Gears 5

Gears 5 is misschien wel de beste game die op de Xbox One te krijgen is. Zowel de campagne als de multiplayer zijn van een bijzonder hoog niveau en daarbij ziet de game er ook nog eens geweldig goed uit!

Toen The Coalition in 2015 de Gears of War-franchise overnam van het gerenommeerde Epic, was er toch enige scepsis. Deze wisten ze met Gears of War 4 niet volledig weg te nemen, waarbij het voornaamste verwijt was dat de game wel prima was, maar toch ook vooral erg veilig. Niet zo vreemd natuurlijk, want het is nogal wat om een van de meest geliefde game-franchises in je schoot geworpen te krijgen. Inmiddels heeft de studio de nodige ervaring opgedaan en met Gears 5 willen ze laten zien dat ze de juiste studio zijn om de serie relevant te houden. Of ze dat gelukt is, lees je in deze review.

De game begint een korte tijd na de gebeurtenissen in deel 4, waarin we zagen dat Kait een mysterieuze band blijkt te hebben met de Swarm, voorheen de Locust. Bij aanvang wordt ze geteisterd door visioenen en plotselinge hoofdpijnaanvallen. Ondertussen woedt er een verhitte discussie over hoe de Swarm af te stoppen, met als middelpunt het vraagstuk of de Hammer of Dawn weer in gebruik moet worden genomen, het massavernietigingswapen waardoor niet alleen de Locust, maar ook de mensheid zelf veel slachtoffers moest betreuren.

Gears 5

Het belangrijkste onderdeel van het verhaal van Gears 5 is de ontdekkingstocht van Kait naar wie ze eigenlijk is. Hoewel je in de opening nog met J.D. Fenix speelt, wisselt het perspectief al snel naar Kait, waarmee ook de eerste vrouwelijke protagonist in de Gears-serie een feit is. Dit blijkt uiteindelijk een ontzettend goede keuze. Door het verhaal aan haar op te hangen, ontstaat er een gigantische emotionele verdieping in de personages en dat kon de serie goed gebruiken. Het maakt uiteindelijk ook dat je veel meer binding gaat voelen met iedereen, al blijven J.D. en consorten nog wel redelijk platte macho-types, iets dat natuurlijk ook wel een beetje bij de serie hoort.

De campagne is dan ook misschien wel de beste uit serie. Het emotionele verhaal dat op een erg toffe manier put uit de Gears-geschiedenis en daar persoonlijke elementen aan toevoegt, zorgt ervoor dat de serie naar een hoger plan wordt getild en een stuk volwassener voelt.

Wat ook meteen opvalt, is dat we te maken hebben met de kleurrijkste Gears-game uit de geschiedenis. Weg zijn de bruine pasteltinten, want je bezoekt ditmaal een aantal prachtige locaties. Het begint al met de zoektocht bij een verlaten faciliteit midden in de jungle, maar verwacht ook rode woestijnen en een beeldschoon ijslandschap. Alles ziet eruit als om door een ringetje te halen en gelukkig krijg je ook ruim de tijd om de schoonheid in je op te nemen, want een van de grootste vernieuwingen is een open-wereld-element. In het middenstuk van de game krijg je de mogelijkheid om met een skiff op ontdekkingstocht te gaan door de wereld en zelf de reis naar het volgende doel te maken. Het geeft je daarnaast de vrijheid om de wereld te ontdekken en zo ook wat zijmissies te doen en daarmee de nodige upgrades te verdienen. Een klein minpunt hierbij is wel dat de wereld erg leeg is en je tijdens het reizen maar weinig boeiends tegenkomt. Gelukkig zijn de omgevingen prachtig en ontzettend creatief gemaakt, waardoor dit reizen nergens als een straf voelt.

Gears 5

Ook op gameplaygebied zijn de nodige vernieuwingen te verwelkomen. Zo heeft de meereizende robot Jack nu twee slots om modules in te plaatsen, wat zorgt voor een klein rpg-element. Ook zijn je melee-opties uitgebreider dan ooit. Het is nu mogelijk om tegenstanders over een muurtje naar je te toe te trekken en ze met een dolksteek om het leven te brengen, maar je kan er ook voor kiezen om jezelf naar de tegenstander toe te trekken om hetzelfde te doen. Het zorgt ervoor dat Gears 5 heel vertrouwd aanvoelt, maar toch verfrissend; al hebben we in de praktijk de melee-opties maar weinig gebruikt, want het schieten blijft namelijk het meest fantastische onderdeel van de franchise. Natuurlijk is de vertrouwde Lancer weer aanwezig, ditmaal met een optionele granaatwerper en keren de belangrijkste wapens uit de reeks allemaal weer terug.

Multiplayer is natuurlijk ook een erg belangrijk onderdeel van een Gears-game en het is goed om te zien dat The Coalition er ook voor heeft gezorgd dat dit dik in orde is. Allereerst is de campagne natuurlijk weer volledig coöp te doen, waarbij je in totaal met drie personen zowel online als via split-screen kan spelen. Twee spelers nemen dan de rol in van de COG-leden, terwijl de derde zich ontfermt over Jack en zo de anderen van ondersteuning voorziet. Het blijft ontzettend leuk om toch al sterke campagne nogmaals te doorlopen met een paar vrienden.

Escape is de nieuwe modus die de ontwikkelaar heeft toegevoegd. Hier is het de bedoeling om met je groepje soldaten te ontsnappen uit een faciliteit die langzaam maar zeker volloopt met een dodelijk gas. Ondertussen moet je de vijanden van je af houden en dus een beetje haast maken om het einde te halen. Dit druist wel in tegen de natuur van Gears, waarbij je natuurlijk vanuit je dekking voorzichtig te werk gaat om het slagveld te ontdoen van tegenstanders. Uiteindelijk vonden we dit dan ook de minst leuke van de online modi.

Ook Horde heeft een opfrisser gehad en The Coalition heeft invloeden van de zogeheten hero-shooters toegevoegd. Het houdt in dat elk personage zijn eigen unieke kenmerken heeft, waardoor ook de samenstelling van je team erg belangrijk wordt. De opzet blijft wel hetzelfde: samen met je teamgenoten de ene na de andere golf met vijanden overleven en tussendoor je basis verstevigen.

Voor de rest zijn natuurlijk de standaard versus-opties ook weer aanwezig, dus multiplayer-fanaten zitten weer gebeiteld met deze nieuwe game. Hier kun je ook skins en andere collectibles verzamelen, zodat je er voorlopig ook nog niet mee uitgespeeld bent.

Gears 5 is misschien wel de beste en meest complete game die de Xbox One ons te bieden heeft. De uitgebreide campagne is fantastisch, de graphics zetten een nieuwe standaard voor de Xbox en ook de multiplayer biedt genoeg inhoud om je de komende tijd meer dan zoet te houden. Er is her en der nog wel wat ruimte voor verbetering, maar dat weerhoudt de game er niet van om de maximale score te pakken!

Wij speelden Gears 5 op de Xbox One, de game is ook beschikbaar voor pc.