Doorgaan naar artikel
Arran Winmai
Arran Winmai
Bordspellenredactiemanager, gameredacteur
Profiel

Tabletop roleplaying games, ofwel RPG’s, leven de laatste paar jaren weer aardig op. Veel YouTube-kanalen zetten campagnes online of spelen het zelfs live en Dungeons and Dragons speelde een grote rol in de populaire Netflix-serie Stranger Things. Daarom leek het ons een goed idee om een serie te starten over deze rollenspellen. Deze week in Rollenspellendag: Vijf redenen om een RPG uit te proberen.

Ondanks dat je vast wel van D&D gehoord hebt en misschien zelfs al wel overwoog om het spel een kans te geven, blijft het voor veel mensen daarbij. Misschien schrikt het abstracte idee af, of misschien is het moeilijk een groep bij elkaar te sprokkelen om mee te spelen. Met wat geluk weten deze redenen jou en je vrienden over de drempel te helpen.

1. Geschiedenis

Volgende week bespreekt collega Joost een aantal videogames die zijn gebaseerd op RPG’s. Maar de invloed van rollenspellen op de gamingwereld is veel groter dan dat. Het is namelijk geen toeval dat er een heel genre naar is vernoemd. Het hele genre komt eruit voort. De eerste editie van Dungeons and Dragons kwam uit in 1974. De eerste RPG-videogame (Dragonstomp) kwam bijna tien jaar later uit in 1983.

Ben jij benieuwd waar het levelsysteem waar gamers nu zo aan gewend zijn geraakt vandaan komt? Met statistieken en vaardigheden waarmee een personage helemaal eigen gemaakt kan worden? In rollenspellen kies je bovendien uit een flinke lijst rassen en klassen om een uniek personage te creëren. Ook kiezen spelers, net zoals in videogame-RPG’s, zelf welke kant ze op willen met het verhaal. Als je houdt van videogame-RGP’s zit de kans er dus dik in dat tabletop-RPG’s ook iets zijn voor jou.

Rolspellendag: Vijf redenen

2. Creatieve vrijheid

In rollenspellen kun je je fantasie de vrije loop laten gaan. De regels zijn zo ruim en los dat de mogelijkheden immens zijn. Sommigen zeggen dat een rollenspellensessie eigenlijk “samen een verhaal vertellen” is en deze mensen zitten er niet ver naast. In een RPG praten spelers met elkaar om samen een wereld te ontdekken en een avontuur te beleven.

Een rollenspel heeft in plaats van een digitale code met absolute regels een mens die het verhaal stuurt. Dit betekent dat de regels veel flexibeler kunnen zijn en dat elke belevenis anders is. Bovendien kan elk avontuur gespeeld worden. Willen jouw vrienden een epische reis beleven om de wereld te redden van een oppermachtig kwaad? Geen probleem. Willen ze een bende dieven zijn die alles doen om brood op de plank te brengen? Ga je gang! En spelers kunnen met de gekste oplossingen komen voor de meest bizarre problemen. Dat betekent natuurlijk niet dat elk avontuur even leuk is, maar het potentieel is eindeloos.

Rolspellendag: Vijf redenen

3. Gezelligheid

Zoals eerder al genoemd is een RPG “samen een verhaal vertellen.” Deze keer zetten we de nadruk op ‘samen.’ Om een rollenspel te spelen komt een groep vrienden bijeen om op avontuur te gaan. Dat kan gezellig met zijn allen rondom een tafel, met een flesje bier of een bakje chips. Al gauw worden de koppen bij elkaar geslagen om gezamenlijk een oplossing te vinden voor de vele uitdagingen die gepresenteerd worden door de spelleider (oftewel Dungeon Master of DM).

In een avontuur kan van alles goed gaan en net zoveel dingen gaan mis. Als iemand een briljant plan heeft dat uit het niets lijkt te komen, maar de hele groep uit de brand weet te helpen, zal iedereen juichen. Aan de andere kant slaagt de spierbonk met +4 in strength er soms niet in een simpele deur te openen. Dat is dan lachen geblazen voor iedereen die toekijkt. RPG-sessies zijn een plezier voor de hele groep. Sterker nog, de deelnemers zullen er dagen later nog over kunnen praten. Zelfs als alles mis gaat en er geen gelukkig einde gebreid kan worden aan een avontuur, is het nog gedeelde smart.

Rolspellendag: Vijf redenen

4. Avontuur

Avontuur in RPG’s kan in alle schalen. Misschien reist de groep door meerdere werelden in een zoektocht naar een legendarisch voorwerp. Of misschien proberen ze simpelweg uit een gevangenis te ontsnappen. Het is zelfs mogelijk een verhaal te maken waarin de spelers met elkaar vechten om de hand van een prinses. Hoe dan ook zal een sessie een avontuur zijn vol spanning en sensatie.

Openwereld-RPG’s doen het goed in de gamingwereld, maar geen wereld is meer open dan die van rollenspellen. Spelers kunnen overleggen met de DM om van tevoren te bepalen wat voor avontuur ze (deze keer) gaan beleven, of het juist helemaal aan de spelleider overlaten. Maar het verhaal kan ook altijd alle kanten op gaan. Het spel wordt zelfs niet gelimiteerd door wat de DM heeft bedacht. Als spelers iets proberen waar de spelleider geen rekening mee heeft gehouden, kan dit juist leiden tot de meest bijzondere verhalen. Elke sessie is dus een avontuur.

Rolspellendag: Vijf redenen

5. Helemaal jezelf, of juist iemand totaal anders zijn

In RPG’s bepaal je helemaal zelf wat voor personage je gaat spelen. Veel rollenspellen hebben een breed scala aan rassen en klassen waar de spelers uit kunnen kiezen, maar zelfs los daarvan zijn er eindeloos veel opties. In een rollenspel vertel je niet alleen gezamenlijk een verhaal, er komt ook acteerwerk bij kijken. En je rol bepaal je zelf!

Je schrijft namelijk je eigen achtergrondverhaal en persoonlijkheid. Dit kan zo simpel of uitgebreid als je dat zelf wilt. Mensen die gewoon zichzelf willen zijn, hebben die vrijheid. Maar een personage gekke karaktereigenschappen geven kan het rolspelen een erg bijzondere draai geven. Misschien is het personage getraumatiseerd door een aanval op zijn dorp en raakt hij daarom in paniek als hij een dwerg ziet. Of misschien is het een hopeloze rokkenjager die zodra hij een vrouw ziet alles op alles zal zetten om haar te verleiden. Het nadeel is natuurlijk dat je die eigenschappen dan wel moet acteren.

Dat waren vijf redenen om eens een rollenspel uit te proberen. Hopelijk hebben we jou ervan kunnen overtuigen een RPG een kans te geven. Tot volgende week!