True Detective seizoen 3

True Detective seizoen 3 is bijzonder sterk en de makers weten het niveau weer bijna op het niveau van het eerste seizoen te krijgen. Helaas hebben ze wel iets te veel gekeken naar die reeks, waardoor het verfrissende er wat af is.

Het eerste seizoen van True Detective is een van de best gewaardeerde stukjes televisie die we hebben mogen aanschouwen. Helaas wist HBO deze kwaliteit niet helemaal vast te houden met het tweede deel. Ondanks dat het zeker niet slecht was, kwam het kwalitatief niet in de buurt van het voorgaande materiaal. Dat heeft de televisiemaker er echter niet van weerhouden om toch nog met een derde seizoen te komen, dat nu verkrijgbaar is op blu-ray en DVD. Weet HBO met True Detective seizoen 3 opnieuw hoge ogen te gooien?

De grootste problemen van seizoen twee waren toch wel het hopeloos ingewikkelde verhaal en de wat minder aansprekende hoofdpersonages, iets waar het eerste seizoen echt in uitblonk. Woody Harrelson en Matthew McConaughey zetten twee onwaarschijnlijk goede rollen neer, die zich afspeelden in twee tijdsperiodes. Met het derde seizoen keren ze terug naar dit beproefde concept, wat ervoor zorgt dat alles meteen een stuk beter te volgen is, zonder het mysterieuze te verliezen.

True Detective seizoen 3 Foto: HBO

De detectives Wayne Hayes (Mahershala Ali, House of Cards) en Roland West (Stephen Dorff, Blade) onderzoeken de verdwijning van twee kinderen in een plattelandsdorpje. De jongen wordt al snel gevonden onder dubieuze omstandigheden, maar van het meisje ontbreekt ieder spoor. Jaren later duikt ze plotseling op.

We volgen beide detectives rond het tijdstip van de verdwijning, het tijdstip waarop het meisje weer opduikt en jaren later wanneer Hayes voor een documentaire terugblikt op de zaak. Meer nog dan het mysterie is True Detective een profielschets van twee mensen die op hun eigen manier met de onopgeloste zaak omgaan. Dat maakt dit derde seizoen ook meteen een stuk krachtiger en het doet bij vlagen weer denken aan het imposante eerste seizoen.

Dit gevoel wordt mede versterkt, doordat er veel parallellen te trekken zijn. Zoals gezegd volgen we de heren in verschillende tijdspaden, maar ook de manier van filmen en de omgevingen doen sterk denken aan de eerste serie afleveringen, iets dat ongetwijfeld te maken heeft met de invloeden van Cary Joji Fukunaga (Beasts of No Nation), een van de meest geprezen cinematografen in de internationale filmwereld. Dat heeft als voordeel dat het meteen weer goed aanvoelt, maar ook dat je het gevoel krijgt naar een herhalingsoefening te kijken. Gelukkig zijn het plot en de personages dusdanig goed uitgewerkt dat dit nergens een straf is.

True Detective seizoen 3 is zonder twijfel een stuk beter dan het tweede seizoen en kwalitatief bijzonder sterk. Helaas hebben de makers wel iets te veel gekeken naar de succesvolle eerste reeks, waardoor het verfrissende ontbreekt. Dat neemt niet weg dat dit derde seizoen wel behoorlijk goed in elkaar steekt en je de volle acht afleveringen aan de buis gekluisterd houdt.