The Walking Dead: The Telltale Definitive Series

The Walking Dead: The Telltale Definitive Series is een zeer complete verzameling die ook de nodige verbeteringen met zich meebrengt. Het is zeker de moeite waard voor iedereen die de spellen nog nooit heeft gespeeld, maar ook voor fans van het eerste uur is het een absolute aanrader.

Het is inmiddels bijna een jaar geleden (oktober 2018) dat Telltale Games failliet werd verklaard. Het bedrijf zat toen nog midden in de ontwikkeling van het laatste deel van The Walking Dead en veel mensen waren bang dat het verhaal van Clementine niet het einde zou krijgen dat het verdiende. Gelukkig heeft Skybound Games ervoor gezorgd dat het laatste seizoen toch nog is afgemaakt en weten wij nu hoe het afloopt met Clementine. Datzelfde bedrijf komt nu ook met de The Walking Dead: The Telltale Definitive Series, waarin alle vier de seizoenen zitten inclusief DLC en The Walking Dead: Michonne. Daarnaast bevat het ook een aantal leuke extra’s en moeten de eerste seizoenen er ook beter uitzien. Wij doken wederom in de wereld die gecreëerd is door Robert Kirkman en bekeken of deze verzameling de moeite waard is.

Voor wie nog nooit in aanraking is geweest met deze spellen, zullen we in het kort vertellen waar het over gaat. The Walking Dead kent niet dezelfde personages als de tv-serie, maar draait om het jonge meisje Clementine dat door de wereldwijde epidemie haar ouders kwijt is geraakt. In de eerste aflevering ontmoet ze geschiedenisleraar Lee Everet en al snel ontstaat er een soort van vader-dochter-band. In de rest van de seizoenen volg je Clementine op de voet en ontmoet je de meest uiteenlopende personages. Iedereen heeft als doel overleven en dat zorgt soms voor snijdende momenten waarin je ook moeilijke keuzes zult moeten maken. We willen niet te veel van het verhaal verklappen, want dat is nou precies wat de games zo bijzonder maakt.

We gaan natuurlijk niet alle vijf de spellen afzonderlijk reviewen, want ze zijn al een tijdje verkrijgbaar. Het gaat vooral om de verzameling als geheel en de extra’s die het te bieden heeft. Allereerst zijn er visuele aanpassingen doorgevoerd. De eerste drie seizoenen en The Walking Dead: Michonne hebben nu dezelfde Graphic Black-stijl (zie video hieronder) gekregen als het laatste deel, waardoor het er allemaal wat scherper en duidelijker uitziet. Het blijft natuurlijk wel persoonlijke smaak, maar het is goed dat nu alle delen op elkaar lijken en wij kunnen het zeker waarderen.

Daarnaast hadden de eerste twee seizoenen ook flink te kampen met prestatieproblemen; zo kwam het met enige regelmaat voor dat de framerate zakte naar een onacceptabel niveau. Deze nieuwe versies lijken gelukkig een stuk beter te presenteren dan de stand-alone-varianten, maar ze lopen nog steeds niet helemaal perfect, zelfs niet op de duurdere consoles. Het is overigens niet zo storend als dat het eerst was, dus het is wel degelijk een flinke verbetering. Ook lijken de stemmen en mondbewegingen beter op elkaar afgestemd, wat soms ook wel voor enige irritatie wist te zorgen.

Alleen voor de nieuwe visuele stijl en de prestatieverbeteringen zou het al de moeite zijn om deze collectie aan de schaffen, maar ook de extra’s zijn de moeite waard. Zo kun je nu de liedjes terugluisteren uit alle vijf de spellen en kun je tegelijkertijd nog navigeren door de menu’s. Het is een leuk iets, zeker als je niet de beschikking hebt over Spotify, waar ook alle albums te beluisteren zijn. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om tekeningen te bekijken die gemaakt zijn tijdens de ontwikkeling en kun je elk personage eens goed bekijken in 3D. Het duurt overigens wel wat lang voordat een personage geladen is, waardoor je waarschijnlijk niet iedereen zult bewonderen. De video’s waarin de makers commentaar geven op de verschillende afleveringen zijn ook zeker de moeite waard. Het geeft de echte fans in ieder geval genoeg nieuwe informatie om in te duiken.

The Walking Dead: The Telltale Definitive Series is een hele complete verzameling van vijf hele toffe spellen. Mocht je het nog nooit gespeeld hebben, dan is dit het moment om in de wereld van Clementine te duiken. Voor iedereen die de games al wel een keer heeft gespeeld, is het nog steeds de moeite waard. De nieuwe grafische stijl, presetatieverbeteringen en extra’s zorgen ervoor dat er nog genoeg te doen is. Daarnaast maakt de relatief lage prijs het ook erg aantrekkelijk, want voor zo’n € 40,- ben je eigenaar van deze collectie.

The Walking Dead: The Telltale Definitive Series is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.