Doorgaan naar artikel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Ik heb drie artikelen over mijn eerste eerste trip naar de IFA volledig vanuit mijn eigen beleving geschreven. Hoewel ik al sinds 2008 in de industrie aan het werk ben, ben ik nog nooit naar de IFA geweest. Met een groeiend en florerend NWTV kon dit wat mij betreft dit jaar niet meer uitblijven en daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Hieronder deel ik aan de hand van mijn afspraken en andere avonturen hoe ik de bijna vier dagen heb beleefd. Vandaag lees je over de reis naar Berlijn en de eerste, bijzondere ervaringen op de beursvloer.

Treinen vanuit Eindhoven of Venlo?

Een avontuur als dat van de IFA begint natuurlijk niet pas bij het vertrek. In de maand augustus ben ik druk geweest met het maken van afspraken en het plannen van de reis. Na verschillende afwegingen heb ik ervoor gekozen met de trein te gaan. Iets wat later een schot in de roos bleek, maar ook iets wat zondagavond voor nog wat stress zorgde. Toen ik de reis in mijn app van NS Internationaal had geladen zag ik dat ik van ongeveer 01.00 uur tot en met 05.00 uur op Station Venlo moest wachten. Gelukkig vond ik mijn schoonvader bereid om me in het holst van de nacht naar Venlo te rijden.

Toch was de trein best nog wel een beetje spannend. Zeker omdat de laatste trein, die van Duisburg naar Berlijn, een gereserveerde plaats voor mij had. Er waren net iets teveel foutmogelijkheden in de vorm van korte overstaptijden voor ik in die trein zat. Gelukkig lukte het toch zonder al te veel problemen en zo zat ik rond 06.00 uur uur in de trein naar Berlijn. Omdat ik voor vijftien euro eerste klas had geboekt, had ik stroom, een grote leren stoel en goede wifi. Zonder dat ik het doorhad was ik met vier uur in Berlijn.

Naar het hotel en dan snel daar beurs

Omdat ik een koffer mee had en ik die niet mee wilde nemen naar de beurs, koos ik ervoor eerst een Uber naar het hotel te pakken. Daar aangekomen kon ik de koffer kwijt om vervolgens snel door te reizen naar de beurs. Ik koos ervoor om het OV uit te proberen en gelukkig viel me dat niets tegen. Vanaf een busstation om de hoek ging er een directe bus die me voor €2,80 op de beurs afzette om daar mijn weg te gaan vinden.

Als ervaren Gamescom-bezoeker, ik ben daar al elf keer geweest, was ik vol zelfvertrouwen en dat bleek niet helemaal terecht. Op de Gamescom ben ik gewend dat als ik binnen ben, er een mooi opgebouwde beurs staat met hallen die in elkaar overlopen. Niets van dit was in het beursgebouw van Berlijn aan de hand. Het leek alsof ze net waren begonnen met opbouwen (terwijl het toch echt één van de mediadagen was) en de wegen tussen de hallen waren nog niet open.

Gelukkig ben ik redelijk ondernemend en besloot dus alsnog maar tussen de bouwspullen, onopgebouwde stands en bouwvakkers te gaan lopen en her en der een route via buiten te nemen. Na wat omzwervingen en goed zoeken kwam ik na een half uur, enigszins bezweet want het was warm, aan in het perscentrum. Van daaruit bleken de hallen iets beter bereikbaar. Hoewel ook de donderdag, wat tevens een media-/opbouwdag was, nog een avontuur bleek achteraf.

Skullcandy

Uiteraard moesten mijn afspraken ergens beginnen en zo werd Skullcandy mijn eerste. Tijdens de voorbereidingen heb ik ervoor gekozen alleen afspraken te plannen die werden aangedragen. Mijn schema zat hiermee zonder moeite vol en zo kon ik rustig de partners bezoeken die ons graag wilden ontvangen. Bij Skullcandy begon het direct goed. Een persconferentie met drie verschillende aankondigingen, waaronder één met een nieuwe techniek. Helaas mogen we over alle drie nog niets zeggen, er zit nog een embargo op. Twee van de drie producten hebben we wel in de goodiebag meegekregen dus deze zullen laten als review op de site verschijnen.

The Smart Home League

Mijn huis wordt meer en meer een Smart Home, maar het ontbreekt aan samenwerking tussen de apparaten. Snel terug naar de Smart Home League-meeting, waar onder andere Philips Hue, Tado en Ring aanwezig waren. Na een interessante presentatie heb ik een gesprek gehad met de mensen van Philips Hue. Zeer interessant, want zo wisten ze me te vertellen dat juist de synergie tussen de verschillende merken belangrijk zal zijn voor de toekomst. Google Home en Amazon Alexa moeten dit gaan vormen, dus het antwoord op mijn vraag was snel binnen.

Terug naar het hotel

Ik mag sowieso niet klagen als journalist tijdens dit soort evenementen, maar dit keer nog net een klein beetje minder dan normaal. AVM/FRITZ! had voor mij een hotelkamer geboekt in het Ellington Hotel, een luxe hotel in het centrum van Berlijn. Vlakbij de Kurfurstendam (grootste winkelstraat van Berlijn) en op vijf minuten van de Gedächtniskirche. Alhoewel mijn kamer luxe was en het ontbijt zeer goed, heb ik van de locatie zelf verder weinig gezien. In de avond was ik vooral moe en heb ik geslapen.