Doorgaan naar artikel
Interview met Yoshida en Oda over het belang en ontstaan van muziek in Final Fantasy XIV
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

De soundtrack is voor elke game een enorm belangrijk onderdeel, maar bij geen genre is het zo’n opzichzelfstaand aspect als bij Japanse RPG’s. Final Fantasy XIV is als Japanse MMORPG geen uitzondering, dus fans (en ook wij) sprongen een gat in de hemel toen ze erachter kwamen hoe ijzersterk de soundtrack van Shadowbringers was. We vroegen tijdens Gamescom 2019 schrijver Oda en Creative Director en Producer Yoshida wat ze er zelf van vonden en hoe zo’n soundtrack voor een MMORPG-uitbreiding tot stand komt.

Alhoewel de muziek van de meest recente uitbreiding nog niet op de bekende westerse digitale platformen staat, staat alle oude muziek wel al op Spotify. Hieronder is de officiële playlist voor je zodat je, mocht je dat willen, wat van de muziek van Final Fantasy XIV kan genieten terwijl je erover leest.

“Degene die het hoofdverhaal heeft geschreven, zij heeft zelf het verzoek voor het geluidsteam gemaakt,” vertelt Oda. “Ze verzamelt alle schrijvers en dan maken we een lijstje met ideeën en via dat lijstje maken we al onze verzoeken. Dan komen we met dingen als ‘dit gebied heeft zulke muziek nodig, met weer andere muziek voor deze scène of dit gevecht’. Dit verzoek wordt vervolgens uitgezet naar componist Masayoshi Soken. Uiteindelijk is de soundtrack dus een combinatie van ieders samenwerking.”

Yoshida haakt in: “Dit geldt overigens voor elke uitbreiding, niet alleen voor Shadowbringers. We moeten ervoor zorgen dat de achtergrondmuziek past bij hetgeen dat de speler op dat moment ervaart. Bij deze uitbreiding is het einde bijvoorbeeld heel duister. Als er dan milde of fijne geluiden waren geweest, dan past dat niet bij het gevoel van een climax dat erbij hoort, ook al klinkt het misschien erg mooi. Nadat het verzoek dus is gemaakt door de schrijvers en nadat Soken zijn muziek heeft geleverd, speelt het team nog van begin tot eind door het verhaal om specifiek te letten op de muziek, om er zeker van te zijn dat het gevoel van de muziek die je hoort tijdens het spelen precies past bij wat je ervaart.”

Dit kan natuurlijk nogal lastig zijn voor een MMORPG. Elk gebied heeft zijn eigen achtergrondmuziek, maar wat een speler doet in dat gebied, verschilt per moment en per speler. Hoe los je dat op? Oda vertelt: “Het is belangrijk om een episch meesterwerk te maken, maar zoals we eerder vertelden, is het belangrijk om geluiden op het juiste moment te gebruiken. Er is bijvoorbeeld een gebied met prachtige, kleurrijke velden. Hier hoort serene en hele milde muziek bij, maar als een speler in dat gebied een emotionele quest aan het voltooien is, of een groot monster aan het verslaan is, dan past die muziek er helemaal niet meer bij. Hierom hebben we er erg veel tijd in gestoken om triggers te maken, waarmee op verschillende momenten verschillende muziek wordt afgespeeld.” Dit klopt ook en het is daadwerkelijk goed uitgevoerd. Loop je rustig door dit wonderschone gebied, dan krijg je de heerlijk serene muziek te horen. Ga je rijden op je chocobo, dan krijg je weer de Chocobo-muziek te horen. Ga je vechten of begin je een quest, dan krijg je juist weer heftigere muziek.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers Il Mheg

Zowel Yoshida als Oda blijven doorratelen over hoe belangrijk het is dat de muziek past bij de ervaring van de speler en wij merkten tijdens het spelen van Shadowbringers zelf ook al wel dat dit geweldig goed gelukt is. Het komt daarom ook niet echt meer als een verrassing dat wanneer we vragen naar hun favoriete nummer van de soundtrack, ze allebei het nummer Shadowbringers noemen.

“De reden dat ik Shadowbringers koos”, zegt Yoshida, “is dat we een echt andere toon wilden zetten dan we met de andere uitbreidingen gedaan hebben. We wilden een duistere toon voor duistere Fantasy. Toen we op het Las Vegas FanFest in 2018 de eerste trailer met dit nummer lieten horen, wilden we dat mensen wisten dat het niet zoals Final Fantasy zou zijn. Het is rock-muziek, zonder orkest of wat dan ook. Dit was om het meer een verrassingselement te geven en om het gedachtegoed van de spelers te doorbreken. Soken en ik hebben zoveel samengewerkt aan dit nummer, dat is waarom het zo memorabel is.”

Het bijzondere is dat hoewel dit wordt gezien als de ‘Main Theme’, je het in het verhaal pas tegenkomt in het allerlaatste halfuur (zei iemand iets over muziek bewaren voor het juiste moment?). Yoshida sluit het onderwerp over de muziek nog af door dit te bevestigen. “Je merkt ook als bij de slotscène de muziek Shadowbringers begint te spelen, dat dit de ervaring zo bijzonder maakt.”

Dit is de trailer die Yoshida beschreef (het nummer begint na een minuutje ongeveer). Mocht je nog niet aan de uitbreiding toe zijn en spoilers willen vermijden, kijk dan vooral niet. Ook al ben je geen fan van de game, het is een keihard nummer dat je vooral even op moet zetten. Mocht je de versie zonder geluidseffecten willen, omdat het soms een beetje lastig is door de herrie om optimaal van de muziek te genieten, klik dan hier.

Benieuwd naar Final Fantasy XIV: Shadowbringers? De game heeft het enorm goed gedaan en ook wij waren te spreken over de meest recente uitbreiding. Lees daarom vooral onze review.