraagstukken zijn hoe interessant de verscheidene vaardigheden om te leren en upgraden gaan worden en of de latere levels wat meer variatie zullen bieden.

Trine is een interessante reeks geweest. Het eerste deel leek behoorlijk op een moderne variant van het zeer oude The Lost Vikings van Blizzard (wat nu bekendstaat om World of Warcraft, Hearthstone, Overwatch, et cetera). Het was een groot succes voor indie-ontwikkelaar Frozenbyte en ook het tweede deel werd door fans positief onthaald. Voor Trine 3 bedacht de Finse studio echter dat het leuk zou zijn om een deel van de gameplay in 3D te laten verlopen: helaas kwam dit niet goed tot zijn recht en menig gamer was teleurgesteld. Met Trine 4: The Nightmare Prince is beloofd dat we weer teruggaan naar de roots. Wij hebben alvast een preview mogen spelen van de eerste zes levels en vertellen je er alles over.

Voor onze preview gingen we aan de slag met de eerste zes levels van Trine 4, wat ons dus een flink uitgebreide blik heeft gegeven op het spel. In de eerste drie levels maken we één voor één kennis met de verschillende helden. De wat kleine, dikkige krijger, de oude tovenaar en de handige boogschutter. Allemaal hebben ze verschillende eigenschappen. De krijger kan dingen kapotslaan met zijn zwaard, projectielen en licht reflecteren met zijn schild en vanuit de lucht neervallen op de grond met een harde klap. De tovenaar kan een kubus tevoorschijn toveren en verschillende voorwerpen laten zweven. De boogschutter kan met haar pijl-en-boog touwen doorschieten en ook aan of tussen verscheidene handvatten een touw spannen. Vanaf het vierde level ga je met alle drie de helden tegelijkertijd op avontuur. Je zal steeds moeten wisselen tussen wie je bestuurt om zo verschillende puzzels en platformstukjes te kunnen doorlopen.

Het sterkste aan Trine 4: The Nightmare Prince is dat Frozenbyte erg goed de balans weet te vinden tussen uitdagende platform-/puzzelelementen en een vlot tempo. In de eerste levels zaten we nooit langer dan een half minuutje ergens vast, maar de 2D-wereld om je heen zet je toch genoeg aan het denken dat het je even trots en blij maakt als je iets hebt opgelost door goed gebruik te maken van iedereens verschillende vaardigheden. Er is al een klein menu aanwezig waaruit duidelijk wordt dat je nog meer vaardigheden kan gaan leren en ze ook zal kunnen upgraden, maar ons is beloofd dat dit veel uitgebreider zal zijn in de volledige versie van het spel.

Als we dan toch een nadeel moeten noemen, dan is het dat de levels vrij lang zijn, zonder dat er heel veel variatie binnen een level te vinden is. Een level zou zo voor de helft korter gemaakt kunnen worden en we zouden eigenlijk niets missen. De probleemstukken binnen eenzelfde gebied zijn toch vrij eentonig en we hopen dat hier verandering in gaat komen wanneer we het volledige spel gaan spelen.

Al met al belooft het begin van Trine 4: The Nightmare Prince veel goeds voor de volledige game. De vraagstukken zijn hoe interessant de verscheidene vaardigheden om te leren en upgraden gaan worden en of de latere levels wat meer variatie zullen bieden. Verder is de 2D-gameplay weer lekker ouderwets en kunnen we niet anders dan stellen dat Trine weer terug is van weggeweest.

Trine 4: The Nightmare Prince verschijnt 8 oktober voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.