Final Fantasy VIII Remastered

Final Fantasy VIII is een geweldige JRPG met hele sterke aspecten en hier en daar wat minpunten. De remaster zorgt dat de personages veel beter tot hun recht komen, maar voor de rest is er te weinig aandacht aan de details geschonken.

De achtste genummerde Final Fantasy is misschien wel de minst besproken van alle delen die op de eerste PlayStation of later zijn verschenen. Sommige mensen zullen zeggen dat dit komt omdat het tussen de giganten Final Fantasy VII en Final Fantasy IX uitkwam, maar de werkelijkheid is dat Square met Final Fantasy VIII een paar enorm rare keuzes had gemaakt. Toch is er na veel vraag van fans een Final Fantasy VIII remastered gekomen. Of deze poetsbeurt de moeite waard is geweest en hoe we vandaag de dag tegen de rare kanten van dit deel aankijken, lees je in deze review.

Laten we beginnen met de meest duidelijke verandering: de grafische verbeteringen. Met name de modellen van personages zien er ongelooflijk veel beter uit en Final Fantasy VIII heeft hier meer profijt van dan bijvoorbeeld Final Fantasy IX, omdat de personages in dit deel een veel realistischere stijl hebben. Met de achtergronden en de omgevingen is echter relatief weinig gedaan, wat ervoor zorgt dat deze er in vergelijking met hoofdpersoon Squall weer wat matigjes uitzien. Ook zijn het alleen de speelbare personages of mensen die iets te zeggen hebben die een mooi laagje make-up hebben gekregen. Zo kan een medeleerling waar je naast zit (het spel speelt zich gedeeltelijk af op een school) er vrijwel hetzelfde uitzien als in 1999 het geval was. Dit is behoorlijk slordig en zorgt ervoor dat de remaster af en toe wat afgeraffeld aanvoelt.

Daarnaast komt deze remaster, net als bijna alle andere Final Fantasy-remasters, met een paar extra opties. In dit geval kan je de game drie keer sneller af laten spelen, onoverwinnelijk worden, of ervoor zorgen dat je geen willekeurige monsters meer tegenkomt als je door de spelwereld loopt. Met name het sneller af kunnen laten spelen van het spel, is een prettige toevoeging, de rest voelt stiekem al snel een beetje als ‘vals spelen’. Het is echter bijzonder fijn om het allemaal wat sneller te laten verlopen als je voor de zoveelste keer tegen hetzelfde monster vecht of weer van punt a naar b en terug moet lopen. Dit is het ook wel qua extra’s van de remaster. Voor de rest speel je gewoon hetzelfde spel als in 1999.

Final Fantasy VIII Remastered-graphics

Final Fantasy VIII maakt gebruik van een interessant gameplaysysteem, waarbij je weer op een hele andere manier de gevechten voert dan normaal. Je kan namelijk Guardian Forces (de ‘Summons’ van dit deel) aan personages linken en ze zo nieuwe vaardigheden laten leren. Daarnaast kun je magie als het ware uit monsters halen en dit puur gebruiken als aanval, of linken aan je statistieken om zo sterker te worden. Alhoewel mensen die de reeks niet geprobeerd hebben meestal het tegendeel beweren, wordt Final Fantasy toch altijd gekenmerkt door enorm variërende gameplay binnen de verschillende delen en deel VIII is hier misschien wel het meest extreme voorbeeld van. Alhoewel dit systeem er ook voor zorgt dat je het spel vrij makkelijk kan breken door veel te sterk te worden, biedt het ook interessante mogelijkheden en strategieën die je in geen andere JRPG zal vinden.

Toch moeten we helaas ook eerlijk zijn en zeggen dat Final Fantasy VIII Remastered een beroerde ervaring biedt voor nieuwe spelers, wat een van de voornaamste redenen is dat het zo’n controversieel deel is onder fans van de reeks. De eerdergenoemde gameplaysystemen worden op enorm verwarrende wijze uitgelegd in slordige (en lelijke) menu’s. Hierdoor leer je niet door te spelen, maar voel je je alsof je een boel huiswerk krijgt dat je in je hoofd moet stampen. Als gevolg voelen de eerste paar uur vooral als ‘even doorbijten’, zelfs voor veteranen.

Final Fantasy VIII Remastered-gameplay

Final Fantasy VIII is een grootse game met een interessant verhaal. Dit verhaal wordt door sommige mensen misschien gekenmerkt als dramatisch en duister, maar het heeft ook momenten die je even doen denken dat het een luchtige, romantische komedie is.

Final Fantasy VIII Remastered doet weinig bijzonders, maar met name de realistischere modellen in dit deel komen bijzonder goed tot hun recht dankzij de poetsbeurt. Dat maakt het des te jammerder dat als gevolg hiervan het overduidelijk wordt hoe sommige aspecten, zoals onbelangrijke personages en de omgevingen, weinig liefde hebben gekregen. Alhoewel het achtste deel altijd een vreemde eend in de bijt zal blijven en ook echt daadwerkelijke minpunten heeft, heeft het ook genoeg positieve aspecten om van te houden, zoals de bijzonder interessante gameplaysystemen en het sterke verhaal dat vol heftige en vooral ook luchtige, leuke momenten zit. Final Fantasy VIII Remastered is de beste versie van een fantastische RPG, maar er had meer in gezeten.

Final Fantasy VIII Remastered is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.